ریتم آهنگ

رشته طراحی گرافیک و شاخه های مختلف آن را بیشتر بشناسید

رشته طراحی گرافیک و شاخه های مختلف آن را بیشتر بشناسید

رشته طراحی گرافیک و شاخه‌های مربوط به آن
رشته طراحی گرافیک یا Graphic Design، هنر ارتباط بصری با مخاطب است که از طریق واژه‌ها، تصاویر و ایده‌ها اطلاعاتی را منتقل کند. امروزه کاربرد گرافیک را در صنایع مختلف می‌تواند مشاهده کرد. یکی از دلایل استفاده روزافزون از طراحی گرافیکی نیاز به ارتباط موثر با مخاطبان است. ورود مشتریان و مخاطبان بیشتر به بازار، رقابت برای جذب آنان را سنگین‌تر کرده است. برای باقیماندن در رقابت استفاده از طراحی های گرافیکی برای جلب مشتریان احتمالی ضروری است و کارآفرینان نیازی روزافزون به ارتباط گیری با مخاطب هدف از طریق رشته طراحی گرافیکی احساس می‌کنند.

این هنر شاخه ‌های مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از آنها بپردازیم، در ابتدا باید گفت که رشته گرافیک به دو بخش عمده با زیرمجموعه‌های مخصوص به خود تقسیم می‌شود:

طراحی مخصوص چاپ یا Print Design
طراحی دیجیتال یا Digital Design
رشته طراحی گرافیک چاپ Print Design
طراحی گرافیک بسته بندی: ترکیبی‌ است از صنعت، تکنولوژی و هنر که شامل انواع مختلفی چون بسته‌بندی مواد غذایی، مواد آرایشی، بهداشتی و … است.

بسته‌بندی یک محصول به معنای ساخت یک ظرف و جعبه نگهدارنده برای آن است که بتواند کالا را به صورت یک بسته محافظت شده وارد بازار کند. نکته مهمی که در طراحی بسته‌بندی وجود دارد این است که نوع بسته‌بندی و طرح آن باید به گونه‌ای باشد که اطلاعات لازم درباره کالای داخل آن را در اختیار مشتری قرار دهد. از این رو بسته‌بندی اصولی یک محصول نقش مهمی در بازاریابی آن کالا خواهد داشت.

طراحان این رشته متناسب با زمینه و حوزه  فعالیت خود، در کارگاه،ها، کارخانه‌جات صنعتی و دفاتر تبلیغاتی یا شرکت گرافیکی اشتغال دارند.

طراحی گرافیک بسته بندی انواع مختلفی دارد:

طراحی صرفا با هدف بسته‌بندی
طراحی برچسب روی کالا
طراحی جعبه‌های فانتزی
طراحی گرافیک برای تبلیغات: طراحی تبلیغاتی نوعی ایده‌پردازی و یافتن راه‌های مختلف برای جلب توجه مخاطب به یک محصول یا فعالیت خاص است. بنابراین رشته طراحی گرافیک برای تبلیغات ارتباط مستقیم با مخاطب یا مشتری دارد. وظیفه اصلی یک طراح تبلیغاتی این است که طی جلسات متعدد و گفت و گو با مشتریان درباره اهداف آنها و ویژگی‌های برندشان اطلاعات را لازم کسب کند و در نهایت باتوجه با استراتژی‌های مخصوص به تبلیغات، طرحی متناسب با آن ارائه دهد. در این مسیر یکی از نکات مهم، روانشناسی مشتریان و آگاهی از تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات است.

 طراحی گرافیک
طراحی تبلیغاتی از چه نظر با طراحی گرافیکی ارتباط دارد؟
کار افرادی که در رشته طراحی گرافیک و طراحی تبلیغاتی هستند، کاملا به یکدیگر وابسته‌اند، به طوری که امر تبلیغات بدون حضور یک طراح گرافیک ممکن نیست و یا از کیفیت لازم برخوردار نخواهد شد. وظیفه یک طراح تبلیغاتی ایده‌پردازی است اما از آنجا که در مراحل بعدی نیاز به تصویر دارد حتما باید با یک گرافیست همکاری داشته باشد تا ایده‌هایش از حالت بالقوه خارج شده و شکل حقیقی و ملموس پیدا کنند. در واقع این دو متخصص مانند اعضای یک تیم هستند که کار تبلیغ را بصورت گروهی پیش خواهند برد.

طراحی گرافیک نشریات: طراحی نشریات در رشته طراحی گرافیک شامل موارد مهمی چون صفحه آرایی برای صفحات مجله و طرای برای جلد آن است. محتوای مجلات اغلب بصورت تایپ شده و خام است و نمی‌توان آن را در هر قسمتی از مجله قرار داد بلکه باید در صفحه مخصوص به خود و در جای مناسب قرار بگیرد.
درصفحه آرایی نشریات دستورالعمل هایی وجود دارند که نباید نادیده گرفته شوند مانند چیدمان دقیق مطالب و مقالات در محل مناسب، طراحی تیترها و سرتیترها و نوع و اندازه فونت آنها، جای‌گیری درست تصاویر و جدول‌ها، رنگ‌بندی مناسب، شماره صفحات و … . آگاهی از اصول و قوانین طراحی برای هر یک از این موارد می‌تواند مجلاتی با کیفیت و جذاب بوجود بیاورد.

