ریتم آهنگ

10 تابلوی نقاشی کلود مونه، نقاش امپرسیونیست..!

10 تابلوی نقاشی کلود مونه، نقاش امپرسیونیست..!

کلود مونه یکی از بنیان‌گذاران مکتب امپرسیونیسم در نقاشی است. این واژه از یکی از نقاشی های کلود مونه با نام “دریافتی از طلوع آفتاب” گرفته شده که به این مکتب “دریافتگری” هم گفته می‌شود. آثار به جا مانده از او در مهم‌ترین گالری‌ها و نگارخانه‌ها در سراسی جهان نگهداری می‌شود. اسکار کلاد مونه (Oscar-Claude Monet) علاوه و مکتب هنری او، نه تنها در نقاشی که در ادبیات نیز تاثیر بسزایی داشته است.

کلود مونه هنرمند موفقی بود. شهرت او در دنیای هنر وضعیت اقتصادی خوبی را برای او رقم زد و توانست خانه باغی بزرگ بخرد که “برکه‌ نیلوفرهای آبی” که نام یکی از تابلوهای نقاشی معروف اوست، در همین بنا واقع شده است. کلود مونه همچنین نقاشی های دیگری از مناظر محل زندگی خود به تصویر درآورده است.. کلود مونه در ۵ دسامبر سال ۱۹۲۶ در سن ۸۶ سالگی بر اثر سرطان ریه درگذشت. خانه، باغ و برکه نیلوفرهای آبی، توسط تنها وارث او، پسرش میشل؛ در سال ۱۹۶۶ به آکادمی هنرهای زیبای فرانسه (بخشی از انستیتو فرانسه) واگذار شده‌است.

معروف ترین نقاشی های کلود مونه
کلود مونه نقاشی های ماندگار بسیاری دارد. از بهترین و معروف ترین تابلوهای نقاشی کلود مونه می‌توان به تابلوهای “نیلوفرهای آبی” ، “کلاغ”، “جملات” و “طلوع آفتاب” اشاره کرد. در ادامه با معرفی 10 تابلوی مشهور و معروف کلود مونه، به تحلیل آثار این هنرمند خواهیم پرداخت. اگرچه لیست زیر، به صورت جامع به معروف ترین تابلوهای نقاشی کلود مونه نمی‌پردازد، چرا که تعداد این آثار به مراتب بیشتر است. هر کدام از این تابلوها که در لیست مشهورترین تابلوهای نقاشی کلود مونه آمده است، تنها یک تابلو از مجموعه هایی است که هر کدام شامل جندین تابلوی نقاشی از این هنرمند است. با این حال سعی شده به اختصار مهم‌ترین تابلوهای نقاشی او را معرفی کنیم و به تحلیل آثار کلود مونه، این هنرمند جاودانه‌ی فرانسوی بپردازیم.

Impression Sunrise ( دریافتی از طلوع آفتاب )
می‌توان گفت تابلوی نقاشی ” دریافتی از طلوع آفتاب ” معروف‌ترین اثر کلود مونه است. علی رغم مجموعه کارهای بسیار دوست داشتنی او مانند نیلوفرهای آبی ، «طلوع آفتاب» است که نه تنها مونه بلکه کل جنبش امپرسیونیست را به شهرت رساند.در ابتدا موسسه هنر پاریس از این جنبش استقبال خوبی نکرد.در حالی که یکی از منتقدان مشهور آن زمان لوئیس لروی عنوان می‌کرد که تمام کارت پستال‌های نقاشی های مونه به فروش رسیده است. Impression Sunrise نقاشی ای است که نام جنبش جدید را الهام بخشیده است و در لیست معروف ترین نقاشی های امپرسیونسم نیز جای دارد.از قضا ، این نقاشی ک نمونه‌ی عالی از امپرسیونیسم نیست. زیرا استفاده از ضربات اصطلاحا مسواکی و رنگ‌های سرد به نسبت سایر آثار این جنبش، کیفیت شاخصی را ارائه نمی‌دهد!

