ریتم آهنگ

گئورگ فریدریش هندل

گئورگ فریدریش هندل

 

گئورگ فریدریش هندل

جرج فردریک هندل یا گئورک فریدریش هندل (Georg Frideric Handel) ، استاد اپرای ایتالیائی و اوراتوریوی انگلیسی، در شهر هاله آلمان زاده شد. وی آهنگساز اواخر دوره باروک بود که بیشتر به خاطر اپراها، اوراتوریوها و کنسرتوهای ارگ خود مشهور شد. پدرش آرایشگر بود و می‌خواست پسرش نه به تحصیل موسیقی که به تحصیل حقوق بپردازد. هندل در نُه‌ سالگی چنان استعداد چشمگیری در موسیقی نشان داد که پدرش بر سر لطف آمد و اجازه داد تا نزد ارگ‌نواز محل که آهنگساز نیز بود به آموختن موسیقی بپردازد. در یازده سالگی نه فقط می‌توانست آهنگ بسازد که قادر به تدریس ارگ نیز بود. هندل هفده ساله شاید برای احترام به خواست پدر، که در دوازده سالگی او را از دست داده بود، برای تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه هاله رفت اما یک سال بعد دانشگاه را رها کرد و راه هامبورگ را پیش گرفت.

در هامبورگ توجه هندل به تالار اپرای مشهور این شهر جلب شد، جائی‌ که در ارکستر آن به نوازندگی ویولون و کلاوسن پرداخت و در بیست‌ سالگی یکی از اپرهایش با موفقیت به اجراء درآمد.

هندل ترجیح می‌داد همواره در مجامع عمومی تنها با چهره گریم شده و لباسی فانتزی دیده شود. از نظر شخصیت خلاف عرف جامعه‌اش بود. اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که وی در این ویژگی تنها نبود. باخ و بتهوون و برامس نیز در قابلیت تحریک‌پذیری شهرت داشتند.
هندل مردی تندخو و سرسخت بود. ماجرائی در اپرای هامبورگ نزدیک بود به قیمت جانش تمام شود. انجمن اپرای هامبورگ به اجرای اپرائی ساخته یکی از دوستان هندل پرداخت، دوستی که اصرار داشت در اجراء اثرش هندل نوازنده کلاوسن نباشد. هندل از پذیرفتن این درخواست سرباز زده و بحث و جدل آنها به دوئل انجامید. سپس دگمه فلزی کُت هندل شمشیر حریفش را شکست، و چنین بود که دگمه‌ای ناچیز در رقم زدن آینده موسیقی نقشی بزرگ ایفاء کرد.

هندل پس از بازگشت به آلمان در 1710، منصبی پُردرآمد یافت و سرپرست موسیقی دربار گئورگ لودویگ گزینشگر هانوور شد. تنها یک ماه پس از عهده‌داری این منصب، برای رفتن به لندن، جائی‌که اپرایش رینالدو به اجرا درمی‌آمد، تقاضای مرخصی کرد. رینالدو کامیابی بزرگی برای هندل به ارمغان آورد، و او به هانوور بازگشت. یک سال بعد از آن، هندل بار دیگر تقاضای مرخصی کرد تا به انگلستان برود. تقاضایش پذیرفته شد به آن شرط که فقط مدتی محدود در لندن بماند.

اما این مدت حدود پنجاه سال (1712-1759) از آب درآمد. آوازه هندل در انگلستان با همان شتابی که در ایتالیا گسترش یافته بود، افزایش می یافت. او مهم ترین آهنگساز انگلستان و محبوب ملکه آن شد که مقرری سالانه 200 پوند برایش تعیین کرد.

هندل در 1741، سال آفرینش اوراتوریوی مسیح، ساختن اپرا را یکسره کنار گذاشت؛ در آغاز عده ای خواندن کلام انجیلی در یک تماشاخانه عمومی را ملامت کردند. در نامه ای که یکی از روزنامه ها دریافت کرده بود چنین خوانده می شد: «مردم انگلستان به چنان مرتبه ای از بی ایمانی و کفرگویی رسیده اند که مقدس ترین چیزها دستاویز سرگرمی عامه شده اند.»

به رغم این کوته فکری ها، اجرای اوراتوریوها با تحسین و استقبالی پرشور روبه رو شد. اما بعد از این کامیابی چند تن از اشراف برای لطمه زدن به هندل آغاز به دسیسه چینی کردند. برای آنان این که آهنگسازی بیگانه به قدرت و برتری دست یابد تحمل ناپذیر بود. آگهی های کنسرت پاره شدند، اوباش مزدور به غارت و یورش به شرکت کنندگان کنسرت پرداختند و اشراف با برپایی کنسرت ها و مجالس خصوصی رقص در شب های اجرای اوراتوریو به رویارویی با آن پرداختند. این بلوا به تدریج فرو نشست اما نه پیش از آن که هندل دچار ناکامی دیگری شود. او از نو شکستش را به سرعت جبران کرد و دست به کار آفرینش و اجرای اوراتوریو شد.

وی سمفونی (مسیحا) را به نفع نهادهای خیریه از جمله بیمارستان‌ها و یتیم‌خانه‌ها نواخت. مسیحیان جهان به هنگام کریسمس و عید پاک با این اثر شکوهمند جشن می‌گیرند.

سرود زیبای لیگ قهرمانان اروپا، از اثر هندل که برای تاجگذاری شاه جورج دوم ساخته‌است اقتباس شده و در سال 1992 با تغییراتی در اثر، توسط تونی بریتن Tony Britten آهنگساز انگلیسی اجرا شده‌است.

 

آثار

اوراتوریوی مسیح

شیرویه پادشاه ایران

جولیو سزاره یا ژولیوس سزار Giulio Cesare

تامرلانو یا تیمور لنگ Tamerlano

رودلیندا Rodelinda

 

 

واپسین سال های عمر

در سال 1751 عمل جراحی بر روی چشمش انجام شد که ناموفق بود و منجر به نابینایی او در سال‌های پایانی عمرش شد.

هندل در 1753 گرچه به طور کامل نابینا بود اما هنوز به رهبری و اجرای کنسرتوهای ارگ می پرداخت. در زمان حیاتش مجسمه اش را در پارک عمومی شهر برپا داشتند و پس از مرگ او، سه هزار تن در مراسم خاکسپاریش در کلیسای وست مینستر شرکت کردند. او در 14 آوریل 1759 در لندن درگذشت.  

هندل ثروتمند، بخشنده، فرهیخته و سرسخت بود اما فراتر از همه آهنگسازی چیره دست بود که حس دراماتیک او به ندرت همتایی داشته است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”