ریتم آهنگ

محمد نوری

محمد نوری

سبک ها : لایت کلاسیک

صوت : باس

محمد نوری (زاده 1 دی 1308 در رشت، درگذشته 9 مرداد 1389 در تهران) مدرس آواز و خواننده ایرانی بود. نوری موسیقی را زبانی جهانی و متعلق به تمام اقوام و ملت‌های روی زمین می‌دانست و به همین دلیل به اقتباس و الهام از هنر کلاسیک غرب باور داشت.

او جایزه «خورشید طلایی» (50 سال صدای متفاوت و ماندگار) را در سال 78 از جشنواره مهر و مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت ارشاد دریافت کرد. همچنین در سال 1385 به عنوان چهرهٔ ماندگار برگزیده شد. از برترین و مشهورترین آهنگ‌های وی می‌توان به کهکشان عشق سرزمین محبوب من و ایران ایران اشاره کرد.

محمد نوری در طول پنج دهه بیش از سیصد قطعه آوازی اجرا کرد. او همچنین به تقریر و ترجمه مقالات و سرودن اشعاری برای ساخت ترانه پرداخت. محمد نوری در سال‌های پایانی عمر چند کار به نفع بیماران خاص اجرا نمود و تعداد زیادی ترانه‌ با تم میهنی به اجرا درآورد. یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین ترانه‌های وی، جان مریم نام دارد که آهنگ آن از ساخته‌های خودش می باشد.

نوری در کنار تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی و رشته نمایش، آواز ایرانی را نیز نزد اسماعیل مهرتاش  آموخت.

آواز کلاسیک را نزد اولین باغچه بان و فاخره صبا آموخته و شیوه آوازی خود را با تأثیر از استادانی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی پیدا کرد و به تدریج به شیوه منحصر به فرد خود دست پیدا کرد. شیوه‌ای که به سختی می‌توان آن را در زیر شاخه‌ای از شاخه‌هایی چون پاپ، کلاسیک و … گنجاند.

آثار

جان مریم

در شب سرد زمستانی 

آوازهای سرزمین خورشید

دلاویزترین

در ماه باران 

جاودانه با عشق 

شکوفه خاطرات 

چراغی در افق 

شکوفه در شکوفه 

جلوه‌های ماندگار 

 

درگذشت

محمد نوری سرانجام پس از چندین سال‌ مبارزه با بیماری سرطان و وخامت وضعیت جسمانی، شب هنگام در 9 مرداد 1389 در بیمارستان جم تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”