ریتم آهنگ

فاکوندو کابرال؛ خواننده و ترانه سرای فولکور آرژانتینی

فاکوندو کابرال؛ خواننده و ترانه سرای فولکور آرژانتینی

بیوگرافی فاکوندو کابرال
فاکوندو کابرال (Facundo Cabral) خواننده و ترانه‌سرای آرژانتینی بود که در سال ۱۹۳۷ در لاپلاتای آرژانتین به دنیا آمد. او کودکی سختی داشت؛ پدرش آن‌ها را رها کرده بود و او توسط مادرش بزرگ شده بود. او تا سن ۹ سالگی قادر به صحبت کردن نبود و تا سن ۱۴ سالگی سواد نداشت. در همان کودکی مجبور به کار کردن شد و همه نوع کاری را از تمیز کردن خیابان‌ها تا کارگری در مزرعه را انجام داد.

بیوگرافی فاکوندو کابرال
تحت تاثیر آتاهوآلپا یوپانکی (Atahualpa Yupanqui)، خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست آرژانتینی و خوزه لارالدی (José Larralde) شروع به خودآموزی گیتار کرد. پس از نقل مکان به شهر مار دل پلاتا شغلی در یک هتل پیدا کرد؛ مدیر هتل که خواندن او با گیتارش را شنید به او این فرصت را داد تا در هتل به عنوان خواننده و گیتاریست به اجرا بپردازد. فاکوندو کابرال پس از آن شروع به نوشتن آهنگ و ترانه کرد و توانست در بیش از ۱۶۵ کشور و به ۸ زبان مختلف اجراهایی داشته باشد.

اما شهرت کابرال زمانی که آهنگ من نه از اینجایم نه از آنجا (No soy de aquí ni soy de allá) را به صورت بداهه در کنسرتی در سال ۱۹۷۰ سروده بود به دست آمد و او تبدیل به یکی از ستون‌های موسیقی آرژانتین شد. این ترانه که مشهورترین آهنگ کابرال است توسط هنرمندان زیادی از جمله خولیو ایگلسیاس و آلبرتو کورتز (Alberto Cortez) بازخوانی شده است.

 

ترانه‌های رک و انتقادی فاکوندو کابرال بسیار بحث‌ برانگیز بود و همین امر موجب شد که به عنوان خواننده اعتراضی در نیمه‌های دهه ۱۹۷۰ شناخته شود و مجبور به ترک وطن خود، آرژانتین شده و به مکزیک مهاجرت کند. در سال ۱۹۷۸ بود که همسر و فرزندش را در حادثه سقوط هواپیما کشته شدند.

در سال ۱۹۸۴ کابرال به آرژانتین بازگشت و کنسرت‌هایی را برگزار کرد که هرشب بیش از ۶ هزار نفر برای دیدن اجرای او جمع می‌شدند. ۳ سال بعد او کنسرتی را در استادیوم فوتبال بوینس آیرس اجرا کرد که بیش از ۵۰ هزار نفر به این کنسرت آمده بودند. یونسکو در سال ۱۹۹۶ فاکوندو کابرال را سفیر جهانی صلح خود نامیده بود. کابرال در قرن بیست و یکم نیز به فعالیت خود ادامه داد و آلبوم En Vivo را نیز که به صورت زنده ضبط کرده بود را در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد.

فاکوندو کابرال (Facundo Cabral)
فاکوندو کابرال در ژوئیه سال ۲۰۱۱ در سن ۷۴ سالگی در حالی که برای اجرای کنسرت به گواتمالا سفر کرده بود و از هتل محل اقامت خود در گواتمالاسیتی راهی فرودگاه بود مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد. خودرویی که کابرال در آن کشته شد بیش از ۲۵ بار مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. هدف ضاربین هیچ‌گاه مشخص نشد. واتمالا سه روز عزای عمومی اعلام کرد و ریگوبرتا منچو، برنده گواتمالایی جایزه صلح نوبل به محل حادثه رفت تا برای فاکوندو کابرال عزاداری کند.

 

به طور خلاصه می توان گفت فاکوندو کابرال (Facundo Cabral) ‏(۲۲ مه ۱۹۳۷ – ۹ ژوئیه ۲۰۱۱) خواننده فولکلور و ترانه‌نویس اهل آرژانتین بود. او به خاطر ترانه «من نه از اینجایم نه از آنجا» ("No soy de aquí ni soy de allá") که در یک کنسرت به‌طور بداهه سروده‌بود شهرت یافت. او هم‌چنین در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک خواننده ناراضی و مخالف به شهرت رسید. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در سال ۱۹۹۶ فاکوندو کابرال را "سفیر جهانی صلح" خود نامیده بود.

همسر و دختر خردسال او در سال ۱۹۷۸ در سقوط هواپیما کشته شدند و خود او نیز در ۷۴ سالگی در حالی که برای اجرای کنسرت به گواتمالا سفر کرده بود و از هتل محل اقامت خود در گواتمالاسیتی راهی فرودگاه بود مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شد.

روسای جمهوری کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا در پیام‌هایی کشته شدن کابرال را تسلیت گفتند و گواتمالا سه روز عزای عمومی اعلام کرد و ریگوبرتا منچو، برنده گواتمالایی جایزه صلح نوبل به محل حادثه رفت تا برای فاکوندو کابرال عزاداری کند.

فاکوندو کابرال در سال ۲۰۰۸ در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «من عاشق زندگی هستم برای این هزینه لذت بردن از آن برای من بسیار زیاد بوده‌است. زندگی از گهواره تا گور یک مدرسه است، اگر به مشکلاتمان به عنوان درس نگاه کنیم، آنگاه دید تازه‌ای به زندگی پیدا می‌کنیم.»

هدف ضاربین از حمله به آقای کابرال مشخص نشده‌است.

 

خبر مرگ او چنین روایت شده است :

فاکوندو کابرال، خوانندهٔ سرشناس ترانه‌های فولکلور آرژانتین، در گواتمالا کشته شد.

کابرال، خواننده و ترانه‌سرای آرژانتینی و یکی از معروف‌ترین نمایندگان موسیقی فولکلور آمریکای لاتین، صبح روز گذشته توسط سه فرد مسلح در شهر گواتمالا، پایتخت کشور گواتمالا، مورد هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
به گفته‌ٔ وزیر داخلی کشور گواتمالا، کابرال همراه یکی از دست‌اندرکاران کنسرتش در ماشین بوده و ممکن است او به‌جای آن شخص مورد هدف قرار گرفته است. ماشین حامل این هنرمند 74 ساله گلوله‌باران شد و او در همان صحنه جان سپرد. افراد مسلح بیش از 25 بار به ماشین کابرال، که برای اجرای کنسرت به گواتمالا سفر کرده بود، شلیک کردند.

به گزارش لس آنجلس تایمز‌، هنوز انگیزهٔ این قتل مشخص نشده است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال 1996، کابرال را سفیر جهانی صلح خود نامید. مشهورترین ترانهٔ او «من متعلق به اینجا و آنجا نیستم» است که به زبان‌های متعددی اجرا شده است.

روسای‌جمهور کشورهای کلمبیا، اکوادور و ونزوئلا در پیام‌هایی کشته‌شدن این خواننده‌ٔ آرژانتینی را تسلیت گفته‌اند و گواتمالا سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجهٔ آرژانتین، نیز در پیامی در توییتر ناراحتی خود را از درگذشت این هنرمند ابراز کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”