ریتم آهنگ

شناخت جیان لورنزو برنینی؛ نقاش و مجسمه ساز دوره باروک (بخش یک)

شناخت جیان لورنزو برنینی؛ نقاش و مجسمه ساز دوره باروک (بخش یک)

خلاصه ای از جیان لورنزو برنینی

شور و اشتیاق، بیش از هر چیز، بر مجسمه ساز و معمار ایتالیایی، جیان لورنزو برنینی حاکم بود. تقوای مذهبی افراطی او همراه با مطالعه مادام العمر شکل مجسمه سازی منجر به معرفی سبکی پویا و پرشور با تمرکز بر اکسپرسیونیسم عاطفی شد که دوره باروک را کاملاً تجسم می بخشید. مانند میکل آنژ قبل از خود، او استاد سنگ مرمر شد، در حالی که به همان اندازه در مدیوم های دیگر مسلط بود. شیوه و دیدگاه او به قدری نوآورانه بود که پیشگام عصر جدیدی در مجسمه سازی اروپایی بود که تا به امروز بر فرم تأثیر گذاشته است.

 

برنینی به همراه معاصرانش، معمار فرانچسکو بورومینی و نقاش و معمار پیترو دا کورتونا، یکی از چهره های برجسته در ظهور معماری باروک رومی بود. طرح های او به بازگرداندن شکوه معماری سابق رم از طریق یک پروژه برنامه ریزی شهری گسترده که تحت حمایت او توسط پاپ های قدرتمند رومی آن زمان انجام شد، کمک کرد.

 

دستاوردهای او

اصرار برنینی بر اینکه زیبایی را به جای مطالعه مجسمه‌های کلاسیک یا نقاشی‌های رنسانس باید در مشاهده انسان و طبیعت جستجو کرد، دور شدن از روش‌های سنتی خلق اثر بود. تمرکز تدریجی او بر احساسات و احساسات انسانی برای هنرمندان بعدی تا دوره مدرنیسم مهم شد. تصویر دراماتیک او از گوشت نیز در هنر جدید بود و یک تخصص فنی را معرفی کرد که همچنان مورد مطالعه قرار می گیرد.

برنینی مفهوم "شبیه گفتاری" را در آثار خود رایج کرد. او احساس می کرد که گرفتن یک شخص در میانه مکالمه، یا فقط در لحظه بیان یک کلمه، واقعی ترین راه برای به تصویر کشیدن شخصیت واقعی سوژه هایش است.

برنینی هدف مجسمه های مجسمه سازی را که در گذشته به عنوان پرتره های رسمی برای مقبره ها محدود می شد، تغییر داد. در دستان او، آنها به شکل هنری برای ارائه پرتره های غیررسمی از افراد زنده تبدیل شدند، عملی که از زمان روم باستان به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بود.

برنینی نحوه ارائه مجسمه ها را تغییر داد. او اغلب آنها را "در دور" خلق می کرد، یعنی آثاری که به تنهایی در فضاهای بزرگ قرار داشتند، به این معنی که بیننده از هر طرف از منظرهای مختلف دیده می شد و با یک قطعه، تجربه و صمیمیت کلی را تقویت می کرد.

برنینی که به شدت از تئاتر الهام گرفته بود، نویسندگی، کارگردانی و بازی در نمایشنامه ها، به ویژه طنزهای کارناوالی را بر عهده داشت. این استعداد در درام نه تنها بر معماری و مجسمه سازی او تأثیر گذاشت، بلکه به طراحی دکورهای صحنه و ماشین آلات نمایشی و همچنین طیف گسترده ای از اشیاء هنری تزئینی از جمله لامپ ها، میزها، آینه ها و حتی مربیان اسب کشیده که مظهر این هنر بودند منجر شد. عشق باروک به جزئیات و آراستگی. این به توانایی هنرمند در ترکیب مجسمه، نقاشی و معماری در یک کل مفهومی و بصری منسجم کمک کرد.

 

بیوگرافی جیان لورنزو برنینی

دوران کودکی

جیان لورنزو برنینی در سال 1598، ششمین فرزند از سیزده فرزند آنجلیکا گالانته و پیترو برنینی به دنیا آمد. دوران کودکی برنینی در ناپل سپری شد و او از دوران کودکی با همکاری نزدیک با پدرش، مجسمه‌ساز موفقی که در ناپل و بعداً رم سفارشات معتبری را انجام می‌داد، مجسمه‌سازی را آغاز کرد. برنینی یک کاتولیک عمیقا مذهبی بود و اولین اثر خود را در سن هشت سالگی خلق کرد. پدرش مهارت او را تشویق کرد و در اوایل متوجه شد که او چه اعجوبه ای خواهد شد. در واقع، به گفته دومنیکو برنینی، پسر جیان و زندگی نامه نویس، او را «میکل آنژ در عصر خود» می دانستند. این تعهد مادام‌العمر به تمرین منجر به توسعه سبک شخصی برنینی می‌شود که در ادامه به جنبش باروک کمک زیادی می‌کند.

 

آموزش اولیه و کار

خانواده برنینی در سال 1606 زمانی که پیترو توسط پاپ برای کار در کلیسای سانتا ماریا ماگیوره دعوت شد به رم نقل مکان کردند. اولین مجسمه برنینی به نام آمالته بز با مشتری شیرخوار و فاون زمانی که برنینی یازده ساله بود آغاز شد. گزارش شده است که وقتی کاردینال مافئو باربنینی از کارگاه خانواده برنینی بازدید کرد، به پیترو برنینی هشدار داد که مراقب باشد، زیرا پسرش به زودی از پدرش پیشی خواهد گرفت. این دوره تأثیر بسزایی در کارنامه هنری برنینی داشت، زیرا رم دیگ ذوب هنرمندان از همه نوع، از مجسمه‌ساز و نقاش گرفته تا معمار، سنگ‌تراش و زرگر بود. کار برای هنرمندان در رم در بیشتر قرن هفدهم رو به افزایش بود زیرا پاپ ها هزینه های نوسازی و بازسازی شهر را تامین کردند.

 

شهرت برنینی به خاطر مهارت هنری در شهر شکوفا شد. کاردینال اسکیپیون بورگزه به عمویش، پاپ پل پنجم، درباره کار برنینی گفت که منجر به استخدام او توسط شش پاپ شد، نقشی که میکل آنژ پیش از او داشت. این امر او را در یک حرفه قوی قرار داد که برای زندگی ادامه خواهد داشت. طبق گزارش ها، پاپ اوربان هشتم به او گفت: "تو برای رم ساخته شده ای و روم برای تو."

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”