ریتم آهنگ

“آنی لیبویتز” و عکاسی از مشاهیر

“آنی لیبویتز” و عکاسی از مشاهیر

آنی لیبویتزعکاس پرتره آمریکایی است. او بیشتر به خاطر پرتره‌های جذابش ، به ویژه از افراد مشهور که اغلب سوژه‌ها را در موقعیت‌های غیر رسمی و ژست‌های خاص نشان می‌دهد ، شناخته می‌شود. عکس آنی لیبویتز از جان لنون که پنج ساعت قبل از قتل او گرفته شده است ، یکی از معروف‌ترین عکس‌های جلد مجله رولینگ استون محسوب می‌شود. او اولین زنی است كه در گالری پرتره ملی واشنگتن نمایشگاه خصوصی داشته و كنگره‌ی آمریکا از او به عنوان یك اسطوره‌ی زنده یاد كرده است. جان لنون، ملکه الیزابت، مایکل جکسون، آنجلینا جولی، سوزان سونتاگ، کریستیانو رونالدو و بسیاری دیگر از چهره‌های شناخته شده، پشت دوربین لیبیتز رفته‌اند.

بیوگرافی آنی لیبویتز
آنی لیبویتز با نام کامل آنّا-لو «اَنی» لیبویتز (به انگلیسی: Anna-Lou “Annie” Leibovitz) در 2 اکتبر 1949 در کنتیکت متولد شد. او سومین فرزند مریلین ادیت رقاص معاصر آمریکایی است. کسی که شاید ذوق هنری را در او زنده کرد. خانواده‌ی او به واسطه‌ی شغل پدرش که یک ارتشی بود، مدام در حال جابجایی بودند و او اولین عکس خود هنگام استقرار پدرش در فیلیپین در زمان جنگ ویتنام گرفت. آنی لیبویتز در انستیتوی هنری سانفرانسیسکو تحصیل کرد و در آنجا نقاشی را به قصد معلمی هنر آموخت. در مدرسه ، او اولین کارگاه عکاسی خود را برگزار کرد و رشته‌ی خود را به عکاسی تغییر داد. او از کار رابرت فرانک و هنری کارتیه برسون الهام گرفت. وقتی لیبوویتز در سال 1970 به ایالات متحده بازگشت ، کار خود را به عنوان عکاس ستاد مجله رولینگ استون آغاز کرد. در سال 1973 به عنوان عکاس ارشد رولینگ استون منصوب شد ، شغلی که 10 سال در آن مشغول به کار بود. لیبویتز تا سال 1983 برای این مجله کار می‌کرد و در این دوره عکس‌های پرتره‌ی فراوانی از سوپراستارهای آمریکایی گرفت.

پرتره آنی لیبویتز از جان لنون و یوکو اونو چند ساعت قبل از قتل لنون
در 8 دسامبر 1980 ، آنی لیبویتز از جان لنون برای Rolling Stone عکاسی کرد و او به او قول داد که این عکس روی جلد مجله خواهد رفت. او در ابتدا سعی کرده بود تصویری تنها از لنون تهیه کند، اما لنون اصرار داشت که هم او و هم یوکو اونو روی جلد باشند. آنی لیبویتز سپس سعی کرد چیزی مانند صحنه بوسیدن را خلق کند. او از جان خواست که لباس‌هایش را درآورد و کنار یوکو روی زمین دراز بکشد و اونو را در آغوش بگیرد.


لیبویتز آخرین کسی بود که به طور حرفه‌ای از لنون عکس گرفت – پنج ساعت بعد از گرفته شدن این شات، جان لنون به ضرب گلوله کشته شد. حدود یک ماه بعد ، مجله رولینگ استون “آخرین تصویر” خود را به علاقه‌مندان به موسیقی غمگین ارائه داد.

