ریتم آهنگ

شناخت فردریک آگوست بارتولدی؛ خالق مجسمه آزادی

شناخت فردریک آگوست بارتولدی؛ خالق مجسمه آزادی

فردریک آگوست بارتولدی، هنرمند فرانسوی آلزاسی، یکی از محبوب‌ترین مجسمه‌سازان قرن نوزدهم، به خاطر خلق مجسمه آزادی ("آزادی روشنگر جهان") که در بندر نیویورک ایستاده است، شناخته شده است.

 

این مجسمه نمادین توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا در جشن یکصدمین سالگرد استقلال آمریکا در سال 1886 اهدا شد و همچنان یکی از شناخته شده ترین سازه ها در جهان است.

 

از دیگر آثار مهم مجسمه سازی بارتولدی می توان به شیر بلفور (1880، بلفورت، فرانسه) و یادبود ژنرال راپ (1856، موزه بارتولدی، کولمار) اشاره کرد.

 

  •  

 

بارتولدی که در کولمار، آلزاس، در مرز فرانسه/آلمان به دنیا آمد، پیش از نقل مکان به پاریس برای تحصیل نقاشی نزد هنرمند آری شفر، در آلزاس معماری آموخت. با این حال، بارتولدی به زودی توجه خود را منحصراً به هنر مجسمه سازی معطوف کرد و زیر نظر مجسمه سازان Soitoux و Antoine Etex تحصیل کرد. او تنها 19 سال داشت که در سال 1853 برای اولین بار در سالن به نمایش گذاشت. سپس در سال 1856 در یک سفر نقاشی شرق شناسی به همراه چند هنرمند دیگر از جمله ژان لئون ژروم (1824-1904) به خاورمیانه سفر کرد و در همین زمان بود. سفری را انجام داد که او و دیگران طرحی را برای مجسمه آزادی، به مناسبت بزرگداشت اتحاد فرانسه و آمریکا در سال 1778 طراحی کردند.

 

مجسمه آزادی

 

دولت فرانسه و آمریکا مایل بودند که احساس برادری بین دو جمهوری خود را به یادگار بگذارند و پیشنهاد بارتولدی برای مجسمه عظیم "آزادی روشنگر جهان" پذیرفته شد. در سال 1879 بارتولدی یک حق اختراع ایالات متحده برای طراحی خود دریافت کرد که به او اجازه می داد تا نسخه های کوچکی از مجسمه را برای فروش تولید کند. درآمد حاصل از این فروش به تامین بودجه برای ساخت نسخه کامل کمک کرد. این سازه 151 فوت ارتفاع داشت، اما با احتساب پایه و پایه آن به 305 فوت رسید. کلوسوس معروف رودز، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، کمتر از یک سوم ارتفاع مجسمه بود.

 

این مجسمه که در جزیره لیبرتی ایستاده است، اغلب اولین منظره ای است که بازدیدکنندگان و مهاجران هنگام سفر به آمریکا با کشتی می بینند. بارتولدی مسئولیت طراحی مجسمه‌سازی مجسمه را بر عهده داشت و مهندس ارشد گوستاو ایفل، موریس کوچلین، ساختار داخلی را طراحی کرد. مجسمه از روکش مسی خالص با استفاده از تکنیک repoussé (طراحی شده توسط معمار قرون وسطایی فرانسوی Viollet-le-Duc) ساخته شده است که بر روی یک سازه فولادی قرار گرفته است. شعله مشعل با ورق طلا پوشانده شده است. شایعه شده بود که بدن لیبرتی از معشوقه این هنرمند الگوبرداری شده و صورت مادرش است.

 

قبل از شروع کار بر روی مجسمه، بارتولدی به آمریکا سفر کرد تا شخصاً مکان را در بندر نیویورک برای ساخت خود انتخاب کند. این مجسمه که در سال 1886 تقدیم شد، عنوان کامل "آزادی که جهان را روشن می کند" به سرعت به "مجسمه آزادی" کوتاه شد.

