ریتم آهنگ

همایون شجریان

همایون شجریان

همایون شجریان

همایون شجریان )زاده 31 اردیبهشت 1354 در تهران( خواننده موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی تلفیقی، آهنگساز و نوازنده تنبک و کمانچه، و پسر محمدرضا شجریان است.

با تشخیص پدر نزد ناصر فرهنگ‌فر به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم که اساس موسیقی است پرداخت و چند سالی نیز نزد جمشید محبی آموخت از 10 ‌سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به‌صورت فشرده فرا گرفت. پس از آن نیز به هنرستان موسیقی رفت.

او از سال 1370 محمدرضا شجریان را در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران (با تنبک) همراهی کرد و از 1378 به بعد در صحنهٔ کنسرت‌ها به هم‌خوانی با پدرش پرداخت. اولین اثر با حضور او یاد ایام نام دارد که در آن اثر همایون شجریان تنبک نوازی را بر عهده داشته ‌است. همایون شجریان کنسرت‌های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌ است که می‌توان به آلبوم کنسرت‌های «بی تو بسر نمی‌شود» و »فریاد« اشاره کرد که هردو اثر در سال‌های 2003 و 2005 نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

البته همایون شجریان تا سال 1388 پدرش را در اجراها همراهی می‌کرد

ترانه «وطن» بر اساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی از کارهایی بود که همایون شجریان چندی قبل از خرداد 1388 منتشر کرد.

همایون شجریان در اسفند 1397 گواهینامه درجه یک هنری (معادل مدرک تحصیلی دکتری) در رشته «آواز» را از سوی وزارت ارشاد دریافت کرد.

 

آثار

خداوندان اسرار

ایران من

افسانه چشمهایت

قاصدک

یاد ایام

شب وصل

بی تو به سر  نمی شود

کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا

آرایش غلیظ

و ...

 

حواشی

حضور همایون شجریان به همراه علیرضا قربانی در مرکز تجاری ایران مال حواشی بسیاری را رقم زد. شجریان جهت گرفتن چند عکس برای تبلیغات مربوط به آلبوم مشترکش با علیرضا قربانی (افسانه چشمهایت) به محل کتابخانه ایران مال رفته بود که این حضور منجر به انتقادهای شدیدی شد و به شبهه‌ناک بودن منابع مالی ایران مال اشاره کرده و از همایون شجریان برای حضورش توضیح خواسته بودند. به همین جهت، شجریان و قربانی، بیانیه‌هایی جداگانه منتشر کردند که حاوی اعتراض به این واکنش‌ها بود و شبهه‌دار بودن منابع مالی برای ساخت این مجتمع عظیم تجاری را بی‌ارتباط با گرفتن چند عکس دانسته بودند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”