ریتم آهنگ

” چارلز کلاید ابتس ” و عکس معروف “ناهار در آسمان‌خراش”

” چارلز کلاید ابتس ” و عکس معروف “ناهار در آسمان‌خراش”

چارلز کلاید ابتس (Charles Clyde Ebbets) تنها به خاطر یک قاب به شهرت جهانی رسید. تابلویی که در تاریخ ثبت شده و با گذشت سالیان دراز از زمان ثبت این تصویر، همچنان زنده و دوست داشتنی است. این مجموعه تصاویر سه گانه که به نام ” ناهار در آسمان خراش ” مشهور است، شامل سه تصویر است که با نام‌های ” قبل از ناهار ” ، ” وقت ناهار ” و “بعد از ناهار” شناخته می‌شود و تصویر کارگرانی را به تصویر می‌کشد که در طبقه‌ی 69ام ساختمان RCA در شهر نیویورک ، مشغول به کار هستند.

ابتس الهام بخش عکاسان زیادی بود و در دهه‌ی 1930 میلادی، عکس‌های مشابه فراوانی از آسمان‌خرا‎ش‌های شهرهای در حال توسعه‌ی آمریکا از جمله نیویورک، لس‌آنجلس و … گرفته شده. تعدد این تصاویر و ثبت آن‌ها در زمان‌بندی‌های نزدیک به هم شک و شبهاتی را ایجاد کرده بود که شاید ” چارلز کلاید ابتس ” اولین کسی نبوده که عکس‌های جسورانه را در ارتفاعات چند صد متری به ثبت رسانده است. اما باگذشت زمان، دختر ابتس اسناد و مدارک محکمی را ارائه داد و مشخص شد که اولین بار پدرش بوده که با شجاعت تمام، در بلندای ارتفاعات آسمان‌خراش‌های در حال ساخت تصاویر زیبایی را خلق کرده و عکاسان بعدی با الهام از عکس‌های او تصاویر خود را از ارتفاعات آسمان‌خراش‌ها ترسیم کرده‌اند. در ادامه به معرفی کامل زندگی و آثار چارلز کلاید ابتس خواهیم پرداخت.

بیوگرافی چارلز کلاید ابتس

(18 اوت 1905 – 14 ژوئیه 1978)
چارلز کلاید ابتس در 18 اوت سال 1905 در گادسدن به دنیا آمد. او اولین دوربین خود را در هشت سالگی و به کمک مادرش خرید. ابتس کار خود را در دهه 1920 در سن پترزبورگ ، فلوریدا ، به عنوان عکاس شروع کرد. او علاوه بر حضورش به عنوان عکاس در پشت دوربین، در جلوی دوربین هم ظاهر شد و در سال 1924 ، فعالیت خود را به عنوان یک بازیگر آغاز کرد و پس از چند نقش کوتاه، در یک فیلم بلند نقش یک شکارچی آفریقایی معروف به “والی رنی” را بازی کرد. در دهه‌ی 1920، ابتس سرگرمی های دیگری داشت از جمله خلبانی ، اتومبیل رانی ، کشتی گیری و شکار. او همچنین عکاس رسمی جک دمپسی بود و به استخدام روزنامه‌ی میامی درآمده و برای این روزنامه عکاسی می‌کرد. علاوه بر این‌ها چارلز کلاید ابتس به صورت آزاد نیز به عکاسی می‌پرداخت.

” مسیر تامپا تا میامی” نام یک پروژه‌ی مستند بود که با همکاری روزننامه‌ی میامی و شرکت موتورسازی Essex به عنوان اسپانسر، در سال 1927 کلید خورد. چارلز کلاید ابتس به خاطر دانش گسترده‌ی خود در مورد منطقه و حیات وحش و توانایی او برای کار با دوربین، به عنوان یکی از سه نفری که آماده‌ی این سفر بودند، انتخاب شد. عکس‌های موفقیت‌آمیز این پروژه در روزنامه‌های سراسر آمریکا به چاپ رسید. او با «جوزفین وارد» در تاریخ 1 سپتامبر 1928 در برووارد ، فلوریدا ازدواج کرد.

در دهه‌ی 1930، ابتس با روزنامه‌های مهم آمریکا از جمله New York Times همکاری داشت. ابتس به لس‌آنجلس آمد و مجموعه‌ای از عکس‌های بی‌نظیر خود را از برج‌های این شهر ارائه داد. قاب عکس معروف ” ناهار در آسمان‌خراش” نیز حاصل همین دوره بود.

در سال 1933 ، ابتس به فلوریدا بازگشت و قرار بود تا آخر عمر در آن‌جا زندگی کند و کار کند. منافع او در آن زمان بر رشد گردشگری در ایالت سمینول ، مکان منحصر به فرد سرخپوستان و معرفی طبیعت دست نخورده‌ی ایورگلادها متمرکز شده بود. در سال 1935 ، ابتس به عنوان یک عکاس رسمی Associated Press برای منطقه تبدیل شد. در همان سال ، عکس‌های او از طوفان بدنام روز کارگر در سال 1935 که فلوریدا را ویران کرد ، در سراسر جهان منتشر شد. در این دوره ، او همچنین انجمن عکاسان مطبوعاتی میامی را تأسیس کرد.

