ریتم آهنگ

نقد و بررسی 5 کتاب رومن رولان ، زندگی‌نامه و تاثیرات ادبی

نقد و بررسی 5 کتاب رومن رولان ، زندگی‌نامه و تاثیرات ادبی

رومن رولان (Romain Rolland) متولد 29 ژانویه 1866 در فرانسه و درگذشته 30 دسامبر 1944 است . رومن رولان یک رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس فرانسوی پیرو مکتب ایده‌آلیسم كه به دلیل صلح‌طلبی، مبارزه با فاشیسم، جستجوی صلح جهانی و تجزیه و تحلیل نبوغ هنری در سال 1915 جایزه نوبل ادبیات دریافت کرد. در این مقاله به بررسی کامل زندگی هنری رومن رولان و کتاب های او خواهیم پرداخت.


مختصری درباره زندگی هنرمند
رومن رولان در 14 سالگی برای تحصیل به پاریس رفت و جامعه آن دوره پاریس را از نظر معنوی در وضعیتی نامناسبی دید. وی در مدرسه عالی نرمال (École Normale Supérieure) پذیرفته شد و در آن‌جا ایمان مذهبی خود را از دست داد.

سپس نوشته‌های اسپینوزا و لئو تولستوی را کشف کرد و هم‌چنین به موسیقی علاقه پیدا کرد. وی تاریخ را آموخت (1889) و دکترای هنر را دریافت کرد (1895).

پس از آن برای یک مأموریت دو ساله به ایتالیا رفت. در ابتدا، رومن رولان نمایشنامه نوشت اما در تلاش برای دست‌یابی به مخاطبان گسترده و احیای مجدد “قهرمانی و ایمان ملت” ناموفق بود.

در سال 1912، پس از یک فعالیت کوتاه در تدریس هنر و موسیقی‌شناسی، استعفا داد تا تمام وقت خود را به نوشتن اختصاص دهد. وی در ژورنال Les Cahiers de la Quinzaine با شارل پگی همکاری کرد. جایی که وی برای اولین بار مشهورترین رمان خود ، ژان کریستف را در 10 جلد منتشر کرد.

در دهه 1920 او به آسیا، به ویژه هندوستان رو آورد ، و در تلاش بود فلسفه عرفانی خود را در آثاری مانند ماهاتما گاندی (1924) به غرب تعبیر کند. مکاتبات گسترده رولان با چهره‌هایی مانند آلبرت شویتزر، آلبرت انیشتین، برتراند راسل و رابیندرانات تاگور در روزنامه Cahiers Romain Rolland (1948) منتشر شد. مجله‌های خصوصی وی پس از مرگ ، Mémoires (1956) منتشر شد و گواه بر صداقت استثنایی نویسنده‌ای است که عشق بشریت بر آن مسلط است.


بررسی نمایشنامه‌های رومن رولان
ورود جدی رومن رولان اولین بار در ادبیات در سال 1897 با مجموعه نمایش‌نامه‌های تراژدی‌های ایمان بود. این تراژدی شامل سه اثر می‌شود که بعدا تحت یک نام مشترک تراژدی‌های ایمان (Les Tragédies de la foi) در سال 1909 با یک‌دیگر منتشر شدند.

سن لوئیس (Saint-Louis) در سال 1897
آئرت (Aërt) در سال 1898
پیروزی خرد (Le Triomphe de la raison) در سال 1899
او در این نمایش‌نامه‌ها تلاش کرد تا زیر نقاب رویدادهای تاریخی، بدبختی‌هایی را که روح وفادار به آرمان‌هایشان در مبارزات‌شان با جهان روبرو می‌شوند، بیان کند.

