ریتم آهنگ

معماری پایدار؛ 10 ساختمانی که توسعه پایدار را دوباره تعریف می‌کنند

معماری پایدار؛ 10 ساختمانی که توسعه پایدار را دوباره تعریف می‌کنند

توسعه پایدار تقریباً در همه جای دنیا به استاندارد اصلی و مطلوب ساختمان‌سازی تبدیل شده است و به ما این امکان را می‌دهد که نمونه‌های نوآورانه معماری را در شهرهای سراسر جهان شناسایی کنیم. از توربین‌های بادی موجود در آسمان خراش‌ها گرفته تا باغ‌های عمودی شهری و پیست‌های اسکی پشت بام، ساختمان‌های سبز نوین و خلاق، همگی مرزهای صنعت معماری را جابجا کرده‌اند. در این مطلب به بررسی 10 نمونه نوآوری در معماری با رویکرد توسعه پایدار در جهان خواهیم پرداخت.

معماری پایدار چیست و چرا مهم است؟
معماری پایدار واژه‌ای به شدت مبهم است که می‌تواند انواع مختلف ایدئولوژی‌ها مختلف معماری را در بر بگیرد.

به طور کلی، معماری پایدار به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که برای محدود‌کردن تأثیر انسان بر محیط زیست طراحی شده‌اند.

برخی فرهنگ‌ها قرن‌هاست که خانه‌های محلی خود را به طور پایدار طراحی می‌کنند در حالی که برخی دیگر اخیرا با اضطرار جدیدی به این نیاز پاسخ می‌دهند. از اجرای نوآوری‌های فنی مانند پانل‌های خورشیدی و سیستم‌های ذخیره آب باران که انرژی تجدیدپذیر را به ساختمان می‌رساند تا استفاده از مصالح ساختمانی بازیافتی یا آلی، توسعه پایدار در معماری گستره متنوعی را شامل می‌شود.

در ادامه به معرفی برترین طراحی‌های معماری در حوزه توسعه پایدار خواهیم پرداخت.


1- برج شانگهای در شهر شانگهای کشور چین؛
برج شانگهای که توسط شرکت معماری آمریکایی Gensler طراحی شده، نمونه‌ای عالی از معماری پایدار است. برج شامل چندین عنصر پایدار، برای بازیافت فاضلاب خود، گرفتن آب باران برای استفاده داخلی در توالت و فضاهای سبز طراحی شده است و به طور خاص با پیچ 120 درجه در نمای خود طراحی شده است تا فشار باد در ساختمان را تقریباً یک چهارم کاهش دهد . طراحی پیچشی هم‌چنین باعث کاهش مصالح ساختمانی مورد نیاز، با استفاده از حدود 25٪ فولاد کمتر از سایر برج‌های با ارتفاع مشابه شد. با اعطای گواهینامه‌های کمیته ساختمان سبز چین و شورای ساختمان سبز ایالات متحده، این ساختمان دارای توربین‌های بادی است که توانایی تأمین انرژی اضافی را دارند و پیش بینی می‌شود 10 درصد برق مورد نیاز ساختمان را پوشش دهد.


2- برج Amager Bakke در شهر کپنهاگ کشور دانمارک
Amager Bakke یا Amager Hill در کپنهاگ ترکیبی از کاربردهای شگفت‌آور است. این ساختمان که گاهی اوقات “Copenhill” نیز خوانده می‌شود، هم نیروگاه تولید برق و هم یک مرکز ورزشی است. شرکت معماری محلی BIG (Bjarke Ingels Group) مستقر در کپنهاگ مسئول کوره زباله سوز زباله است که گرمایش شهری مناطق اطراف را تأمین می‌کند. این پروژه دارای پیست اسکی مصنوعی است و همچنین یک مسیر کوهنوردی و دیواره کوهنوردی را فراهم می‌کند. این ساختمان در راستای آرزوی شهر برای تبدیل شدن به شهری با کربن صفر تا سال 2025 است.


