ریتم آهنگ

تریو جبران؛ نوای دلنواز عود از فلسطین

تریو جبران؛ نوای دلنواز عود از فلسطین

بیوگرافی تریو جبران
گروه تریو جبران (ثلاثی جبران) متشکل از سه برادر عودنواز فلسطینی با نام‌های سمیر (۱۹۷۳)، وسام (۱۹۸۳) و عدنان (۱۹۸۵) جبران (Samir, Wissam and Adnan Joubran) است. برادران جبران از مسیحیان فلسطین و متولد شهر ناصره هستند. خانواده جبران از دیرباز ساز عود می‌نواخته‌اند و این سه برادر نواختن عود را از پدرشان، حاتم آموخته‌اند. حاتم جبران یکی از مشهورترین عودسازان فلسطین و جهان عرب است.

بیوگرافی تریو جبران
سمیر جبران، بزرگ‌ترین برادر خانواده، متولد ۱۹۷۳ و فارغ التحصیل موسیقی از قاهره، فعالیت هنری خود را در دنیای موسیقی از سال ۱۹۹۴ یعنی حدود یک دهه قبل از تشکیل تریو جبران آغاز کرد. سمیر علاوه بر نوازندگی، مدرس موسیقی و استاد تاریخ موسیقی شرق است. او موسیقی و شعر را با هم ترکیب می‌کرد و در فستیوال‌های مختلفی در فرانسه و فلسطین شرکت کرده است. پیش از تشکیل گروه دو آلبوم نیز منتشر کرده که یکی آلبومی انفرادی با نام سوتفاهم (Sou’ Fahm) در سال ۲۰۰۱ و دیگری همراه با برادرش وسام در سال ۲۰۰۳ با نام تماس (Tamaas) بود.

وسام جبران، دومین برادر خانواده، متولد ۱۹۸۳ است که از کودکی شروع به ساخت ساز عود کرد و اولین ساز خود را در سن ۶ سالگی ساخت. علاوه بر ساخت عود، او در ساخت ویولن نیز تبحر دارد و حتی جایزه موسسه آنتونیو استرادیواری را برای ساخت ویولن به دست آورده است. او اولین عودساز و سازنده سازهای زهی عرب است که از موسسه آنتونیو استرادیواری فارغ‌التحصیل شده است. سازهای استرادیواری از با کیفیت‌ترین و گران‌قیمت‌ترین آلات موسیقی هستند.

عدنان جبران آخرین فرزند خانواده جبران متولد ۱۹۸۵ است که به جز همکاری در گروه تریو جبران یک آلبوم انفرادی به نام آن سوی مرزها (Borders Behind) در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است. عدنان در زمان انتشار آلبوم تنها ۱۹ سال سن داشت. هنرمندان مشهوری از کشورهای مختلف از جمله نوازنده مشهور فلوت فلامنکو و ساکسیفون، خورخه پاردو (Jorge Pardo) در این آلبوم با او همکاری کرده‌اند.

تریو جبران
گروه تریو جبران در سال ۲۰۰۴ با همکاری سه برادر شکل گرفت. یوسف هبیش (Youssef Hbeisch) به عنوان نوازنده پرکاشن و سازهای کوبه‌ای در برخی از اجراها گروه را همراهی می‌کند. این گروه در حال حاضر یکی از مطرح‌های گروه‌های موسیقی ملل است که نام فلسطین را به ‌عنوان یکی از مهدهای فرهنگی دنیای عرب و خاورمیانه مطرح کرده است. تریو جبران با هنرمندان مشهور زیادی همچون راجر واترز (Roger Waters) از گروه پینک فلوید نیز همکاری داشته است. یکی دیگر از هنرمندانی که این گروه با آن همکاری داشته، محمد معتمدی خواننده ایرانی است. تریو جبران همچنین توانسته‌ جوایز مختلفی همچون جایزه بین‌المللی فلسطین را به دست آورند؛ برای موسیقی متن فیلم خداحافظ گری (Adieu Gary) و فیلم آخرین جمعه (The Last Friday) جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم دبی را به دست آوردند.

آلبوم های تریو جبران
اولین آلبوم تریو جبران در سال ۲۰۰۵ با نام رندنه (Randana) منتشر شد. رندنه واژه‌ای ساختگی با تلفیق دو واژه رنّه (طنین) و دندنه (زمزمه) است. این آلبوم بی‌کلام از ۵ قطعه تشکیل شده که با وجو بی‌کلام بودن هر شنونده‌ای را با نوای روح‌نواز به خود جذب می کند.

دومین آلبوم گروه با نام استعاره (مجاز، Majâz) در سال ۲۰۰۷ ترکیبی از موسیقی مینیمال، فلامنکو و جاز  است که تبدیل به یکی از مشهورترین آلبوم‌های گروه و همچنین مشهورترین آلبوم موسیقی عود شده است. به جز این دو آلبوم، گروه سه نوازی جبران ۵ آلبوم دیگر نیز منتشر کرده‌اند که یکی از شاخص ترین آن‌ها آلبوم سفر (Asfâr) با همکاری ظافر یوسف ، خواننده و نوازنده عود تونسی است.

آخرین آلبوم گروه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، راهپیمایی طولانی (The Long March) نام دارد. مبنای نام‌گذاری این آلبوم و قطعه‌هایش اشعار و متون شاعر معروف فلسطینی محمود درویش است که در میان مردم فلسطین و حتی یهودیان مورد احترام است. در یک قطعه از این آلبوم، خواننده موسیقی سنتی ایران، محمد معتمدی همکاری داشته که شعری از اشعار خواجوی کرمانی را در بیات اصفهان می‌خواند. در قطعه‌ای دیگر با نام Carry the Earth نیز یکی از مشاهیر تاریخ موسیقی و اسطوره موسیقی راک ، راجر واترز (Roger Waters) همکاری داشته که که شعرش از سروده‌های واترز است. او این قطعه را برای گرامیداشت یاد چهار پسر بچه‌ای ساخته که در سال ۲۰۱۴ در سواحل غزه و در بمباران کشته شدند. آلبوم با صدای محمود درویش آغاز می‌شود و حبیب مفتاح و یوسف هبیش نیز به عنوان نوازندگان سازهای کوبه‌ای در این آلبوم همکاری داشته‌اند.

سبک موسیقی تریو جبران را دسته موسیقی ملل قرار می‌دهند؛ آن‌ها از موسیقی سنتی عربی، جاز و فلامنکو الهام گرفته و موسیقی را عرضه کرده‌اند که مرزهای موسیقی جهان عرب را در نوردیده و پا به عرصه جهانی گذاشته‌اند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”