ریتم آهنگ

ویفردو لام، هنرمند کوبایی

ویفردو لام، هنرمند کوبایی

ترکیب نقاشی سنتی و مدرن به شیوه ی وایان آرناتا
وایان آرناتا (Wayan Arnatas) ، اصالتا اهل بالی اندونزی است و آثار او برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ و در موزه آگونگ رای، مورد توجه اهل هنر قرار گرفتند. در این موزه او اثری را به نام بارونگ نایکی، به نمایش گذاشت. در این اثر وی شخصیتی از بالی، یعنی بارونگ را با کفش‌های نایکی نشان می‌دهد. در واقع بیشتر جذابیت نقاشی های وایان آرناتا در ترکیب عناصر سنتی بالی و هنر مدرن است که آن‌ها را با سبکی خاص به نمایش می‌گذارد. وی به این وسیله توانسته زیبایی شنایی سه بعدی در آثارش پدید آورد.

سبک نقاشی های وایان آرناتا چگونه است؟
آرناتا از روشی سنتی به نام Ngodi استفاده می‌کند. در این شیوه او الیاف طبیعی را روی ساروکوفاژها (تابوت یا مجسمه سنگی)، قرار می‌دهد و آن‌ها را به همراه رنگ‌های اکریلیک بر روی بوم‌های معمولی خود اعمال می‌کند. البته او در آثار خود از الوار، گیاه بامبو، سیم پلی استایرن، فتیله اجاق، انواع نخ و الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کند. اما الیاف طبیعی به دلیل میراث غنی منسوجات بومی، در سراسر مجمع الجزایر اندونزی، دارای ارزش‌های فرهنگی ویژه‌ای هستند.

آرناتا می‌گوید:”رویکرد فنی من از خاطرات کودکی که از پدربزرگم دارم، تاثیر گرفته است. او یک خواننده و استاد فنون مختلف بود. یعنی بر روی مراسم‌ و آداب سنتی جزیره بالی اشراف داشت و به جامعه خدمت می‌کرد. آثار به پایان رسیده‌ی من، زیبا بودند ولی باید با صبر و مهارت کافی، الیاف را به صورت لایه لایه روی آن‌ها قرار می‌دادم”.

وایان آرناتا چطور به این سبک تازه دست پیدا کرد؟
در سال ۱۹۹۵، آرناتا شروع به استفاده این الیاف طبیعی کرد. همچنین از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، در رشته‌های هنرهای زیبا در انستیتوی هنر اندونزی (ISI) در یوگیاکارتا، تحصیلات خود را به پایان رساند. از طرفی او از روستای خود خارج شد و مدتی را در جزیره‌ای در یوگیاکارتا گذراند. زندگی در خارج از فضای سنتی روستای خود، فرصت آشنایی با فرهنگ و ایده‌های نو را برای او فراهم کرد. فرهنگ و سنت جدید، الهام بخشِ سبک خاص او شدند و در این‌جا بود که رویارویی شیوه‌های سنتی و ایده‌های معاصر، روشی خلاق را برای او به وجود آوردند. چرا که پیش از این او فقط با استفاده از پالت‌های رنگ روغن و اکریلیک، در ژانر نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی دست به خلق اثر می‌زد.

نقاشی های وایان آرناتا از سال ۲۰۱۳ تکامل یافت، ولی از لحاظ بصری بسیار پیچیده و از لحاظ فنی بسیار طاقت فرسا است. آخرین آثار او کاوش‌های موضوعی را، به ویژه در زمینه هویت شخصی، به نمایش می‌گذارند. “Integrity” اولین نمایشگاه انفرادی وی است که در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و ۲۴ اثر خلاقانه را به تصویر کشید. یکی از این آثار تابلویی است که تمام کردن آن بیش از ۳ سال زمان برده بود.

او با استفاده از تکنیک‌های تصویری، مرزهای مادیات را کنار می‌زند و دنیایی دیگر را به نمایش می‌گذارد. برخی از ترکیبات در نقاشی های وایان آرناتا در هم آمیخته می‌شوند و در الگوهای ریتمیک خیره کننده‌ای شبیه به سبک نقاشی سنتی بالی گسترش پیدا می‌کنند. او در اکتبر سال ۲۰۱۷ در جاکارتا، یکی از آثارش را با عنوان رد پا به مسابقه نقاشی UOB اندونزی ارسال کرد. UOB اندونزی استعدادهای هنری را شناسایی می‌کند و به آن‌ها فرصت می‌دهد مهارت‌های خود را تقویت کرده و آثارشان را به جامعه گسترده‌تری نشان دهند.

در آن دوره ۵۰۰ اثر به مسابقه ارسال شدند و آرناتا توانست جایزه برنز، یعنی یکی از بالاترین افتخارات را در دنیای هنر اندونزی دریافت کند. در این اثر ما شاهد تصویری چند رنگ هستیم که تصاویر غیر توصیفی، همراه با رد پاهای انسان را به نمایش می‌گذارد. این نقاشی به وسیله‌ی نخ‌های افقی الیاف درست شده است و بر گذشت زمان تأکید دارد. زیرا اندازه‌های مختلف ردپای انسان، از کودکی به بزرگسالی را مشخص می‌کند.

طبق گفته‌ی آرناتا، این اثر به نوعی فرایندهایی که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شود و فرایند ساخت آثار هنری و سفر زندگی را به نمایش می‌گذارد. ردپاها نمادین هستند و جستجوی او را برای هویت واقعی‌اش توضیح می‌دهند. او می‌گوید:” به عنوان فردی از اهالی بالی، در چرخه زندگی اتفاقات زیادی می‌‌افتند که باید آن‌ها بررسی کنیم. به عنوان مثال، تقویم سنتی بالی فقط به من اجازه می دهد ۱۵ تا ۲۰ روز روی هنر خود کار کنم، بقیه ماه باید به آداب و رسوم موجود در فرهنگم بپردازم”.

البته از نظر وی این موضوع یک بازه زمانی خطی را نشان می‌دهد که یک دوره را با دوره دیگر متصل می‌کند. فلسفه  بیشتر نقاشی های وایان آرناتا بدین صورت است که بین سنت و مدرنیته، به کاوش درباره‌ی زمان و مکان بپردازد. آنچه وی می‌بیند، انجام می‌دهد، احساس می‌کند و تجارب روزمره او در زندگی سنتی، همگی الهام بخش مداوم برای کارش هستند.

آرناتا در حال حاضر مشغول کار بر روی مجموعه آثاری است که طی چند سال آینده به نمایش در می‌آیند. ساخته های جدید او سبکی رساتر و انتزاعی‌تر پیدا کرده‌اند. در آثار جدید شخصیت‌ها و مضامین مربوط به تئاتر عروسکی “سایه ویانگ” دیده می‌شود. این تئاتر سنگ بنای فلسفی فرهنگ هند و بالی را نشان می‌دهد. اثر “میمون سفید” (۲۰۱۹)، تصویری است که او از خدای میمون‌های هندو هانومان کشیده است. در این نقاشی رنگارنگ، هانومان با دهان کاملا باز دندان‌های نیش خود را نشان می‌دهد و پوست سفید او ظاهرا توسط باد نقش بسته است. در این جا آرناتا کاملا بر وجود پویا و قدرتمند یکی از شخصیت‌های اصلی حماسه رامایانا تاکید دارد.

شما نیز می‌توانید با الهام از این هنرمند و دنیای اطراف خود، دست به خلق آثاری منحصر به فرد بزنید. کافیست با حوصله به تحقیق بپردازید و به هنر مورد علاقه خود دست پیدا کنید. 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”