3- پارک مرکزی سیدنی در کشور استرالیا
پارک مرکزی در سیدنی به عنوان سرمایه‌گذاری مشترک بین Frasers Property و Sekisui House، به عنوان اولین مرحله از پروژه نوسازی شهری محلی توسعه داده شد. این ساختمان با کاربری مختلط، متشکل از دو برج آپارتمان مسکونی و یک مرکز خرید بزرگ خرده‌فروشی، از طرف شورای ساختمان سبز استرالیا به یک ستاره 5 ستاره سبز اعطا شده است و آن را به عنوان بزرگ‌ترین ساختمان مسکونی در نوع خود دریافت کرده است که چنین نام‌گذاری شده است. این ساختمان متعهد به خودکفایی، معماری نوآورانه دارای یک نیروگاه کم‌کربن و یک نیروگاه بازیافت داخلی آب دارد که به فضا امکان می‌دهد تا به طور پایدار گرما و آب ساکنان را تامین کند.


4- ساختمان بانک آمریکا در نیویورک؛ نمونه بارز توسعه پایدار در معماری
به نظر می رسد برج نیویورک سیتی بانک آمریکا با ارتفاع 365.8 متر (1200 فوت) یکی از آسمان‌خراش‌های کارآمد و پایدار در جهان است. معماران COOKFOX با استفاده از مواد بازیافتی و قابل بازیافت این پروژه 1 میلیارد دلاری را طراحی کردند. با استفاده از سرباره در ساخت سیمان – محصول جانبی کوره‌های بلند – برج قادر به کاهش انتشار CO2 است که به طور معمول با تولید بتن مرتبط است. این ساختمان هم‌چنین دارای سیستم‌هایی برای جمع‌آوری و استفاده مجدد از آب باران است و در سال 2013 بروکلین گرانج دو کندوی زنبور عسل بر روی ساختمان نصب کرد.


5- برج منیبوتا هیدرو در کشور کانادا
دفتر مرکزی مانیتوبا هیدرو، یک شرکت برق و گاز طبیعی در مرکز شهر وینیپگ کانادا توسط معماران اسمیت کارتر طراحی شده است. این برج در سال 2008 با شور و نشاط زیادی افتتاح شد که توسط سی‌بی‌سی به عنوان یکی از “بلندترین برج های دفتری در جهان” شناخته شد و توسط تورنتو استار “مهم‌ترین ساختمان در کانادا” لقب گرفت. در سال 2012 این ساختمان با دریافت گواهینامه LEED Platinum ، آن را به کم مصرف‌ترین دفتر در آمریکای شمالی تبدیل کرد. این سازه با استفاده از “فرایند طراحی یکپارچه” برای بهینه‌سازی کارایی ساختمان طراحی شده است ، این ساختمان دارای سقف‌های بلند برای به حداکثر رساندن نور طبیعی، انرژی خورشیدی خودکار، سقف های سبز و بسیاری دیگر از سیستم‌های سازگار با معماری پایدار برج است.


6- مجموعه پارک رویال در سنگاپور تلاشی مهم در راستای معماری پایدار
Parkroyal Collection Pickering هتلی لوکس در مرکز سنگاپور است که توسط WOHA طراحی شده‌است. شرکت معماری سنگاپور به دلیل نمای فوق‌العاده سبز ساختمان‌هایی که طراحی می‌کنند مشهور است و مجموعه Parkroyal نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ساختمان که به عنوان “هتلی درون یک باغ” طراحی شده است به دلیل معماری ابتکاری خود که شامل بیش از 15000 متر مربع (160،000 فوت مربع) باغ‌های مرتفع است، جوایز زیادی را از آن خود کرده است. این باغ‌ها با استفاده از سلول‌های خورشیدی، جمع‌آوری آب باران، حس‌گرهای حرکتی و آب احیا شده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خودکفا و پایدار باشند.


