ریتم آهنگ

اسدالله ملک

اسدالله ملک

 

اسداله ملک (14 مرداد 1320 تهران - 9 بهمن 1380 تهران) نوازنده ویولن، کمانچه و آهنگساز و ملودی پرداز ایرانی بود.

 

اسدالله ملک در 14 مرداد 1320 در محله «دروازه دولت» تهران و در یک خانواده اهل لشت نشا (از توابع رشت) متولد شد. در کودکی و نوجوانی حدود سه سال نزد ابوالحسن صبا موسیقی آموخت و خیلی زود در زمره شاگردان خاص ایشان قرار گرفت. او شاگرد اساتیدی مانند روح‌الله خالقی، شاپور نیاکان، هنگ آفرین و علی محمد خادم میثاق و… نیز بود و نزد ایشان آموخته‌های خویش را تکمیل نمود و تجربه اندوخت. در همان سال‌ها خالقی، او را در ارکستر انجمن ملی موسیقی که توسط خود ایشان اداره می‌شد پذیرفت و بدین ترتیب در بزرگی به روی پیشرفت و شکوفایی ملک باز شد. بعد از آن سال‌ها اسدالله ملک از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل شد و سپس موفق به دریافت لیسانس موسیقی از دانشگاه هنرهای زیبا گردید.

سال 1337 آغاز فعالیت‌های او در رادیو بود که با ساختن قطعه «گریه لیلی» در مایه دشتی با کوک مخصوص (ر-می-دو-لا) و قطعه چهارمضرابی در مایه اصفهان با کوک مخصوص (دو-لا-لا-می) و اجرای آن‌ها با ویولن، شهرت فراوان یافت. از آن پس او با سبک منحصر به فرد خود در نوازندگی و آهنگسازی درهای بسته بسیاری را برای این موسیقی گشود.

اسدالله ملک با پشتیبانی خواننده نامدار آن دوران، دلکش به رادیو راه پیدا کرد و نخستین آثار ملک را نیز دلکش با صدای رسایش جاودانه ساخته‌ است. از جمله دیگر خوانندگانی که ملک با آن‌ها همکاری داشتند می‌توان به حمیرا، اکبر گلپایگانی، محمود محمودی خوانساری، پوران، ایرج، بهرام حصیری، محمدرضا شجریان، کوروس سرهنگ زاده و… اشاره نمود که ثمره سال‌ها همکاری آن‌ها با استاد ملک آهنگ‌های زیبایی چون تک درخت، مرغ شباهنگ، جدایی تو، حکایت دل و… است که سال‌ها مورد اقبال مردم ایران بوده‌است. ملک مدتی نیز با همکاری آقای منوچهر جهانبگلو برنامه‌ای به نام: «نوایی از موسیقی ملی» را تنظیم کردند که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران بعد از مجموعه برنامه «گل‌ها» یکی از برنامه‌های خوب و موفق رادیویی موسیقی ملی بود.

 

آثار

غروب کوهستان

گریه لیلی

آناهیتا

باربد

آزاده

آفتاب

سمیرا

آبنوس

آتش انگیز

ترکم نکن

نغمه‌ها

هدیه

نغمه رویایی

شهرآشوب

گلنوش

سماع 1

سماع 2

ساز و نوا 1

ساز و نوا 2

ساز و نوا 3

کرشمه

غنچه پاییز

مرغ شباهنگ

جان عاشق

گل‌های تازه شماره‌های 10-17-19-20-24-35-38-39-43-46-47-72-76-115-118-129-130-132-145-148-154-168

برگ سبز شماره‌های 306-305

تعدادی از برنامه‌های تکنوازان

 

آهنگسازی برای دیگران

اکبر گلپایگانی (نام آهنگ: دلم گرفته، شکسته، تک درخت و ..)

کوروس سرهنگ زاده (نام آهنگ: آسمون)

گیتی پاشایی (نام آهنگ: کتاب غم)

مهستی (نام آهنگ: جدایی)

حمیرا (نام آهنگ: ساز خاموش)

و ...

 

واپسین سال های عمر

در سالهای پس از انقلاب نیز او تلاش خود را برای اعتلای موسیقی متوقف نکرد و حتی بسیاری از هنرمندان گلها را به همکاری مجدد فرا خواند که می‌توان اساتیدی همچون فضل‌الله توکل را نام برد که به دعوت وی پاسخ مثبت دادند. در اواخر عمر او شروع به ضبط آثار ارکستری خود با سازبندی‌های مختلفی مانند ویلن - عود، ویلن - سنتور - سه تار، ویلن - قانون، ویلن - عود - سنتور و … کرد که می‌توان به کاستهای «نغمه رویایی»، سمیرا، نغمه‌ها و… اشاره نمود که هر کدام سرشار از قطعات زیبایی برای همنوازی می‌باشد.

اسدالله ملک در بهمن ماه 1380 بر اثر تومور مغزی درگذشت.

 

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”