ریتم آهنگ

لحظه قطعی کارتیه برسون در عکاسی

لحظه قطعی کارتیه برسون در عکاسی

لحظه قطعی کارتیه برسون در عکاسی
هنری کارتیه برسون یکی از اولین عکاسان خبری متولد ۱۹۰۸ در شانتلی فرانسه است. او نقش بسیار مهمی در عکاسی خبری و همچنین لحظه‌های آنی در عکاسی داشت. برسون یکی از عکاسان مشهور تاریخ عکاسی است که از بنیان گذاران آژانس عکس مگنوم هم به شمار می‌آید. تکنیک ثبت لحظه قطعی کارتیه برسون در عکاسی او را به هنرمند شکار لحظه‌ها و فراتر از آن معروف ساخت که بعدها هنرمندان عکاس  سبک او را در عکاسی سر لوحه عکاسی خود قرار دادند.

برسون لحظه‎ای را به نام لحظه قطعی The Decisive Moment در عکاسی به ثبت رساند که خودش این نام را بر آن گذاشته بود و همین لحظه قطعی کارتیه برسون سبب تفاوت عکس‌های او با عکاسان هم دوره‌اش شد.
کتاب‌های بسیاری از هنری کارتیه برسون به چاپ رسید که معروف‌ترین آنها همین«لحظه قطعی» نام دارد و شما در این کتاب متوجه می‌شوید که برسون فقط یک عکس از یک اتفاق نمی‌گرفت، او صحنه را به خوبی می‌دید و لحظه‌ای که باید را عکاسی می‌کرد. این شاید همان چیزی است که ما از آن به عنوان شکار لحظه ها در عکاسی یاد می‌کنیم، با این تفاوت که او کارتیه برسون حظه قطعی را به خوبی درک می‌کرد و گاهی حتی ۲۰ عکس از یک صحنه می‌گرفت تا بهترین عکس ممکن از آن لحظه را به ثبت برساند.

جالب است بدانید که بعضی از منتقدان، لحظه قطعی کارتیه برسون را فقط یک شکار لحظات می‌دانند. شاید آثار او در لحظه اول همین را به ذهن مخاطب انتقال بدهند، اما مهمترین نکته در کار برسون همین شناخت آن لحظه قطعی است که چشم تیزبینش با شناختی که از کادر دارد به او این امکان را می‌دهد که همه چیز را در جای درست و در قالبی درست در عکس جای دهد.
یکی از اتفاقات جالبی که شاید کمتر در مورد این عکاس شنیده باشید، علاقه او به نقاشی است. در واقع او عکاسی را راهی برای کشیدن طرح‌های فوری برای نقاشی می‌دانست، اما عکاسی را به عنوان هنری دیگر در درون خود یافت.
جوئل مایرو تیز درباری هنری کارتیه برسون در مقدمه یکی از کتابهای خود چنین می‌گوید:
«من مردی را دیدم که به هر سو می‌رفت ، جست و خیز می‌کرد ، پیچ و تاب می‌خورد و می‌رقصید، او شگفت انگیز بود! …از دیدنش منقلب شدم، کاملا منقلب شدم! نمی‌توانستم باور کنم که چنین اقبالی را داشته‌ام که شخصا با او در این موقعیت برخورد کنم .»

در این مقاله همراه ما باشید تا با سبک عکاسی کارتیه برسون و تکنیک های او بیشتر آشنا شوید.

سبک کارتیه برسون در ع کاسی
 کارتیه برسون بر این موضوع تاکید داشت که عکاسی باید در مرکز تمامی کارها قرار بگیرد و جذب رویدادها شود که خود ضرباهنگ ساختاری شکل‌ها را پدید می‌آورند . از دیدگاه او عکاسی که بتواند مطابق با این ضرباهنگ کار کند لحظه قطعی را پیدا خواهد کرد.
برسون هنرمند کنجکاوی بود، او همیشه در وقایع و اتفاقات مهم تاریخی خود را به سرعت به آنجا می‌رساند تا عکاسی کند.
در مورد اهمیت ترکیب‌بندی نیز می‌گفت اگرچه مهم است ولی باید هنگام عکاسی آن را به طور شهودی دریافت کنید، مثل کاری که خودش انجام می‌داد.
جالب است بدانید که کارتیه برسون هیچوقت عکس‌هایش را خودش چاپ نمی‌کرد و این کار را به همکاران خود می‌سپرد. تنها آن لحظه که از نگاه دوربین صحنه‌ای را می‌دید برایش مهم بود. همان لحظه و همان کادر.
او هیچگاه عکس‌هایش را در مرحله چاپ کراپ (اصلاح کادر) نمی‌کرد. برای او همان عکس خام و اولیه ارزشمند بود. هنری کارتیه برسون هیچگاه این مسئله که تجهیزات عکاسی مهم نیستند را انکار نمی‌کرد، خودش سال‌ها با دوربین لایکای ۳۵ میلیمتری که مجهز به لنز ۵۰ میلیمتری بود عکس‌هایش را می‌گرفت. جنبه‌های فنی خیلی برایش مهم نبودند و تنها عکس بود که اهمیت داشت.