پرتره آنی لیبویتز از ملکه الیزابت و جنجال مطبوعاتی
در سال 2007 ، بی بی سی  از لیبویتز خواست تا عکسبرداری پرتره از ملکه الیزابت دوم را انجام دهد تا عکس رسمی ملکه را برای بازدید ایالتی خود از ویرجینیا بگیرد. اما ملکه با عصبانیت به پیشنهاد لیبویتز که خواسته بود با پوشش کمتزی از او عکس‌برداری کند مخالفت کرد و با واکنش شدید به دستیار خود گفت که ” من چیزی را تغییر نمی‌دهم.”  

بعداً بی بی سی مجبور به عذرخواهی از ملکه شد و همین امر منجر به رسوایی بی بی سی و متزلزل شدن بحث اخلاقی این شبکه شد. با این حال مقاله‌ای در سال 2015  در روزنامه‌ی لندن تایمز منتشر شد که با این داستان در تضاد است. در این بیانیه آمده هیچ کس اجازه ندارد به ملکه بگوید چه کار کند.

جوایز و افتخارات آنی لیبویتز
 دکترای افتخاری هنرهای زیبا 2018 ، دانشکده طراحی رود آیلند
مدال هنری Paez 2015 از VAEA
جایزه‌ی Prince of Asturias 2013
2009 مدال صد ساله انجمن عکاسی سلطنتی و یاری افتخاری (HonFRPS) در قدردانی از سهم قابل توجه و پایدار در هنر عکاسی
2003 جوایز لوسی
سالن مشاهیر ADC 1999

 

آشنایی بیشتر با او:

آنی لیبوویتز عکاس جذاب ترین سلبریتی ها که خود به سلبریتی تبدیل شد. کسی که بیش از 25 سال محبوب ترین فرهنگ ها را به تصویرکشید.در25 سال گذشته هیچ عکاسی به انداره آنی لیبوویتز عکس های سلبریتی هایی که ما مشتاق دیدنشان هستیم را ارائه نکرد. عکس های او به خاطر رنگ های
روشن، نورپردازی گسترده و فراتراز همه، ژست های تک وغیرمنتظره قابل تشخیص است.
درانتشارات مجلات کمپین های تبلیغاتی لیبوویتز به عنوان استاد طرح ریزی فرهنگ محبوب در زمان ما اثبات شده است.آنالیبوویتز درایالت کانتکیکات آمریکا زاده شد.درطول دبیرستان علاقه اش به نقاشی گسترش یافت و به انستیتوی هنرسانفرانسیسکو راه یافت(1997) و آموزش نقاشی رابه سابقه ی خوداضافه کرد. درتعطیلات مدرسه، لیبوویتز با خانواده اش ملاقات کرد و اولین دوربینش راکه مادرش از ژاپن خریده بود دریافت و سپس شروع به عکاسی کرد.پس ازبازگشت از مدرسه او در کلاس های عکاسی شبانه ثبت نام کرد. باشروع علاقه ی شدید لیبوویتز به عکاسی
او شروع به کار در دهکده اشتراکی اسرائیل کرد. او در زمانی که انجا بود عکس هایی گرفت و هنگامی که به کالیفرنیا برگشت عکس هایش را چاپ کرد وبرای مجله ی رولینگ استون فرستاد.
درآن زمان رولینگ استون تازه شروع به کارکرده بود.جن ونر، موسس مجله، تحت تاثیر عکسهای لیبوویتز ها قرارگرفت و او را استخدام کرد، با این که هنوز از کالج فارغ التحصیل نشده بود. در 23 سالگی او عکاس اصلی مجله رولینگ استون شده بود. لیبوویتز در طی ده سالی که در مجله
بود به نقاط مختلف جهان سفرکرد و از هر کسی درعرصه موسیقی پاپ بود عکاسی کرد. شهرت انی عکاسی از دو سوژه بود. یکی از آن ها، عکاسی از جان لنون، عضوسابق گروه موسیقی بیتلز بود.او در بین سالهای 70 تا مرگ جان لنون درسال 1980عکسهای بیشماری ازجان لنون گرفت.
یکی از مشهورترین تصاویر متعلق به 8 دسامبر 80، دو ساعت قبل ازبه قتل رسیدن جان لنون است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”