او همچنین در سال 1909 مجموعه تئاتر انقلاب (Théâtre de la revolution) را نوشت که شامل موارد زیر است:

نمایشنامه 14 ژوئیه Le 14 Juillet (1902)
نمایشنامه دانتون Danton (1900)
نمایشنامه گرگ‌ها Les Loups (1898)
نمایشنامه‌های مربوط به انقلاب در دوره‌ای طراحی شده‌اند که رومن  رولان آرزوی یک اصلاح نمایشی را دارد.

او می‌خواست یک تئاتر جدید خلق کند. این هنر را از سلطه یک گروه خودخواه خلاص کند و آن را به مردم بسپارد. او قبلاً در مقاله‌ای به نام [تئاتر مردم] ایده‌های خود را در این زمینه بیان کرده‌بود.

او سعی کرد با توصیف قسمت‌های اصلی انقلاب فرانسه و با بازنمایی ایلیاد ملت فرانسه در این درام محبوب جدید سهیم شود. این درام‌ها که به دنبال حقیقت اخلاقی با فداکاری به شکل حکایت هستند، شهود تاریخی را آشکار می‌کنند و شخصیت‌های آنها کاملا زنده هستند. خواندن آنها بسیار جالب است و ارزش این را دارد که بارها روی صحنه برود.


1- رمان 10 جلدی ژان کریستف ؛ شاهکار کتاب های رومن رولان
شاهکار رومن رولان ، رمان ژان کریستف ، یکی از طولانی‌ترین رمان‌های بزرگ است که تاکنون نوشته شده است و نمونه بارز روایات رومی (“چرخه رمان”) در فرانسه است.

این کتاب رومن رولان حماسه‌ای در ساخت و سبک، سرشار از احساس شاعرانه، بحران‌های پی‌در‌پی با یک نبوغ خلاق است

ماجرای یک آهنگساز موسیقی متولد آلمان، ژان کریستف، نیمی از بتهوون و نیمی از رولان که برخلاف دلسردی و تنش‌های شخصیتی آشفته خودش، از عشق به زندگی الهام گرفته است. دوستی بین این جوان آلمانی و یک جوان فرانسوی نماد “هماهنگی اضداد” است که رولان معتقد بود سرانجام می‌تواند بین ملت‌های سراسر جهان برقرار شود.

رولان پس از انتشار یک رمان به نام كولاس بروگن (Colas Breugnon) ، چرخه دوم رمان ژان کریسفت را در 7 جلد منتشر كرد. در آن او تأثیرات بی‌رحمانه فرقه‌گرایی سیاسی را افشا کرد.

بررسی تحلیلی رمان ژان کریستف
این اثر قدرتمند رشد شخصیتی را توصیف می‌کند که می‌توانیم در آن خود را بشناسیم. این نشان می‌دهد که چگونه یک خلق‌و‌خوی هنری، با بالا‌بردن مرحله‌به‌مرحله، مانند یک نبوغ بالاتر از سطح انسانیت ظاهر می‌شود.

چگونه طبیعتی قدرتمند که نجیب‌ترین و مبرم‌ترین آرزوی حقیقت، سلامت اخلاقی و پاکی هنری را دارد، با عشق پرشور به زندگی، مجبور می‌شود از موانعی که بی وقفه در برابر آن برخاسته‌اند عبور کند، چگونه به پیروزی و استقلال می‌رسد و اینکه چگونه این شخصیت و این هوش به اندازه کافی قابل توجه هستند که می‌توانند تصویری کامل از جهان را در خود متمرکز کنند.

این کتاب صرفاً توصیف زندگی قهرمان اصلی و محیط پیرامون او نیست. همچنین به دنبال توصیف علل فاجعه یک نسل کامل است. این یک تصویر گسترده از کار مخفی است که در اعماق پنهان انجام می‌شود و توسط آن ملت‌ها، کم‌کم، روشن می‌شوند.

موضوع کتاب ژان کریستف شامل تمام حوزه‌های زندگی و هنر است. این شامل همه موارد ضروری است که طی دهه‌های گذشته در جهان روشنفکری مورد بحث یا تلاش قرار گرفته است. این اثر به زیبایی شناسی جدیدی دست می یابد که شامل بحث‌ها و قضاوت‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و قوم‌شناختی، زیست‌شناختی، ادبی و هنری است که اغلب مورد توجه هستند.