در صفحه آرایی باید دقت داشت که هدف اصلی، ترکیب جذاب فرم و محتوا است. یعنی یک طراح باید بداند که هدف مقاله و بطور کلی مجله چیست تا متناسب با آن قالب و شکلی زیبا برای عرضه آن ارائه دهد. بنابراین صفحات مجله باید طراحی زیبا و هماهنگ با موضوع مجلات مانند موضوعات علمی، فرهنگی، هنری و … داشته باشد.
برای طراحی گرافیک جلد مجله نیز باید از تصاویر و فرم های گرافیکی متنوع و جذاب استفاده کرد، چرا که این قسمت مجله مانند ویترین یک مغازه نقش مهمی در جذب مخاطب و خواننده ایفا و آن را از سادگی و خشکی خارج می‌کند.

طراحی گرافیک لوگو: در رشته طراحی گرافیک نوعی نشان گرافیکی است که یک شرکت، اداره و به طور کلی یک کسب و کار را به صورت خلاصه و سریع معرفی می‌کند. به عبارتی لوگو نماینده آن برند محسوب می‌شود. منحصر به فرد بودن طراحی یک لوگو اهمیت زیادی در معرفی آن برند به مخاطب دارد، چرا که لوگو اولین عنصری است که تصویر آن و حس و اثری که ایجاد می‌کند برای همیشه در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.

طراحی گرافیک پوستر: پوسترها مانند برنامه خبری، رویدادهای مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کنند. در واقع یک پوستر می‌تواند اطلاعات زیادی را کوتاه‌ترین زمان انتقال دهد. پوسترها انواع گوناگونی دارند. آنها هم بر روی سطح مقوا و کاغذ به منظور فراخوان یا اطلاع‌رسانی خاصی عرضه می‌شوند و هم می‌توانند بصورت یک بیلبورد بزرگ شهری یا کارت پستالی کوچک و … طراحی شوند.

رشته های طراحی گرافیک
رشته طراحی گرافیک دیجیتال
یک طراح گرافیک علاوه بر فعالیت در حوزه پوستر، نشریه، لوگو و … می‌تواند به کمک دنیای دیجیتال بیاید و در طراحی سایت، اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزارهای مختلف، فیلم و ویدیو و … نقش‌آفرینی کند.

طراحی گرافیکی سایت: افرادی که در رشته طراحی گرافیک و  در حوزه سایت مشغول به فعالیت هستند، برای طراحی یک سایت نیاز به داشتن دانش و اطلاعات تخصصی پیرامون این علم دارند، چرا که نیاز به کدنویسی، آشنایی با وب و سرورها و نحوه کار با آنها وجود دارد. اما در کنار این موارد یک سایت باید ظاهری زیبا و هماهنگ با محتوا داشته باشد تا هم بتواند مخاطب را جذب و هم طرحی متناسب با اهداف سایت ارائه دهد. در این صورت شما از بسیاری از رقیبان خود جلوتر خواهید بود.

طراحی گرافیی اپلیکیشن موبایل: طراحی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی و آی.او.اس فعالیتی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده ودر حال گسترش است. اما واقعیت این است که هنوز طراحان گرافیک بسیار کمی در این حوزه فعال هستند.

طراحی گرافیکی فیلم، ویدیو و مولتی مدیا: طراحی در این شاخه انواع گوناگونی چون طراحی برای یک فیلم، بسته‌بندی محصولات مربوط به فیلم، لیبل دی وی دی و … دارد.

انواع شاخه های رشته طراحی گرافیک در رونق کسب و کار
شاخه های مختلف رشته طراحی گرافیک، ابزاری اساسی است که ارتباط موثر با مخاطب را ممکن می‌سازد و پیام را به نحوی صمیمانه در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند. به عبارت دیگر طراحی گرافیکی هنری است که هدفی مشخص دارد. برای رسیدن به این هدف طراحان گرافیک از عکس، نوشته و نمادها استفاده می‌کنند. طراحان گرافیک متخصصینی هستند که به روش‌های جذب، تعامل و سرگرم کردن مخاطب با استفاده از عناصر تصویری مسلط هستند. آن‌ها برای رساندن پیام فناوری و هنر را ترکیب می‌کنند. حال برای اطلاع از فواید شاخه های مختلف رشته طراحی گرافیک می‌توانید به نکاتی که در زیر عنوان شده توجه نمایید:

۱- طراح گرافیک حرفه‌ای توانایی جذاب کردن محتوا برای جلب نظر مخاطب را خواهد داشت. طراح با استفاده از نوشتارها و انتخاب رنگ‌ها و تصاویر مناسب محتوا را جذاب خواهد کرد.

۲- طراحی گرافیکی ابزاری فوق‌العاده برای ایجاد حس اعتماد است. لوگو یا هر طرح گرافیکی دیگر در صورت داشتن ظرافت و زیبایی به مخاطبان حس اعتماد خواهد داد. در نتیجه کاربران به محصولات و خدمات شرکت اعتماد بیشتری خواهند داشت.
همچنین در درازمدت طراحی جذاب به تبدیل مخاطبان به مشتریانی وفادار کمک خواهد کرد. شرکت‌ها با استفاده از شاخه های مختلف رشته طراحی گرافیک می‌توانند محصولات خود را در نظر مخاطب جلوه دهند. در کمپین های تبلیغاتی که برای معرفی محصولات جدید اجرا می‌شود استفاده از طراحی گرافیکی برای دادن ظاهری موجه و زیبا به محصول ضروری است.

۳- یکی از فواید طراحی گرافیک متقاعد کردن مخاطب به در نظرگرفتن برند است. مثلا بروشوری که با دقت طراحی شود توانایی برقراری ارتباط بین مخاطب و برند را دارد.

بنابراین می‌توان گفت طراحى گرافیک در برگیرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعین و با الفبایى پیوسته در حال گسترش. ما تنها زمانى یک اثر گرافیکى را به درستى درک می‌کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”