 

شیر بلفورت

 

اگرچه مجسمه آزادی شناخته شده ترین اثر بارتولدی است، مجسمه یادبود او، شیر بلفورت (1880، بلفورت)، توسط بسیاری به عنوان شاهکار او شناخته می شود. این تصویری عظیم از یک شیر است که در کنار تپه ماسه‌سنگ قرمز که بر فراز شهر قرار دارد، حجاری شده است. این برای بزرگداشت لژیون شجاع فرانسوی که از محاصره پروس ها در پایان جنگ فرانسه و پروس جان سالم به در برد، ساخته شد (بارتلدی خود در طول جنگ افسر بود). نسخه گچی این بنای تاریخی دو سال قبل در سالن به نمایش گذاشته شد.

 

مجسمه ها در کولمار

 

زادگاه بارتولدی، کولمار، موزه ای دارد که به آثار او اختصاص یافته است و شامل مجسمه ها و فواره های مهم زیر است:

 

- یادبود ژنرال راپ (1856): اولین اثر مهم بارتولدی

- فونتین دو امیرال بروات (1864)

- فونتین روزلمان (1888)

- یادبود هیرن (1894)

- فونتین شوندی (1898)

- Les Grands Soutiens du Monde (1902، حیاط موزه)

- Fontaine Schongauer (1863، روبروی موزه Unterlinden در شهر).

 

سایر آثار مجسمه سازی

 

بارتولدی مجسمه های یادبودی خلق کرد که اغلب به عنوان هدایای دولتی اهدا می شد. چند نمونه از این نوع کارها عبارتند از:

 

- مجسمه سوارکاری Vercingetorix (کلرمون-فران، فرانسه)

- سوئیس کمک استراسبورگ، (بازل، سوئیس)

- فواره بارتولدی در پارک بارتولدی (باغ گیاه شناسی، واشنگتن دی سی)

- مجسمه مارکی دو لافایت (میدان اتحادیه، نیویورک)

- چهار شیپور فرشته (اولین برج کلیسای باپتیست، بوستون، مراسم توده)

- فونتن بارتولدی (Place des Terreaux، لیون، فرانسه)

 

مجسمه ها

 

بارتولدی آثار بسیار کمی در مقیاس کوچک خلق کرد، به همین دلیل است که سامری خوب (1853، موزه اورسای) بسیار نادر است. این اولین اثری بود که در 19 سالگی در سالن به نمایش گذاشت (در سال 1853). این مجسمه کوچک برنزی داستانی از سامری خوب از عهد جدید کتاب مقدس را به تصویر می کشد. در آن، یک مسافر توسط راهزنان مورد ضرب و شتم و سرقت قرار می گیرد و تنها یک سامری برای کمک می ایستد. ترکیب اثر تا حد زیادی مدیون نقاشی است و تأثیر مربی اولیه او آری شفر را نشان می دهد. این گروه کوچک نیز طعمی شرق شناسانه دارد که نشان دهنده علاقه بارتولدی به هنر مصر است. در واقع او نقاشی هایی با موضوعات مصری خلق کرد و با نام مستعار Amilcar Hasenfratz کار کرد تا از حواس پرتی از آثار مجسمه سازی خود جلوگیری کند.

 

صدمین سالگرد فیلادلفیا

 

علاوه بر این، در سال 1876، بارتولدی برای نمایش در نمایشگاه صدمین سالگرد فیلادلفیا در آمریکا انتخاب شد و مدال برنز را برای مجسمه‌های کوچک برنزی خود با عنوان The Young Vine-Grower دریافت کرد. جن فونبر; صلح؛ و نابغه در چنگال بدبختی.

 

آگوست بارتولدی در سال 1904 بر اثر بیماری سل در پاریس درگذشت و جهان را با تعدادی از نمادین ترین مجسمه های خود ترک کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”