7- مرکز تجارت جهانی در منامی کشور بحرین
برج دوقلوی 240 متری مرکز تجارت جهانی بحرین نگاهی آینده‌نگرانه به معماری پایدار است که در منامه، بحرین واقع شده است. برج‌های دوقلو که توسط شرکت معماری Arkins طراحی شده‌اند، دارای چندین توربین بادی در پل‌های بین دو آسمان‌خراش هستند. این توربین‌ها توسط شرکت دانمارکی Norwin در سال 2008 ساخته و نصب شده‌اند؛ این سازه را به اولین سازه در جهان تبدیل کرده‌اند که فناوری باد را در طراحی خود ادغام می‌کند. موقعیت‌های استراتژیک برای گرفتن باد وارد شده از خلیج فارس، ساختمان‌های بادبان شکل مانند قیف توربین‌ها عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند شکاف بین آن‌ها به جریان باد تبدیل شود. این تلاش برای استفاده از هرچه بیشتر باد برای تبدیل به نیروگاه تقریباً 11-15٪ از کل برق مصرفی ساختمان را تأمین می‌کند که طبق گزارشات معادل نیاز به برق حدود 300 خانه، 258 بیمارستان، 17 کارخانه صنعتی و 33 اتومبیل است.


8- Wat Pa Maha Chedi Kaew در کشور تایلند سمبل معماری پایدار
Wat Pa Maha Chedi Kaew، بیشتر به عنوان معبد یک میلیون بطری شناخته می‌شود. این معبد بودایی که در منطقه Khun Han در استان سیساکت تایلند ساخته شده است، از بیش از 1.5 میلیون بطری آبجو خالی ساخته شده است. با شروع جمع‌آوری در سال 1984، راهبان در محل می‌خواستند به عنوان مثال به منطقه نشان‌دهند كه چگونه می‌توان سبك زندگی سبك‌تری را ایجاد كرد و بنابراین تصمیم گرفت از بطری‌های بازیافتی Heineken و Chang به عنوان مصالح ساختمانی استفاده كند. پس از ساخت اولین معبد اصلی، راهبان به جمع‌آوری و ساخت خود ادامه دادند و تا سال 2009 این مکان را به 20 ساختمان گسترش دادند.


9- خانه شورا 2؛ ملبورن استرالیا
خانه شورا 2 ، یک ساختمان اداری در ملبورن، استرالیا، به اولین ساختمان اداری هدف‌مند در این کشور تبدیل شد که بالاترین گواهی پایداری کشور را دریافت کرد. امتیاز شش ستاره سبز توسط شورای ساختمان سبز استرالیا. Hdk shojlhk با امید به تأثیرگذاری در طراحی آینده و ایجاد انگیزه در معماری نوآورانه ساخته شده است و برای استفاده از حداکثر بهره وری انرژی، از زیست تطبیق استفاده کرده است. او توسط میک پیرس – معمار یک مرکز خرید بسیار موفق در هراره ، مرکز ایست گیت – طراحی شده است. وی با الهام از معماری موریانه‌ها با کنترل آب و هوا، از تکنیک‌های زیادی برای کاهش نیازهای گرمایش و سرمایش مصنوعی استفاده کرده است.


10- برج رودخانه مروارید: گوانگژو؛
برج رودخانه مروارید در گوانگژو که با در نظر گرفتن پایداری و صرفه‌جویی در مصرف انرژی طراحی شده است. از نوآوری‌های زیادی در زمینه طراحی انرژی سبز استفاده کرده است که بدون شک می‌تواند دوستانه‌ترین رابطه با محیط زیست برای آسمان خراش باشد. تصور می‌شود که کم‌مصرف‌ترین ساختمان فوق بلند در جهان باشد. این برج میزان مصرف انرژی را به 58 درصد از ساختارهای مشابه کم می‌کند. با استفاده از توربین‌های بادی، جمع‌کننده‌های خورشیدی، گرمایش و خنک‌کننده تابشی، از جمله سایر ویژگی‌های طراحی پایدار دیگر، نمایان‌گر تمایل چین برای کاهش انتشار دی اکسید کربن است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”