Water Lilies ( نیلوفرهای آبی )
” نیلوفرهای آبی ” نام دومین تابلو از لیست معروف ترین نقاشی های کلود مونه است. مجموعه‌ی نیلوفرهای آبی از کلود مونه، نزیدک به 250 نقاشی در اندازه های مختلف را شامل می‌شود. مونه نزدیک به سی سال را در محوطه‌ی خانه باغ خود به کشیدن این تابلوها مشغول بوده است. در خانه باغ او برکه‌ای وجود داشت که یک پل کوچک روی آن بود و گل های نیلوفر همیشه در این برکه جاری بودند و به همین خاطر نیلوفرهای آبی نام گرفتند. کلود مونه معمولا در آثارش روی برخی ابژه‌های خاص متمرکز می‌شد. یکی از مهم‌ترین آثاری که مونه روی آن تمرکز داشت، به تصویر کشیدن نیلوفرهای آبی بود.

The Thames Below Westminster ( رود تیمز در وست مینستر )
کامی پیسارو، شارل فرانسوا دوبینی و کلود مونه سه نقاش امپرسیونسم بودند که در زمان جنگ جهانی و حوالی سال‌های 1870 تا 1871 از فرانسه به لندن نقل مکان کردند. در این بازه‌ی زمانی کلود مونه نقاشی‌ های بسیار کمی کشید. او اکثر اوقات خود را در اطراف پارک‌های تیمز و گرین و هاید پارک می‌گذراند. تابلوی نقاشی The Thames Below Westminster ( رود تیمز در وست مینستر ) معروف ترین نقاشی کلود مونه از شهر لندن به حساب می‌آید. کلود مونه در جایی گفته است که “لندن همیشه در مه زیباست.” و این تابلوی نقاشی یک روز مه آلود شهر لندن را به تصویر می‎‌کشد. در این تصویر رود تیمزبه تصور کشیده شده است که پل وست مینستر یک نقطه صوتی افقی بین آسمان و رودخانه ایجاد می‌کند.

Haystacks ( کاهگلی )

یکی دیگر از نقاشی های معروف کلود مونه که در نزدیکی‌های خانه‌اش کشیده است، نقاشی “کاهگلی” به نام اصلی Les Meules à Giverny است. این نقاشی‌ها نیز یک مجموعه شامل 25 نقاشی است که مونه کشیدن آن‌ها را در اواخر تابستان سال 1890 آغاز کرد. صحنه مشابهی در هر تابلو نقاشی شده است، اما مونه در هر اثر، زمان و روز و شرایط آب و هوایی را به عنوان راهی برای گرفتن چگونگی تغییر نور طبیعی موضوع نقاشی‌های خود قرار داده و تصویر این بناهای کاهگلی را در طول روزها و هفته‌های متفاوت به تصویر کشیده است.

Rouen Cathedral ( کلیسای جامع روتردام )
دقیقا مشابه پروژه‌ی نقاشی “کاهگلی” این بار مونه سراغ ” کلیسای جامع روتردام” رفته و در ساعات و ایام مختلف روز و هفته این کلیسا را به تصویر کشیده است. مونه برای ثبت این نقاشی های معروف، در آن سوی کلیسا اتاقی را اجاره کرده بود و هر زوز ساعت‌های متوالی مشغول به کار می‎‌شد. بیش از 30 قطعه تابلوی نقاشی تکمیل شد از کلیسای جامع روتردام توسط مونه به تصویر کشده شده که از معروف ترین نقاشی های او به حساب می‌آیند. نمای کلیسای جامع که به سبک معماری گوتیک بنا شده است، در آثار کلود مونه رنگ و بوی دیگری می‌گیرند.

Woman with a Parasol ( بانو با یک چتر آفتابی )
نقاشی معروف “بانو با یک چتر آفتابی ” از کلود مونه، تصویری است که او از همسرش مادام مونه و پسرش کامیل در یک روز آفتابی کشیده است. این تصویر را زمانی که در شهر آرژانتوی فرانسه زندگی می‌کرد به تصویر درآورده است. دوره‌ای که کلود مونه در این شهر زندگی می‌کرد، روزهای پرباری در کارنامه‌ی هنری‌اش محسوب می‌شود. در این زمان مونه از کشیدن منظره‌ها فاصله گرفت و بیشتر چهره‌ها و پرتره‌ها را در آثارش به تصویر درآورد.این قلم موهای متحرک و رنگ‌های پر جنب و جوش مونه است که به این نقاشی حیات دیگری بخشیده است.به نظر می‌رسد مونه در هنگام به تصویر درآوردن این نقاشی نشسته بوده و از پایین به چهره‌ی همسر و فرزندش خیره شده است.