برای دهه‌ی بعد ، ابتس سفر و ماجراهای خود را به صورت غیرقانونی ادامه داد ، و در حالی که مشغول به عکسبرداری از منطقه‌ی ایورگلاد بود ، کتف او در یک سانحه شکست ، جراحتی که او را در طول جنگ جهانی دوم از ارتش خارج کرد. اما ، به دلیل اینکه او یک خلبان و عکاس دارای مجوز بود ، به عنوان ضمیمه خدمات ویژه سپاه هوایی ارتش خدمت کرد و بعداً به مؤسسه هوایی Embry-Riddle که در حال آموزش به نیروهای هوایی سلطنتی آمریکا و انگلیس بود ، منصوب شد.در طول جنگ ، او تمام مراحل توسعه پایه و آموزش پرسنل را در فلوریدا ثبت كرد و وقت خود را در آمریكای جنوبی با ژنرال “هاپ” كه بر آموزش خلبانان آمریكایی و انگلیس در پایگاه‌هایی در برزیل نظارت داشت ، گذراند.

ابتس در پایان جنگ جهانی دوم به خانه خود در میامی بازگشت و یکی از سه بنیانگذار دفتر تبلیغات شهری میامی شد و برای 17 سال آینده، او عکاس ارشد شهر میامی بود. در این دوره نیز مجموعه‌ی خود را از تصاویر پرندگان و تصاویر حیات وحش به چاپ رساند. او همچنین تاثیر بسزایی در افزایش گردشگری شهر میامی داشت. او پیشگام در ایجاد برخی از اولین عکس‌های کیک پنیر بود که میامی را به عنوان یک استراحت‌گاه زمستانی برای ماجراجویی و سفر، با آب و هوای گرم در میان مناظر زیبا و مردم خونگرم نشان می‌داد. عکس‌های ابتس در نشریات روزنامه‌های میامی ، نیویورک تایمز ، نشنال جئوگرافیک ، در فضای باز نامحدود ، زمینه و جریان ، قایقرانی مشهور ، دوربین آمریکایی ، زندگی در فضای باز ، نگاه مجله و عکاسی محبوب نمایش داده شده است.

چارلز کلاید ابتس در طول دهه 1970 به زندگی در منطقه فلوریدا جنوبی ادامه داد و سرانجام در 14 ژوئیه سال 1978 ، در سن 72 سالگی بر اثر سرطان درگذشت. در زمان مرگ، چارلز کلاید ابتس بیش از 300 تصویر منتشر شده در سطح آمریکا داشت.


در حال حاضر دختر ابتس، مجموعه‌ای از عکس‌های او را در وبسایت EbbetsPhoto-Graphics.com گردآوری کرده است. البته که بخش عظیمیی از عکس‌های منتشر نشده‌ی او، قرار است توسط دخترش بازسازی شود و برخی نگاتیو‌های ظاهر نشده‌اش را در آینده به چاپ برساند. همچنین دختر ابتس، در تلاش است تا زندگی پدرش و اتفاقات و ماجراجویی‌های چارلز کلاید ابتس که برآمده از برخی یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های اوست را به چاپ برساند.


قاب عکس معروف ” ناهار در آسمان خراش” (Lunch atop a Skyscraper)
تا همین چند سال پیش گمانه زنی‌های فراوانی برای شناسایی عکاس قاب عکس معروف “ناهار در بالای آسمان خراش” وجود داشت. برخی معتقد بودند که این تصویر را ” لوئیس هاین ” به ثبت رسانده و برخی دیگر معتقد بودند عکس متعلق به ” مارگارت بورک وایت ” می‌دانستند و عده‌ای هم متفق‌القول بودند که ” چارلز کلاید ابتس ” این تصویر را به ثبت رسانده است. گمانه زنی‌ها به قدری ادامه یافته بود که برخی به این نتیجه رسیده بودند که این عکس حاصل یک فرآیند گروهی است. اما در نهایت خانواده‌ی چارلز کلاید ابتس سوابق کتبی تأیید شده‌ای را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد این عکس را ابتس به تنهایی گرفته است.


عکس “قبل از ناهار ” از مجموعه‌ی (Lunch atop a Skyscraper)
رسید های اصلی به نام ابتس که نشانگر صورتحساب او برای کارهایی است که در این شاخه انجام داده است ، نگاتیو اصلی عکس معروف ” ناهار در آسمان خراش” به همراه سایر تصاویری که چارلز کلاید ابتس هنگام کار در مرکز راکفلر سنتر گرفته است، عکس معروف که در دفترچه شخصی او پیدا شده و همچنین نسخه‌های اصلی مقاله از سال 1932 نشان داد که تنها عکاس این تصویر ماندگار، ابتس است. تمام این اسناد که از تألیف چارلز کلاید ابتس حمایت می‌کند ، توسط محققان حرفه‌ای ، وکلای مالکیت معنوی و بازرسان خصوصی به طور مستقل تأیید شده است. در طول گردش جهانی عکس در طی 20 سال گذشته ، هیچ عکاس دیگری و هیچ بنگاه عکاسی ادعای حق چاپ این تصویر معروف را نداشته اند.


عکس “بعد از ناهار ” از مجموعه‌ی (Lunch atop a Skyscraper)
این مجموعه عکس که با نام ” ناهار در آسمان‌خراش” مشهور است، شامل سه عکس مختلف می‌شود. عکس اول با نام “قبل از ناهار” که تصویر کارگردانی که کلاه‌هایشان را در هوا گرفته و متظر رسیدن ناهارند، عکس دوم با نام”ناهار در آسمان خراش” که همان تابلوی معروف است و عکس سوم با نام ” بعد از ناهار” که تصویر کارگران را که روی همان ستون بزرگ خوابیده‌اند را نشان می‌دهد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”