ریتم آهنگ

درباره استرومای؛ خواننده آوانگارد و هنجارشکن بلژیکی

درباره استرومای؛ خواننده آوانگارد و هنجارشکن بلژیکی

بیوگرافی استرومای (STROMAE)
پائول ون هاور (Paul Van Haver) که با نام هنری استرومای (Stromae) شناخته می‌شود‌ خواننده، موسیقیدان، ترانه‌سرا و رپر بلژیکی متولد دوازدهم مارس سال ۱۹۸۵ در بروکسل است. پدرش که معمار موفقی بود در سال ۱۹۹۴ در فاجعه نسل‌کشی روآندا ، هنگامی که برای سر زدن به خانواده‌اش به آفریقا سفر کرده بود کشته شد و استرومای و دیگر خواهر و برادرانش توسط مادرش، میراندا ون هاور بزرگ شدند. برای تحصیل به مدرسه شبانه‌روزی سنت پاول در گودین که یک کالج زیر نظر کلیسا بود رفت. وقتی هنوز در مدرسه بود یک گروه کوچک موسیقی رپ تشکیل داد. در آن زمان خواننده هایی همچون ژاک برل (Jacques Brel) که یکی از بهترین خواننده های فرانسوی زبان در دنیا است و همچنین رومبا لینگالا (Rumba Lingala) قرار داشت.

در سال ۲۰۰۰ با نام هنری اوپمایسترو (Opmaestro) به عنوان رپر فعالیت می‌کرد تا این‌که در سن ۱۸ سالگی گروهی به نام Suspicion را با رپر جی‌دی‌ای‌آی (J.E.D.I.) تشکیل داد. پیش از این‌که جی‌دی‌ای‌آی تصمیم به ترک این گروه دونفره بگیرید، آن‌ها آهنگ و موزیک ویدیویی به نام باید جلوی رپ را بگیرید (Faut que t’arrête le Rap) را ساختند. استرومای اولین آلبوم چند آهنگه خود را با نام Juste un cerveau, un flow, un fond et un mic در سال ۲۰۰۷ را زمانی که هنوز مشغول تحصیل بود منتشر کرد.

در سال ۲۰۰۸ به عنوان کارآموز در رادیو NRJ بروکسل مشغول به کار شد. در سال ۲۰۰۹ استرومای آهنگی به نام پس بیا برقصیم (Alors on danse) را ساخت که وقتی ونسان وربلن، تهیه‌کننده موسیقی آن را شنید تحت تاثیر استعداد استرومای قرار گرفت و تصمیم گرفت آن را از رادیو NRJ پخش کند. زمانی که این آهنگ پخش شد، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و حتی شخصیت‌هایی همچون آنا وینتو (سردبیر مجله مشهور ووگ)، ژان کلود ون‌دام (بازیگر مشهور بلژیکی) و نیکولاس سارکوزی (رئیس جمهور سابق فرانسه) آن را ستودند. این آهنگ به سرعت مشهور شد و در بسیاری از کشورها از جمله بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، یونان و … در رتبه نخست بهترین تک‌آهنگ‌ها قرار گرفت.

پس از این موفقیت‌ها استرومای ریمیکسی از این آهنگ را با کانیه وست (Kanye West) و گیلبره فورته (Gilbere Forté) منتشر کرد. یک سال پس از تک‌آهنگ موفقش، استرومای نامزد دریافت جایزه موسیقی ام‌تی‌وی اروپا شد. در سال ۲۰۱۱ نیز توانست جایزه European Border Breakers Award را به خاطر موفقیت بین‌المللی‌اش دریافت کند.

بیوگرافی استرومای (Stromae)
بالاخره اولین آلبوم استودیویی خود را در سال ۲۰۱۰ با نام پنیر (Cheese) منتشر کرد که یک سال بعد به خاطر آن توانست جایزه مشهور ویکتوار دُ لا موزیک (Victoires de la Musique‎) را دریافت کند. دومین آلبومش را با نام Racine carrée (ریشه دوم) در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد. این آلبوم مضامینی همچون روابط عاطفی، شبکه‌های اجتماعی، تبعیض، سیگار و سرطان ریه، ایدز و نبود پدر در بر داشت. این آلبوم به موفقیت تجاری رسید و در چارت بهترین آلبوم‌های فرانسه، بلژیک، سوئیس، ایتالیا و هلند رسید. همچنین به فهرست ده آلبوم برتر کانادا و چهل آلبوم برتر آلمان راه یافت. آهنگ Papaoutai از این آلبوم به شهرت زیادی دست یافت و موزیک ویدیوی خلاقانه آن نیز جایزه بهترین کلیپ را از جشنواره بین المللی فیلم فرانکوفون دریافت کرد.

استرومای پس از آلبوم Racine carrée دیگر آلبوم استودیویی منتشر نکرده و تنها چندین تک‌آهنگ و یک آلبوم گردآوری شده از دو آلبومش منتشر کرده است. استرومای جدا از موسیقی، به خاطر فیزیک خاص و استایل متفاوتش نیز شناخته می‌شود. او همچنین با هنرمندان مختلفی از جمله پیت‌بول و کلدپلی نیز همکاری داشته است.

سبک موسیقی Stromae به شدت تحت تاثیر موسیقی الکترونیک و مخصوصا موسیقی نیوبیت (New Beat) بلژیک است. همچنین موسیقی کشور کنگو نیز بر او تاثیر زیادی داشته است. استرومای را با ژاک برل که تاثیر زیادی بر او داشته مقایسه می‌کنند. استرومای حتی چندین آهنگ از برل را نیز کاور کرده است. از دیگر جوایزی که استرومای دریافت کرده می‌توان به جایزه فلیکس (Félix Award)، جایزه صنعت موسیقی و جایزه موسیقی ملل اشاره کرد.

به طور خلاصه می توان گفت پائول وِن هِیوِر معروف به استرومای موسیقیدان، خواننده و رپر بلژیکی است. او در دوازدهم مارس سال ۱۹۸۵ در ایتربیئک بلژیک به‌دنیا آمده است. پدر استرومای اهل روآندا است. بیش‌تر کارهای او در زمینه‌ی هیپ‌هاپ و موسیقی الکترونیک است. او با آهنگ پس بیا برقصیم در می ۲۰۱۰ توانست به عنوان پرفروشترین آهنگ ماه در اکثر کشورهای اروپایی دست یابد و به شهرت برسد. وی همچنین آهنگ"papaoutai بابا کجایی"را در سال ۲۰۱۴ روانه بازار کرد که مورد توجه قرار گرفت.

از آخرین سینگل ترک های منتشر شده از او می توان به "Repetto X Mosaert" در سال 2017، "Défiler" در سال 2018 و همچنین "Santé" در سال 2021 اشاره کرد. 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”