San Giorgio Maggiore at Dusk ( غروب سن جورجیو مجیوره )
مونه و همسرش فقط یک بار به ونیز رفتند و کلود مونه در این ایام قصد کار کردن نداشت.با این حال نتوانست نماهایی از هتل San Giorgio Maggiore و غروب خورشید باشکوهی که مونه آن را در جهان بی‌نظیر می‌دانست، و حتی صومعه که شبیه به یک شبح مقابل چشمانش قرار داشت را نادیده بگیرد و آن‌ها را روی بوم نقاشی‌اش ثبت نکند. 6 نقاشی از این منظره در مجموعه‌ای با همین نام توسط مونه به تصویر درآمده است. مونه باز هم به خاطر این‌که می‌خواست شرایط نوری ثابتی را در آثارش بکشد، مجبور بود مثل همیشه آن لحظه را در ذهن ثبت کند و بعد در منزل شخصی خود، نقاشی‌هایش را کامل کند.

The Artist’s Garden at Giverny ( باغ هنرمند در ژیورنی )

تابلوی نقاشی The Artist’s Garden at Giverny ( باغ هنرمند در ژیورنی ) یکی دیگر از نقاشی های معروف کلود مونه است. با این که شهرت این مجموعه نقاشی ها هیچوقت با “نیلوفرهای آّی” برابری نمی‌کند، اما این مجموعه نیز مشابهت زیادی به لحاظ ثبت تصاویری از یک باغ با نیلوفرهای آبی دارد.. به تصویر کشیدن باغی پر از گل‌های رنگارنگ، تصاویر متفاوتی را در کانامه‌ی هنری مونه به ثبت رسانده است. ترکیب رنگ های صورتی و بنفش زیابیی خیره کننده‌ای به نقاشی های باغ ژیورنی داده است.

The Poppy Field ( زمینه خشخاش )

پس از بازگشت از لندن در سال 1873 مونه و خانواده اش در آرژانتویل اقامت گزیدند ، او در این دوره به کشیدن منظره‌ها توجه ویژه‌ای داشت که تابلوی نقاشی The Poppy Field ( زمینه خشخاش ) یکی از معروف ترین نقاشی های مونه در این دوره است.زمینه خشخاش تقریباً همزمان با طلوع خورشیدی قبل از اولین نمایشگاه امپرسیونیست در پاریس نقاشی شده است. در حالی که رنگ های سبز ، قهوه ای و آبی ملایم هستند ، استفاده از رنگ قرمز بر کل سمت چپ پایین نقاشی حاکم است و زیبایی چشم‌نوازی به این تابلوی نقاشی داده است.

The Woman in the Green Dress ( زنی با لباس سبز )
اگرچه کلود مونه بیشتر به خاطر آثار امپرسیونیست خود قبل از مشهور شدن شناخته شده بود اما هنوز هم یک نقاش رئالیست بسیار ماهر بود. مونه در واقع روی یک بوم بسیار بزرگ با نام “ناهار روی چمن” کار می‌کرد اما این تابلو کار زیادی داشت و تمام نمی‎‌شد تا در نمایشگاه پاریس 1866 گنجانده شود.. بنا به درخواست دوست نزدیک مونه، گوستاو كوربت از او خواسته شد كه به سرعت تابلویی را آماده کند تا بتواند چیزی را به سالن تحویل دهد.مونه کمیل را نقاشی کرد که بعداً همسر اول او شد. در آن زمان پرتره های تمام قد معمولاً مختص سلطنت یا اشراف بود و چنین پرتره ای تا حدودی غیرمتعارف دیده می‌شد.ین نقاشی در آن زمان با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و به مبلغ 800 فرانک فروخته شد که در آن زمان مبلغی شاهزاده ای برای هنرمند مبارز و معشوق وی بود.

در پایان امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و اطلاعات لازم در مورد معروف ترین تابلوهای نقاش معروف کلود مونه را بدست آورده باشید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”