ریتم آهنگ

شارل آزناوور؛ اسطوره موسیقی فرانسه

شارل آزناوور؛ اسطوره موسیقی فرانسه

بیوگرافی شارل آزناوور (CHARLES AZNAVOUR)
شارل آزناوور خواننده فرانسوی ارمنی مشهور که نام کامل او نام شاهنور واغیناک آزناووریان (Shahnour Vaghinag Aznavourian) است در ۲۲ مه ۱۹۲۴ در محله لاتین پاریس از پدر و مادری ارمنی و مهاجر زاده‌ شد که از نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط ترک‌ها کشورشان گریخته، به پاریس پناه آورده‌ بودند. پدرش، خواننده و مادرش خیاط و بازیگر بود. قبل از این‌که آن‌ها رستوران کوچک خود را در پاریس افتتاح کنند، پدرش در رستوران‌ها آواز می خواند.

خوانندگی پدرش تاثیر زیادی بر علاقه او به خوانندگی گذاشت. آزناوور از نه سالگی قدم بر صحنه تئاتر گذاشت. اولین تئاتر‌ها و فیلم‌هایی که اجرا کرد، نمایش امیل و کارآگاهان (Emil and the Detectives)، تئاتر یک شیطان کوچک خوب (Un Bon Petite Diable) و فیلم جنگ کودکان (La Guerre des Gosses) بود.

بیوگرافی شارل آزناوور
شارل آزناوور مدرسه را رها کرد و با تورهای تئاتر در فرانسه و بلژیک به عنوان خواننده و رقصنده سفر می‌کرد و در کنار آن روزنامه می‌‌فروخت و در کوپ‌های شبانه به اجرای رقص می‌پرداخت. در سال ۱۹۴۱ به خاطر محبوبیت اجراهایش به پیانیست و ترانه‌سرای فرانسوی، پیر روشه (Pierre Roche) معرفی شد که آغازی بر خوانندگی حرفه‌ای او شد. آن‌ها اجراها و کنسرت‌هایی خارج از فرانسه همچون کانادا برگزار کردند.

در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که ارتش نازی فرانسه را به اشغال درآورد، خانواده آزناوور شمار زیادی از مردمی که توسط نازی‌ها مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند (ارمنی‌ها، یهودسان و بسیاری دیگر) را پنهان می‌کردند. شارل و خواهرش آیدا بعدها به خاطر فعالیت‌هایشان در طول جنگ جایزه والنبرگ را دریافت کردند. پس از جنگ جهانی، آزناوور مجددا بازیگری را آغاز کرد و در فیلم خداحافظ عزیزم (Adieu chérie) در سال ۱۹۴۶ به ایفای نقش پرداخت.

بیوگرافی شارل آزناوور
در سا‌ل‌های پس از جنگ جهانی دوم، ادیت پیاف (Édith Piaf)، خواننده مشهور فرانسوی، با کشف استعداد آزناوور و پیر روشه آن‌ها را برای اجرای برنامه همراه خود به آمریکا و کانادا برد. در این سال‌ها شارل آزناوور برخی از مشهورترین ترانه‌های ادیت پیاف را ساخت. شارل آزناوور که تحصیل نکرده بود، پس از آشنایی با ژان کوکتو، دوست پیاف، به خواندن کتاب روی آورد. خواندن زیاد کتاب به او سواد، توان و تسلطی در سرودن ترانه بخشید که در ۲۶ سالگی اولین ترانه‌ خود را با نام من نوشیدم (J’ai Bu) در سال ۱۹۵۰ نوشت. در همان سال ترانه از یکشنبه‌ها متنفرم (Je Hais Les Dimanches) را سرود اما پیاف از خواندن آن امتناع کرد و خواننده فرانسوی دیگری به نام ژولیت گرکو (Juliette Gréco) آن را خواند که تبدیل به بهترین ترانه‌اش شد.

در سال ۱۹۵۶شارل آزناوور با ادی بارسله (Eddie Barclay)، آهنگساز و یکی از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان دنیای موسیقی در دهه ۱۹۵۰ قرارداد کاری امضا کرد. این قرارداد موجب آشنایی و همکاری آزناوور با ژرژ گاروارنتس (Georges Garvarentz) آهنگساز ارمنی‌تبار فرانسوی شد.