 شخصیت هنری که در ژان کریستف آشکار می‌شود از قاطعیت نادر و ساختار اخلاقی قوی برخوردار است. در این اثر رومن رولان به سادگی از یک انگیزه ادبی پیروی نکرده است. او برای جلب رضایت یا خوشحالی نمی‌نویسد. او به دلیل تشنگی برای حقیقت، نیاز به اخلاق و عشق به انسانیت مجبور به نوشتن شده است. از نظر او هدف زندگی زیبایی شناختی صرفاً در خلق زیبایی نیست. این یک عمل اومانیسم است.

ژان کریستف یک حرفه ایمانی و یک مثال است. این ترکیبی از اندیشه و شعر، واقعیت و نماد، زندگی و رویاست که ما را به خود جلب می‌کند، ما را هیجان زده می‌کند، ما را برای خود آشکار می‌کند و دارای یک قدرت آزادی‌بخشی است زیرا این بیانگر یک نیروی اخلاقی بزرگ است.

توصیه میکنیم این اثر که بهترین کتاب رومن رولان است را حتما مطالعه بفرمایید.

2- کتاب پیر و لوسی اثری ماندگار از کتاب های رومن رولان
در خیابان‌های جنگ‌زده پاریس 1918، دو عاشق به طور اتفاقی در یک مترو به هم می‌رسند. پیر یک هملت مدرن است. افسرده، ناامید از جهانی که در آن زندگی می‌کند – در واقعیت او یک پسر 18 ساله از طبقه متوسط ​​است که به تازگی برگه اعزام به جنگ را دریافت کرده است.

اما وقتی او لوسی را در مترو می‌بیند پرتو امیدی در او روشن می‌شود. نوید زندگی بهتر از آنچه برای آینده او رقم خورده است.

اما آیا لوسی او را می‌بیند؟ آیا می‌داند؟ آیا او هم آن را احساس می‌کند؟ چرا دختری این همه پر از امید و زندگی دو بار به او نگاه می‌کند؟ قبل از اینکه او بتواند مقدمه خود را ارائه دهد، او در ایستگاه بعدی مترو خارج می‌شود و قطار قبل از اینکه پیر به لوسی برسد، حرکت می‌کند.

او دو روز آینده را به جستجوی او می گذراند – مشتاق دیدن دوباره او. او نمی داند چه چیزی در مورد او باعث می شود که او را به خود جذب کند اما او سرنوشت او است – از این که او مطمئن است.

سرانجام آنها دوباره در باغ لوکزامبورگ دیدار می کنند و خواستگاری را آغاز می کنند. لوس دختر فقیری است که زندگی خود را با فروش نقاشی تأمین می کند – بسیار دور از راحتی پی یر ، اما او اهمیتی نمی دهد.

آنها داستان‌های زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند … برادر بزرگ‌تر پیر در جبهه غربی می‌جنگد و پیر شش ماه فرصت دارد که عازم جنگ بزرگ شود. بعد از اینکه برادرش به جنگ رفت پیر بسیار احساس تنهایی و ناامیدی می‌کند.

گرچه کتاب پیر و لوسی رومن رولان یک تراژدی است اما عشق آنها و دنیایی که آنها با هم خلق کرده‌اند فقط مال آنها و آنهاست …. فقط عشق آنها وجود دارد. عشق آنها فراتر از زمان، ثروت و جنگ است. توصیه میکنیم این اثر که یکی از بهترین کتاب های رومن رولان است را مطالعه بفرمایید.