به دنبال یافتن لحظه قطعی در عکاسی (The Decisive Moment Photography) باشید
لحظه قطعی کارتیه برسون در عکاسی به این معناست که به طور هم زمان و در لحظه، ترکیب بندی، کادر، سوژه، احساسات، پیام و معنای عکس را از لحاظ بصری تشخیص داده و آن لحظه‌ی درست را ثبت کنید.
این به این معناست که شما وقتی یک صحنه و اتفاق عالی را مشاهده می‌کنید فقط دکمه شاتر را فشار ندهید، بر روی آن صحنه تمرکز کنید، حتی اگر شده عکس‌های بیشتری بگیرید تا همان لحظه‌ای که مدنظرتان است را ثبت کنید. همان کاری که همیشه کارتیه برسون انجام می‌داد و صحنه‌هایی فوق‌العاده را به ثبت می‌رساند.

و اما در مورد معنای عکس باید بیشتر گفت، عکسی بدون معنا و یا پیام و خالی از حس عکسی مرده است. چه کسی اهمیت می‌دهد که عکس ما چه چیزی را نشان می‌دهد و درباره چه می‌گوید، مگر اینکه این قدرت و توانایی را داشته باشیم که مفهوم و پیامی را با عکسمان به مخاطب انتقال دهیم.

فیلمهای زیادی در مورد کارتیه برسون ساخته شده که چند تا از بهترین‌های آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

فیلم مستند Pen, Brush, and Camera محصول سال ۱۹۹۸ فیلمی عالی است که در آن هنرمند در مورد تصاویرش می‌گوید.
فیلم Just Plain Love که یکی از بهترین فیلم‌های عکاسی است، هنری کارتیه برسون در آن رازهایی را از پشت پرده تصاویر خود آشکار می‌سازد.
فیلم One to one مصاحبه با هنری کارتیه برسون است که در آن مورد آثارش صحبت می‌کند.

بازسازی لحظه قطعی کارتیه برسون در عکاسی توسط هنرمندان دیگر
سالها بعد از هانری کارتیه برسون عکاسانی بودند که لحظه قطعی او را بازسازی کنند، یکی از آنها Jeff Wall جف وال عکاس کانادایی بود که این لحظه را به زیبایی در عکس‌هایش به تصویر کشید. عکس «وزش ناگهانی باد» یکی از آثار بی‌نظیر جف وال است که قبلا هنرمند نقاش ژاپنی هوکوسای آن را به تصویر کشیده بود. این نقاشی آنچنان در جف وال تاثیر گذاشته بود که وقتش را صرف بازسازی این اثر کرد و در نهایت به زیبایی آن را به ثبت رساند. جف وال همه چیز را به دقت و در جای درست صحنه پردازی کرده. شاید برخی از ما حس خوبی از عکاسی کارگردانی شده نداشته باشیم، اما زمانی که لحظه‌ای ناب را ببینیم که به درستی و در جای درست ثبت شده آن را تحسین برانگیز می‌دانیم.


به جزئیات عکس زیر با دقت نگاه کنید که چه‌قدر همه چیز حساب شده و در جای درست قرار گرفته‌اند. کلاهی که در باد و در بین برگ‌ها می‌چرخد و مردی که با نگرانی به دتبال کلاهش در باد حرکت می‌کند. برگه‌هایی که گویی مانند برگ‌های درختان در هوا می‌رقصند و زن جوانی که به دنبال آن‌هاست.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”