ریتم آهنگ

هنر در قوم یوروبا

هنر در قوم یوروبا

یوروبا نام یکی از اقوام بزرگ آفریقایی است.

یوروباها در حدود ۳۰ درصد کل جمعیت نیجریه را تشکیل می‌دهند و این قوم پیرامون ۴۰ میلیون نفر در سراسر آفریقای غربی جمعیت دارد.

 

مجسمه در یوروبا

 

تفاوت زیادی بین هنر باستانی یوروباها و کارهای امروزی آنها وجود دارد. هنر مدرن یوروبا عمدتاً از پیکره ها و ماسک های چوبی تشکیل شده است. با نقاشی های پلی کروم چشمگیر خود، مطمئناً بسیار تزئینی است، اما در سطح هنری پایین تری نسبت به مجسمه سنگی کلاسیک قدیمی در سنگ، سفال و برنز قرار دارد. حکاکی‌های قدیمی در سنگ‌های سخت مانند کوارتز و ریخته‌گری‌های برنز قدیمی با وفاداری شگفت‌انگیز به طبیعت، نسبت‌های کاملاً صحیح و فقدان ویژگی‌های متعارف متمایز می‌شوند. تکنیک عالی بود و فیگورها حس زیبایی را نشان می دهند.

 

احتمالا قرن ها از تولید چنین آثاری در ایفه می گذرد، اما شاهکارهای عتیقه هرگز فراموش نشده اند. سرهای برنزی هنوز در کاخ اونی پابرجاست. در برخی از جشن‌ها، کاهنان آن‌ها را برمی‌دارند و به زیارتگاه‌ها می‌برند. ده‌ها سر زیبای سفالی تا همین چند سال پیش در زیارتگاهی در خارج از شهر نگهداری می‌شد که همه آنها به سرقت رفت یا شکست. در Ife هنوز یک سر قوچ از گرانیت، تقریباً به اندازه واقعی، و مدفوع تشریفاتی وجود دارد که به صورت تک تکه از قطعات جامد کوارتز حک شده است. اما این مجسمه های سفالی (و برنزی ها) هستند که هنر ایفه باستان را در بهترین حالت خود نشان می دهند. حتی سران بنین هم نمی توانند مقایسه کنند.

 

سرهای پرتره Ife

 

اخیراً این زیباترین مجسمه های آفریقایی در اروپا شناخته شده است. حتی تا اوایل سال 1938 که هفت نمونه باکیفیت پوشیده شده با پتینه سبز رنگ در حین حفاری پی برای یک خانه کشف شد، حتی در ایف نیز نسبتاً کمی سرهای برنزی شناخته شده بود و چهار نمونه دیگر در مکان دیگری کشف شد. برخی از این سوراخ‌ها دارای سوراخ‌های ریز هستند که به طور متقارن در اطراف نیمه پایینی صورت قرار گرفته‌اند. معلوم نیست که آیا قبلاً برای نشان دادن علائم قبیله ای با رنگ پر می شدند یا مانند ماسک های چوبی هنر ژاپنی و آمریکای شمال غربی برای تثبیت موی ریش استفاده می کردند. سرهای دیگر دارای شیارهایی هستند که نشان دهنده راه راه های عمودی است که هنوز به عنوان علائم قبیله ای در میان یوروباها استفاده می شود.

 

مجسمه سازی آفریقایی تأثیر چشمگیری بر نقاشانی مانند آندره دراین (1954-1880)، موریس دی ولامینک (1876-1958)، پیکاسو (1881-1973) و ماتیس (1867-1954) گذاشت، که بیشتر آنها به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند. ویژگی‌های اکسپرسیونیستی مجسمه‌ها و ماسک‌های بدوی که از مستعمرات فرانسه در شبه قاره آفریقا به پاریس رسید. در واقع، چندین نفر شروع به بازدید از مجموعه‌های مصنوعات قوم‌شناسی کردند و برای خود اشیایی خریدند.

 

قدمت سرهای ایفه هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اما از آنجایی که عملاً مسلم است که هنر برنز بنین از ایفه گرفته شده است، داده هایی وجود دارد که باید روی آنها کار کرد. آنها ابتدا در حدود سال 1280 از ایفه به بنین آمدند، پس از آن باید مدتی طول بکشد تا این هنر خام به شاهکارهایی که ما می شناسیم توسعه یابد، به طوری که هنر برنزی ایفه نمی تواند تا قرن سیزدهم به اوج خود برسد. .

 

اگرچه هم در سفال و هم برنز ویژگی‌های قومیتی مدل‌ها به خوبی به تصویر کشیده شده‌اند، اما آثار شبیه مجسمه‌های یونان باستان یا هنر مصر است تا فرهنگ آفریقای سیاه. فروبنیوس انسان شناس ارتباطی را با حوزه مدیترانه در نظر گرفت و سر فلیندرز پتری در کتاب خود در مورد مصر باستان اظهار می دارد که اگر هر یک از سرهای ایف در محله خارجی ممفیس حفاری می شد، به عنوان نمونه های بزرگتر محلی پذیرفته می شد. -نوع او می افزاید: اثر ممفیتی نمی تواند از نیجر آمده باشد، با ایران و هند بسیار نزدیک است، اما ایده و حتی کارگران ممکن است از مصر به غرب آفریقا آمده باشد.

 

در این میان، یوروباها روایتی دارند که از شرق، از مصر علیا آمده اند، و گفته شده است که آنها در اصل آفریقایی نبوده اند، اما بعدها با سیاهپوستان آمیخته شده اند.

 

از سوی دیگر، اشیایی با منشأ مصر باستان در سراسر آفریقا یافت شده است. چاقوهای تشریفاتی منحنی آزنده مدرن در مناطق مرزی سودان و کنگو شمالی از داس مصر باستان گرفته شده است. تکیه گاه سر، آلات موسیقی و حتی برخی از آداب و رسوم و باورها نشانه های نفوذ مصر را نشان می دهد. ویلفرد دی. هامبلی می‌گوید: «قابل قبول نیست، که تمدنی مانند تمدن مصر به عنوان یک واحد مستقل وجود داشته است. کاروان‌های مصری به سودان نفوذ کردند. کشتی های مصری به سرزمین پونت رفتند. منطقه ای که عموماً با سواحل سومالی شناخته می شود.

 

با این حال، تحقیقات دقیق بیشتری لازم است تا ثابت شود همه عناصر مختلف که به منشاء مصری اشاره می کنند، در واقع از آن منبع مشتق شده اند. در همین حال، تمام آنچه در مورد گاهشماری مفرغ های ایفه و بنین می دانیم، تاریخ بسیار جدیدتری را برای بالاترین پیشرفت پرتره ایف در برنز نشان می دهد. ممکن است نفوذ مصر از سفالین به جای برنز باشد. حفاری‌های بیشتر در نیجریه، این سوال جالب را روشن می‌کند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”