3- کتاب زندگی میکل آنژ کتابی برجسته از رومن رولان
کتاب زندگی میکل آنژ اثر رومن رولان یک زندگی‌نامه کوتاه است که خواندن آن واقعا لذت‌بخش است. میکل آنژ نقاش و شاعر معمار مجسمه‌ساز است. با خواندن این کتاب چیزهای زیادی درباره او خواهید فهمید.

میکل آنژ انسانی با استعداد عالی، تخیل قوی و همیشه به دنبال کمال است. نکته برجسته این کتاب خصوصاً روشی است که رومن رولان هر اثر هنری او را توصیف می‌کند.

بسیاری از مردم می‌دانند که میکل آنژ یکی از بزرگترین هنرمندان جهان بود و شاهکارهای بسیاری را خلق کرد. اما ممکن است آنها از زندگی رنج‌دیده وی آگاهی نداشته باشند. این کتاب توسط رومن رولان بر اساس نامه‌ها، اشعار و اسنادی که میکل آنژ نوشت و یا افراد دیگری که به او مراجعه کردند نوشته شده است.

از طریق این کتاب، ما می‌توانیم درک کنیم که ارزیابی یک نفر از یک روش مطلق و نسبی چقدر متفاوت است. حتی یک نابغه از ضعف خود رنج می برد گرچه ممکن است مردم عادی چنین تصوری نداشته باشند.

4- جان شیفته شاهکاری دیگر از رومن رولان
جان شیفته کتابی درباره زندگی یک زن است که با پیچ و تاب شروع می‌شود.

یک دختر با یک مرد ثروتمند و معتبر، از یک خانواده اشرافی نامزد شده است. در آستانه عروسی، او رابطه را زیر سوال می‌برد و رابطه را به هم می‌زند.

آنت ، سفری را در یکی از آشفته‌ترین ادوار اجتماعی و سیاسی اروپا در دهه 1920 و اوایل دهه 30 آغاز می‌کند. آنت پدر خود را از دست می‌دهد تا وقتی که از خواهر ناتنی خود سیلوی باخبر شود تنهاست. سیلوی، هم از نظر عشق و هم از نظر مد، خیاطی با سبک زندگی مجلل پاریسی است.

این کتاب درباره زندگی در گیج‌کننده‌ترین دوران اروپا است،. هر بار که شخص رمان را می‌خواند، جنبه‌های جدیدی از معنا آشکار می‌شود. هر بار برداشت خواننده از آنت متفاوت است. این کتاب در 7 جلد نوشته شده است و هر جمله مانند قافیه یک شعر قدرتمند به نظر می‌رسد.

شخصیت‌ها می‌آیند و می‌روند و سه شخصیت اصلی را پرورش می‌دهند. داستان تا آخرین نفس آنت ادامه دارد و هر لحظه از غم و اندوه او را پس از تجربه از دست دادن افرادی که دوستشان داشت، به تصویر می‌کشد.


5- سفر درونی کتابی که علاقمندان رولان باید بخوانند
این کتاب مروری بر نویسنده درباره دوران ابتدایی زندگی او است. روح افراد گمشده، اوقات گذشته و روحیه خویشاوندان در خواب، انگیزه نوشتن او است. تغییرات دنیای درونی در طول رشد در محیط اطراف، خانواده، هم‌نوعان و کل زمان منعکس می‌شود. و همه این عناصر در زیر قلم نویسنده ارائه می‌شود که بیانگر تلاش او برای درک زندگی است.

کلام آخر: رومن رولان که بود؟

رومن رولان (1866–1944)، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود. رومن رولان در كلامسی (Nièvre) فرانسه متولد شد. زندگی او دو قرن طول کشید و او در تاریخ زمان خود نقش مهمی داشت و خود را مدام درگیر بحث‌های عمومی می‌کرد. او در نهایت به دلیل آثار ایده‌الیستی و تلاش برای صلح‌طلب برنده جایزه نوبل ادبیات شد. مهم‌ترین آثار او رمان ژان کریستف، جان شیفته، پیر و لوسی و چندین اثر برجسته دیگر است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”