ریتم آهنگ

آشنایی با آندره بونویو ؛ مجسمه‌ساز فرانسوی-هلندی

آشنایی با آندره بونویو ؛ مجسمه‌ساز  فرانسوی-هلندی

آندره بونویو (1335-1400)

مجسمه‌ساز، تذهیب گر، نقاش و هنرمند شیشه‌های رنگی فرانسوی-هلندی، بونویو بیشتر به خاطر مجسمه‌هایی که در زمان خدمت پادشاه چارلز پنجم و جان دوک بری خلق کرد، شهرت دارد. سبک هنر گوتیک بونویو طبیعت گرایانه بود و بازتابی از سبک گوتیک شمالی و احیای پوسلی در اواخر قرن چهاردهم بود. شناخته شده ترین اثر باقی مانده از او مقبره های چارلز پنجم و خانواده اش است (ابی سنت دنیس، 1365).

 

  •  

 

در سال 1335 در والنسین متولد شد و اطلاعات کمی از زندگی بونویو یا نحوه یادگیری هنر مجسمه‌سازی در دست است - هر گونه اشاره‌ای به او عمدتاً در گزارش‌های حامی او دیده می‌شود. در سال 1359 او در گزارش‌های دوشس Yolande de Bar ظاهر می‌شود، جایی که Beauneveu به عنوان تزئین نمازخانه در قلعه خود در Nieppe (اکنون ویران شده) ثبت شده است. این اولین سابقه فعالیت هنری اوست.

 

مجسمه های مرمر: مقبره چارلز پنجم

 

در سال 1364 او به پاریس نقل مکان کرد و در کارگاه هنری گسترده شاه چارلز پنجم استخدام شد. سوابق مربوط به این دوره نشان می دهد که چارلز از بونویو به عنوان «مجسمه ساز محترم ما آندره بانویو» یاد می کند - بنابراین ارزش او به عنوان یک هنرمند قبلاً ثابت شده بود.

 

در سال 1365 چارلز به Beauneveu را مأمور ساخت 4 مجسمه مرمری برای مقبره پدربزرگ و مادربزرگش، پدرش و خودش کرد. این در درجه اول یک کمیسیون سیاسی بود - مقبره ها برای صومعه سنت دنیس، جایی که پادشاهان فرانسوی به طور سنتی در آنجا دفن می شدند، تعیین شد. چارلز با قرار دادن مقبره ها در ابی، خط جانشینی برحق خانواده اش را تأیید می کرد.

 

مقبره‌ها بر اساس سنت‌های آن زمان طراحی شده‌اند: «غول‌های سفید» درخشان (مجسمه‌هایی از متوفی که در حالت خوابیده به تصویر کشیده شده‌اند) ساخته شده‌اند که بر روی تخته‌های مرمر سیاه قرار گرفته‌اند. متأسفانه این مقبره ها در سال 1793 تخریب شدند، اما نقاشی های قرن هفدهم به وضوح به ما نشان می دهد که چگونه به نظر می رسیدند. با این حال، برخی از غول ها، از جمله غول خود چارلز، زنده ماندند. چارلز در حالت درازکش به تصویر کشیده شده است، اما هنوز زنده است و ویژگی های او نسبت به غول های دیگر ظریف تر و بهتر اجرا شده است. به خوبی ممکن است که Beauneveu مسئول غول چارلز، و کارگاه او برای باقی مانده بود.

 

مجسمه های دیگر توسط Beauneveu

 

بین سال‌های 1374 و 1377 بونویو در ایجاد بنای تدفین برای کنت فلاندر، لویی دو ماله، استخدام شد. به دلایل ناشناخته، این پروژه هرگز تکمیل نشد، اما مجسمه ای از سنت کاترین، که قرار بود بخشی از سازه حمایتی باشد، امروز در کلیسای بانوی ما در کورتریک، بلژیک، باقی مانده است. این چهره واقعی، با ژست خمیده ملایم، ویژگی های طبیعت گرایانه و نگاه مستقیم، حس واضحی از ظرافتی که منتقد در هنر بونویو بسیار مورد تحسین قرار می دهد، می دهد.

 

جان دوک دی بری

 

در سال 1386، بونویو در خدمت یکی از بزرگترین حامیان هنر قرون وسطی اروپا - جان دوک دو بری - قرار گرفت. Beauneveu به عنوان سرپرست بری، مسئول نظارت بر تمام نقاشی ها و مجسمه ها استخدام شد. او به ویژه درگیر تزئین قلعه افسانه ای دوک Mehun-sur-Yevre در چر، فرانسه بود. این قلعه نمونه ای عالی از معماری بین المللی گوتیک و اوایل رنسانس است. تنها قطعه مجسمه‌ای باقی مانده از قلعه، سر بزرگ ریشو است (اکنون موزه لوور است). احتمالاً متعلق به یکی از دوازده حواری است که در مقابل ستون های داخل نمازخانه قلعه ایستاده اند. گفته می‌شود که سر اثر ژان دو کامبره، جانشین بونویو است، اما به طور کلی رد می‌شود. هنر ویترای و سایر آثار هنری تزئینی در مهون چنان مورد توجه معاصرانش قرار گرفت که برادر دوک، فیلیپ بورگوندی، هنرمندان درباری خود (کلاوس اسلوتر و ژان دو بومتز) را برای مطالعه آن فرستاد.

 

  • همچنین با شیشه های رنگی و تزئینات مجسمه سازی کاخ دوک در Bourges درگیر بود. چندین مجسمه از Bourges هنوز هم امروزه باقی مانده است و در میان مجموعه های خصوصی و عمومی پراکنده است. سبک‌های درون مجموعه متفاوت است، که به ما یادآوری می‌کند که مجسمه‌سازی اروپای شمالی در این دوره عموماً یک کار گروهی بود. هنرمند دیکته می‌کرد و استانداردها را تعیین می‌کرد، اما شاگردانش کار صنایع دستی را انجام می‌دادند.

 

 

نقاشی: دست نوشته ها و مینیاتورهای منور

 

مهارت های Beauneveu در مجسمه سازی متوقف نشد - او همچنین یک هنرمند خوب بود و دست نوشته های تذهیب شده و نقاشی های هنری زیبا تولید می کرد. او مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های مینیاتوری ۲۴ صفحه‌ای خلق کرد و آنها را با تصاویری از پیامبران و رسولان تزئین کرد. این فیگورها به صورت گریسای نقاشی شده‌اند و زاویه‌ای که نشان می‌دهند بونویو علاقه زیادی به مدل‌سازی سه بعدی واقعی و تکنیک‌های کوتاه‌سازی داشت. اسناد آن زمان همچنین نشان می‌دهد که بونویو برای نقاشی‌ها و تابلوهای تابلویی سفارش می‌پذیرفت - اگرچه به نظر می‌رسد هیچ یک از اینها امروز باقی نمانده است. در اوایل قرن بیستم برخی از نقاشی‌ها به طور ناگهانی به Beauneveu تأیید شدند، اما این نقاشی‌ها متعاقباً بر اساس تحقیقات دقیق کنار گذاشته شدند. تنها "نقاشی" در مقیاس بزرگ که می توان با خیال راحت به Beauneveu نسبت داد، شیشه های رنگی وی هستند.

 

پس از سال 1398 هیچ ارجاع مستندی به بونویو وجود ندارد، اما عموماً فرض بر این است که وی در سال 1400 درگذشته است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”