ریتم آهنگ

گلیج بافی از هنرهای مردم سمنان

گلیج بافی از هنرهای مردم سمنان

گلیج بافی از هنرهای مردم سمنان
گلیج بافی, بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان رواج دارد و طبق معمول دیگر دست بافته ها، زنان تولیدکننده اصلی آن هستند. گلیج بافی , گلیج یکی از دستبافته های سنتی ایران است که با دستگاه گلیج بافی، شبیه به دستگاه پارچه بافی تولید می شود.
بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان (روستاهای اروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم) رواج دارد و طبق معمول دیگر دست بافته ها، زنان تولیدکننده اصلی آن هستند.

گلیج از گذشته در این منطقه کاربری زیادی داشته و به خاطر جنس پارچه آن که پنبه ای و پشمی است، در پوشاک مردانه بیشتر استفاده می شده است؛ ولی این دست بافته نیز مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید می کند. 

 گلیج شباهت زیادی به گلیم دارد ولی روش بافت آن کاملا با گلیم تفاوت دارد و شبیه بافتن پارچه با دستگاه است. تارهای گلیج از جنس نخ پنبه پرتاب، و پودهای آن پشمی است.
گلیج، پارچه ای پنبه ای و سنتی است که بیشترین کاربری آن در پوشاک مردانه و زیرانداز است.

«گلیج» پارچه ی پنبه ای سنتی است که بیشترین کاربری آن در پوشاک مردانه و زیرانداز است؛ اما کمتر کسی نام آن را شنیده است یا اصلا میداند چیست. با این حال، خارجیها طرفدارش هستند!

 

 بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان رواج دارد و طبق معمول دیگر دست بافته ها، زنان تولیدکننده اصلی آن هستند.
گلیج از گذشته در این منطقه کاربری زیادی داشته و به خاطر جنس پارچه آن که پنبه ای و پشمی است، در پوشاک مردانه بیشتر استفاده میشده است؛ ولی این دست بافته نیز مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید میکند.

 

همچنین گلیج یکی از دستبافته‌های سنتی ایران است که با دستگاه گلیج‌بافی، شبیه به دستگاه پارچه‌بافی تولید می‌شود. بافت گلیج بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان (روستاهای اروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم)رواج دارد و طبق معمول دیگر دست‌بافته‌ها، زنان تولیدكننده‌ اصلی آن هستند.

گلیج از گذشته در این منطقه كاربری زیادی داشته و به ‌خاطر جنس پارچه‌ آن كه پنبه‌ ای و پشمی است، در پوشاك مردانه بیشتر استفاده می ‌شده است؛ ‌ولی این دست‌ بافته ‌نیز مانند دیگر محصولات صنایع دستی ناشناخته مانده است و خطر منسوخ شدن، آن را تهدید می‌كند.

گلیج شباهت زیادی به گلیم دارد ولی روش بافت آن کاملا با گلیم تفاوت دارد و شبیه بافتن پارچه با دستگاه است. تارهای گلیج از جنس نخ پنبه پرتاب، و پودهای آن پشمی است. گلیج، پارچه ای‌ پنبه‌ ای و سنتی است كه بیشترین كاربری آن در پوشاك مردانه و زیرانداز است.

«گليج» پارچه ي پنبه اي سنتي است كه بيشترين كاربري آن در پوشاك مردانه و زيرانداز است؛ اما كمتر كسي نام آن را شنيده است يا اصلا ميداند چيست. با اين حال، خارجيها طرفدارش هستند!

در واقع گلیج یکی از دستبافته‌های سنتی و کمتر شناخته شده ی ایران است که شباهت زیادی به گلیم دارد و با دستگاهی شبیه به دستگاه پارچه بافی، تولید می شود. این دستبافته که جنس تار آن از پنبه و پود آن از پشم است برای تولید پوشاک مردانه و زیرانداز به کار می رود. گلیج بافی بیشتر در قسمت شمالی استان سمنان به ویژه در روستاهای اروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم و در میان زنان رواج دارد و متاسفانه خطر منسوخ شدن آن را تهدید می کند.

گلیج متفاوت از گلیم است. در معرفی گلیم می توان چنین گفت :

گلیم دست بافتی ساده است از تار( پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته‌است.ممکن است بافت گلیم با تغییراتی کاربردهای دیگری غیر از فرش در بین عشایر داشته باشد: از جمله نمک دان، جل اسب، نوار چادر.

شاید بتوان گفت در آسیای مرکزی، شرق اروپا و شمال آفریقا هر جا که پرورش بز و گوسفند و شتر رواج داشته و مردمانش در بافت فرش تخصص داشته‌اند گلیم هم بافته‌اند. مردمان ترکمن، قفقاز، ترک، عرب و… دستبافته گلیم را تولید و بکار برده‌اند.

در ادبیات فارسی عموماً گلیم با زیلو یا جاجیم و… به یک معنی بکار رفته‌است ولی به‌طور مشخص گلیم فرشی است که از بافتن پود بر تارهایی که بر دار افراشته تنیده شده‌است بافته می‌شود و از دستگاه کمکی نظیر ماسوره و… استفاده نمی‌شود که این مورد تفاوت گلیم با زیلو یا جاجیم و انواع دیگر ذکر شده در ادبیات می‌باشد.

مهم: گلیم با زیلو و جاجیم تفاوت دارد.

گِلیم یا پَلاس یکی از انواع صنایع دستی زیراندازی و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می‌شود. گلیم به شکل سنتی‌اش، معمولاً برای پوشاندن زمین، دیوار یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می‌شود ولی امروزه به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه‌های شهری نیز خریداری می‌شود.

رنگ‌های استفاده شده در گلیم سنتی گیاهی هستند. گاهی گلیم‌ها را برای جلوه بیشتر و کهنه شدن رنگ، با چای و پوست گردو شستشو می‌دهند.

 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”