ریتم آهنگ

سبک امپرسیونیسم در نقاشی های کلود مونه چه ویژگی هایی دارد؟

سبک امپرسیونیسم در نقاشی های کلود مونه چه ویژگی هایی دارد؟

سبک امپرسیونیسم (برداشت گرایی) در نقاشی‌ های کلود مونه چگونه جلوه کرد؟
نقاشی ‌های کلود مونه، آگوست رنوار و کامیل پیسارو روح را می‌نوازند و به خانه‌ها جلوه خاصی می‌دهند. در بیمارستان‌ها تسلی‌بخش بوده و کارت پستال‌ها را چشم نواز می‌کنند. جنبش امپرسیونیسم فرانسه با گذشت بیش از یک قرن از اوج آن، همچنان محبوب‌ترین سبک همه ادوار است. شاید به این علت که نقاشی‌هایش رنگ‌هایی درخشان و پر نشاط دارند که یادآور روزهای بهاری دلپذیرند.

تعریف امپرسیونیسم
علیرغم تمام این خصوصیات زیبا و مثبت اصطلاح «امپرسیون» اولین بار توسط یک منتقد و به تمسخر برای نقاشی‌های گروهی از هنرمندان جوان پیشرو در قرن ۱۹ به کار رفت. معنی کلمه امپرسیونیسم، برداشت سریع و دریافت آنی است. به عبارت دیگر آنچه که در نگاه اول به نظر می‌آید را امپرسیون می‌گویند. مانند نقاشی طلوع خورشید کلود مونه Impression, Sunrise که به معنی دریافت آنی از صحنه طلوع آفتاب است و منظور منتقد این بود که نقاشی آنها تنها براساس یک ادراک شخصی سریع و ناتمام بود.

سبک امپرسیونیسم 
سبک امپرسیونیسم چه نوع سبکی است (امپرسیونیسم به زبان ساده)
امپرسیونیست‌ها در پی ثبت لحظات زودگذر زندگی بودند و قصد داشتند تا تاثیرات متقابل رنگ و نور را که با حرکت خورشید و گذر زمان دائما در حال تغییرند، ثبت کنند. به همین خاطر نقاش باید در زمان کوتاه، تابلوی نقاشی خود را به پایان می‌رساند که مستلزم سرعت عمل و در نتیجه ضرب قلم‌هایی با حرکات سریع بود. از این دوره به بعد بود که به خاطر کمبود زمان، ابعاد بوم‌ها کوچک شدند و رنگ‌های آماده صنعتی به کمک هنرمندان شتافتند.

برای مثال «کلود مونه فرانسوی»، بیست و شش منظره از یک کلیسا را نقاشی کرد. در هر تابلو، کلیسا از یک نقطه دید ثابت ولی در ساعات متفاوتی از روز و در شرایط اقلیمی و جوی متفاوت نگریسته شده است. درواقع نقاشی های کلود مونه گزارشی از گذشت زمان و حالات ناپایدار طبیعت مانند تاثیرات تغییر نور را با ضربات کوتاه و منقطع قلم نشان ‌می‌دهند.
اینجا بود که شیوه رنگ‌گذاری با لکه‌های رنگی از اصول اساسی جنبش و سبک امپرسیونیسم شد. البته رنگ‌ گذاری تک‌ ضربه‌ای را کلود مونه ابداع نکرد و استادان کهن مانند «فرانتس هالس»، «کانستانبل» و غیره نیز با این روش کار می‌کردند با این حال کلود مونه را بنیانگذار امپرسیونیسم می‌دانند.

تصویر کلیسای جامع روئن در نقاشی های کلود مونه
کلود مونه مجموعه نقاشی ‌های کلیسای جامع روئن را در حدود سال ۱۸۹۴ خلق کرد. وی برای به بررسی اوضاع جوی و نور، اتاقی روبروی این کلیسای اجاره کرد و بیش از ۳۰ تابلوی مختلف از آن را به تصویر کشید. نقاشی های کلود مونه در یک نقطه و در زاویه‌ای مشخص اما در ساعات مختلف روز و حتی زمان‌های مختلف در سال روبروی کلیسا کشیده شده است تا تاثیراتی که حرکت خورشید بر این بنا می‌گذارد را بررسی کند.

