ریتم آهنگ

استفاده درست از کاپو در آکوردگیری

استفاده درست از کاپو در آکوردگیری

بعد از اینکه فهمیدیم می تونیم با جابجایی یک آکورد به آکورد دیگه ای برسیم موضوع استفاده از کاپو مطرح میشه در واقع کاپو ابزاریه که این جابجایی رو برامون انجام میده. خوب حالا خیلی دقیق تر یک مثال می زنیم و این موضوع رو بررسی می کنیم .

ما یک توالی آکورد تو کلید G داریم . این توالی شامل آکوردهای G C D هست که تبلچر اون در پایین نشون داده شده.


خوب ما می تونیم همین شکل آکورد گیری روی کلید A اجرا کنیم. چطور ؟ بزارید قبلش به یک سوال جواب بدیم .

کاپو چطور نت ها رو جابجا می کنه ؟

وقتی شما کاپو رو روی فرت گیتار قرار می دید بسته به فرتی که کاپو روش قرار گرفته نت ها هم جابجا میشن. مثلا اگه تو حالت بدون کاپو سیم پنج آزاد نت A هست با قرار دادن کاپو روی فرت یک سیم پنج آزاد هم یک فرت جلو میاد و به #A یا Bb تبدیل میشه . اگه کاپو روی فرت دو قرار داده بشه سیم پنجم آزاد تبدیل به نت B میشه. برای بقیه سیم ها و فرت ها هم اوضاع به همین صورته یعنی بسته به فرتی که کاپو روش قرار گرفته نت ها هم نسبت به حالت بدون کاپو جابجا میشن. تو شکل زیر این موضوع نشون داده شده.

 

تو جدول بالا تو ردیف آخر می بینید که با قرار گرفتن کاپو تو فرت دوم نت G دو فرت جلو میاد و تبدیل به نت A میشه. پس ما هم کاپو رو روی همین فرت قرار میدیم و با همون شکل آکوردهامون رو به کلید A منتقل می کنیم. 

 

توجه :  تبلچر بالا حالتی رو نشون میده که کاپو در فرت دو قرار داده شده. پس نت ها هم باید نسبت به محلی که کاپو هست سنجیده بشه. مثلا وقتی که کاپو روی فرت دو هست و سیم یک روی تبلچرعدد سه رو نشون میده این عدد سه نسبت به محل کاپو و در واقع فرت پنج بدون کاپو هست. 

به همین صورت آکورد C  به آکورد D و آکورد D هم  به E منتقل میشه. فاصله هر کدوم از این نت ها هم مثل G و A دو فرته. 

نحوه اجرا در شکل زیر نشون داده شده 

اجرای a با کاپو روی فرت دوم 

یک مثال دیگه 

حالا می خوایم همین جابجایی رو با یک آکوردی که نت ریشش روی سیم پنجم هست انجام بدیم. 

 

ما یک توالی آکورد تو کلید A داریم . این توالی شامل آکوردهای A E D هست که تبلچر اون در پایین نشون داده شده.

 

خوب حالا ما می خوایم همین شکل رو تو کلید B ماژور اجرا کنیم. چون بین A و B دو فرت فاصله هست ما کاپو رو روی فرت دوم قرار میدیم. آکوردهای D و E هم هرکدوم دو فرت جابجا و به E و #F تبدیل میشن. 

 

نکات مهم در خرید کاپو 
در خرید کاپو باید به چند نکته اساسی توجه کنید. استفاده از کاپویی که مناسب ساز شما نیست یا بی کیفیته می تونه مشکلاتی رو مثل گز کردن سیم ها تا آسیب رسیدن به دسته گیتار به وجود بیاره. در ادامه چند نکته مهم رو برای انتخاب کاپو مناسب ذکر می کنیم. 

فشاری که کاپو به سیم ها وارد می کنه 

فشاری که کاپو به سیم ها وارد می کنه باید به اندازه باشه . اگه فشار از حد مناسب کمتر باشه صدای گز ایجاد میشه و اگر بیشتر باشه سیم ها بند میشن و صدای نت ها تغییر می کنه. در بعضی از کاپوها شما قادر به تنظیم این فشار هستین. 

صاف یا انحنا داشتن دسته گیتار

کاپویی برای شما مناسب هست که به خوبی با فرت برد گیتار کیپ بشه. معمولا فرت برد تو گیتارهای الکتریک، کلاسیک و آکوستیک ممکنه متفاوت باشه و بعضی از فرت بردها صاف و بعضی انحنا داشته باشن. به همین دلیل کاپویی انتخاب کنید که برای گیتار شما مناسب باشه. هنگام خرید یک محصول حتما به توضیحات اون توجه کنید  که اون کاپو مخصوص گیتار الکتریک ، کلاسیک و یا آکوستیک هست. 

فرت برد صاف یا منحنی

راحتی استفاده 

بعضی از کاپوها رو می تونید به سادگی از یک فرت به فرت دیگه جابجا کنید اما بعضی ها نیاز به تنظیمات برای اعمال فشار مناسب روی فرت برد دارن. انتخاب در این مورد به هدف شما بستگی داره . ممکنه شما بخواید یک قطعه رو رکورد کنید و برای اینکه صدای مناسبی از گیتار بگیرید نیاز به تنظیم کاپو داشته باشید. ممکن هم هست که قصدتون از خرید کاپو فقط تمرین و یا دو نوازی با یک دوسته و جابجا کردن سریع کاپو بیشتر براتون مهمه 

معرفی مدل های پر استفاده کاپو
 بعد از آشنایی با نکات مهمی که شما باید در خرید کاپو مد نظر داشته باشید در ادامه چند مدل کاپو رو معرفی می کنم و از هر مدل هم چند محصول رو معرفی می کنیم تا بتونید براساس نیاز خودتون کاپویی رو انتخاب کنید که هر سه نکته ذکر شده تو بخش قبل رو داشته باشه

کاپو مدل trigger یا گیره ای 
اگه فقط به صورت تمرینی و دفعات محدود از کاپو استفاده می کنید. این مدل کاپوها که قیمت پایین تری هم دارند پیشنهاد میشه. 

مزایا : شما می تونید به راحتی این کاپو رو روی دسته گیتار قرار بدید و اون رو خیلی سریع روی فرت برد جابجا کنید 

معایت : امکان تنظیم فشار روی سیم ها وجود نداره . این موضوع ممکنه مشکلی براتون ایجاد نکنه اما در بعضی گیتارها می تونه صدای گز ایجاد کنه. 

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”