شارل آزناوور
موفقیت آزناوور گرچه به آرامی به دست آمد اما بسیار چشمگیر بود. او که به فرانک سیناترای فرانسه مشهور شد، در طول هشت دهه فعالیت هنری خود، بیش از هزار و دویست آهنگ و ترانه نوشت و ۹۱ آلبوم استودیویی منتشر کرد. مضمون بیشتر آهنگ‌هایش حول محور عشق و احساسات عاشقانه و جوانی بود. سبک موسیقی او شانسون و پاپ بود و از او به عنوان مشهورترین شانتور در دنیا یاد می‌شود. وسعت صدای شار آزناوور در محدوده تنور (Tenor) قرار دارد اما او را بیشتر گونه صدای او را باریتون (Baritone) می‌دانند. او در عین حال توانایی خواندن به زبان‌های مختلفی همچون فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، انگلیسی، روسی، ارمنی و آلمانی نیز داشت که موجب شد در بزرگ‌ترین سالن‌های کنسرت دنیا همچون تالار کارنگی (Carnegie Hal) اجرا داشته باشد.

بیست و سومین آلبوم شارل آزناوور با نام دوستت دارم دیوونه (Idiote je t’aime) که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد شامل دو آهنگ کلاسیک او بود: لذت‌های قدیمی (Les plaisirs démodés) و همان‌طور که می‌گویند (Comme ils disent) که دومی درباره همجنس‌گرایی بود که در آن زمان انقلابی در موسیقی محسوب می‌شد.

آلبوم های شارل آزناوور
در سال ۱۹۷۴ با خواندن آهنگ او (She) به زبان انگلیسی، آزناوور به موفقیت چشمگیری در سراسر دنیا و به خصوص بریتانیا رسید. این آهنگ به مدت چهار هفته در صدر بهترین آهنگ‌های بریتانیا قرار داشت. از دیگر آهنگ‌های موفق او در بریتانیا، آهنگ روش قدیمی (The Old Fashioned Way) بود که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد و به مدت ۱۵ هفته در جدول بهترین آهنگ‌های بریتانیا قرار داشت.

شارل آزناوور با هنرمندان بسیار زیادی همکاری داشت که از جمله آن‌های می‌توان به ادیت پیاف، فرانک سیناترا (آزناوور از معدود اروپایی‌هایی بود که با او دوئت و اجرای دونفره داشت)، فرد آستر، آندریا بوچلی، باب دیلن ، بینگ کرازبی، ری چارلز (از مشهورترین هنرمندان جاز تاریخ)، التون جان (که یکی از بهترین خواننده های راک ۲۰۱۹ نیز شد)، دالیدا، سرژ گنزبور (که جزو بهترین خواننده های فرانسوی است) و خولیو ایگلسیاس اشاره کرد.

آلبوم های شارل آزناوور
یکی از مشهورترین ترانه‌های شارل آزناوور آهنگ لا بوهم (La Bohème) بود که از آن به عنوان امضای خوانندگی‌اش یاد می‌شود. این ترانه به عنوان محبوب‌ترین ترانه فرانسه شناخته شده است. مضمون آهنگ La Bohème مرثیه‌ای بر گذر عمر و جوانی از دست رفته ‌است.

04:0200:00
Charles Aznavour
La Bohème
Your comment..
SUBMITCANCEL
Your email..
 

در طول دوران فعالیتش، آزناوور سی و هفت گواهینامه طلایی دریافت کرد. محبوب‌ترین آهنگ شارل آزناوور در آمریکا آهنگ همین دیروز (Hier Encore) است که در سال ۱۹۶۴ منتشر شد. این آهنگ توسط هنرمندان زیادی از شرلی بسی گرفته تا خولیو ایگلسیاس کاور شده است.

در سال ۱۹۹۷ شارل آزناوور موفق به دریافت جایزه سزار شد. او علاوه بر خواننده و بازی در بیش از ۶۰ فیلم، سه کتاب نیز منتشر کرده است. یک سال پیش از مرگش، آزناوور ستاره‌ای در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود دریافت کرد. او پس از وقوع زلزله‌ای در سال ۱۹۸۹ در ارمنستان که حدود سی هزار کشته برجای گذاشت، ترانه‌ای با نام «برای تو ارمنستان» سرود که با آهنگسازی ژرژ گاروارنتس و آواز جمعی ۹۰ خواننده اجرا شد. بیش از یک میلیون نسخه از این ترانه فروش رفت و عواید آن صرف زلزله‌زدگان شد. آزناوور سفیر دائمی ارمنستان در یونسکو و سفیر ارمنستان در سوئیس نیز بود. استعداد بازیگری و رقصش در اجراهایش دیده می‌شد. هنگام اجرا، او فقط صدایش را طنین‌انداز نمی‌کرد، بلکه با نگاه‌های نافذ، تغییر چهره همزمان با مضمون ترانه، حرکات حساب‌شده دست‌ها و کوبیدن پاها و خرامیدن‌‌های روی صحنه، بر ماندگاری خاطره ترانه‌های او افزوده است. مجله تایم در سال ۱۹۹۹ شارل آزناوور را هنرمند قرن نامید.

شارل آزناوور در یکم اکتبر ۲۰۱۸ در سن ۹۴ سالگی در خانه‌اش در جنوب شرق فرانسه درگذشت.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”