در نظر امپرسیونیست‌ها موضوع اهمیت نداشت و به جای دیدن اشیا، تنها رنگ آن را ثبت می‌کردند. مونه می‌گوید: “وقتی برای نقاشی کردن بیرون می‌روید سعی کنید چیزها و اشیایی را که از قبل در ذهن دارید فراموش کنید، فقط و فقط به این فکر کنید که اینجا یک مربع کوچک آبی است، آنجا یک مستطیل صورتی و و یا باریکه‌ای زرد. هرچیز را درست همان طور که می‌بینید و به همان رنگ و همان شکل بکشید”.

سبک امپرسیونیسم 
مهمترین خصوصیات سبک امپرسیونیسم
در نقاشی امپرسیونیست‌ها، به ویژه نقاشی های کلود مونه رنگ‌ها در هم فرو می‌روند و حل می‌شوند و تصاویر محو است. آنها به رنگ بیش از خط و طراحی اهمیت می‌دادند. برای مثال اگر هنرمندی قصد داشت گیاهی را نقاشی کند، آن را به صورت لکه‌ای سبز به تصویر می‌کشید حتی اگر آن گیاه را به خوبی می‌شناخت و می‌توانست آن را ترسیم کند. در واقع آنها در پی طراحی دقیق از فرم نبودند، بلکه آن را تنها به صورت سطوح رنگی می‌دیدند. مونه اعتقاد داشت که نقاش همیشه باید بر اساس اولین دریافت (امپرسیون) نقاشی کند، نه بر اساس شناخت قبلی‌اش از چیزها.

همان طور که در کارهای کلود مونه مشاهده می‌کنید او در پی ترسیم جزئیات نیست و آنها را دنبال نمی‌کند، حتی فرم کلیسا شبیه به پیش طرح است، گویی درست جا نیفتاده و بخشی از آن در پس زمینه حل شده است.

یکی دیگر از خصوصیات سبک امپرسیونیسم استفاده از رنگ‌های متضاد و اطلاع از تاثیرات آنها بر یکریگر بود. با اینکه رنگ‌های مکمل را گهگاه در گذشته نیز به کار می‌بردند، اما این اولین بار بود که هنرمندان به صورت آگاهانه و گسترده آن را وارد نقاشی کردند. در این آثار نیز مونه آبی‌ها را در کنار نارنجی‌ها و بنفش‌ها را پهلو به ‌پهلوی زردها قرار داده است. مونه با این کار می خواست تا چشم بیننده به سرعت از رنگی به رنگ دیگر بپرد و بدین ترتیب درخشش رنگ‌ها به نقاشی منتقل شود.

در یک کلام جنبش امپرسیونیسم با حذف طراحی و عنصر خط، فرم دقیق اشیا را از بین برد و تابلوی نقاشی را به تصاویری از نور، جو و بازی‌های رنگی تبدیل کرد. این سبک هنری، مهمترین پدیده هنر اروپایی در سده ۱۹ میلادی و نخستین جنبش نقاشی مدرن است. طرز نگرش امپرسیونیسم از مظاهر زندگی در شهر پاریس مایه می‌گرفت. شهری متمدن در اروپا با دنیایی پر از شادی زندگی که کشمکش‌های سیاسی قرن را پشت سر گذاشته و اکنون به تجربه زندگی در دورانی آرام و پر امید دل بسته است.
هنرمندان سبک امپرسیونیسم صحنه‌های زندگی معاصر را سرمشق کار خود قرار می‌داد. جمعیت بلوارها، خیابان‌های شلوغ، کناره‌های رودخانه سن و کلیساها و غیره تماما دست مایه خلق نقاشی‌های امپرسیونیستی شدند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”