ریتم آهنگ

همه چیز درباره رشته فرش

همه چیز درباره رشته فرش

هنر فرش بافی از قدیم الایام در ایران وجود داشته و معمولا بانوان در حرفه به فعالیت می پرداختند تا بتوانند در مخارج زندگی کمکی کنند. امروزه این هنر بسیار زیبا علاوه بر دست با استفاده از ماشین های صنعتی هم ساخته می شود و قیمت فرش های دست بافت بسیار گران است. برخی از دانشجویان رشته هنر که به صنعت و طراحی فرش علاقه دارند، وارد این رشته می شوند.

آیا بازار کار فارغ التحصیلان رشته فرش در ایران خوب است؟

کارشناسان فرش در ایران چقدر درآمد دارند؟

فارغ التحصیلان رشته فرش در کجاها می توانند مشغول به کار شوند؟

مشاوران تحصیلی اپلیکیشن جامع کنکور بر بستر سرگرمی (فسفر) به منظور تسهیل در در روند انتخاب رشته تصمیم گرفتیم روزانه به معرفی رشته های تحصیلی گروه ریاضی، گروه تجربی، گروه انسانی و گروه هنر بپردازیم. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی رشته فرش، بازارکار و آینده شغلی، گرایش ها و دانشگاه های برتر بپردازیم.

ماهیت رشته فرش
فرش یک هنر بسیار زیبا است که توسط دستانی بسیار توانا خلق می شود. در گذشته این هنر به صورت یک حرفه نگاه می شد و نحوه انتقال دانش این حرفه به صورت نسل به نسل بود. اما این رشته چند سالی است وارد دانشگاه های ما شده و هدف از ارائه این رشته پرورش متخصصانی با دید علمی به صنعت فرش است. فارغ التحصیلان رشته فرش در نهایت به کارشناسانی برای ارزیابی و کنترل کیفیت فرش تبدیل می شود تا از سقوط رتبه جهانی فرش ایران جلوگیری کنند.

Introducing-the-field-of-carpet-education
معرفی رشته فرش

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته فرش
تمام رشته های هنر مانند رشته مجسمه سازی، رشته نقاشی و …. نیاز به ذوق و علاقه دارد. دانشجویان این رشته باید خلاقیت داشته باشد. این دانشجوبان برای درک بیشتر دروس باید از تاریخ هنر فرش بافی، تاریخ هنر های بومی و تاریخ هنرهای دستی آگاهی داشته باشند تا بتوانند با استفاده از ذوق هنری خود طرح هایی مطابق با اصالت ایران همراه با نوآوری ارائه دهند. دانشجویانی که دارای هدف و پشتکار در این رشته باشند، بعد از فارغ التحصیلی می توانند کارهای مثبت بسیاری انجام دهند.

Job-skills-for-the-field-of-carpet
مهارت های موردنیاز برای ورود به رشته فرش

معرفی دروس رشته فرش در مقطع کارشناسی
دروس مشترک در بین گرایش های مختلف رشته فرش
شیمی عمومی، هنر در تمدن اسلامی، کارگاه طراحی پایه، کارگاه مرمت و نگهداری قالی، کارگاه بافت قالی، کارگاه طراحی سنتی، تاریخ فرش، جامعه‌شناسی فرش، عکاسی، آشنایی باهنر در تاریخ، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، شناخت و ارزیابی فرش دست‌بافت، اصول رنگرزی، آشنایی با مواد اولیه و ابزار، هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران، سیر تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتی، کنترل کیفی استانداردهای فرش، جغرافیای فرش، پژوهش در فرش ایران، علوم الیاف، زیبایی‌شناسی فرش ایران، ریسندگی، اقتصاد فرش ایران.

معرفی گرایش های رشته فرش در مقطع کارشناسی
در حال حاظر رشته فرش دارای 4 گرایش رنگرزی، بافت، طراحی، مرمت و تکمیل و سایر زیرانداز ها است.

گرایش رنگرزی
دانشجویان این رشته در زمینه های تکنولوژی مواد رنگرزی، تکنولوژی رنگ و شیمی و شیمی تجزیه اطلاعاتی مطالعه می کنند و با نحونه رنگرزی سنتی و شیمیایی آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش رنگرزی
کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمایی، شیمی تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه تکنولوژی رنگ، فیزیک الیاف و آزمایشگاه.

گرایش بافت
دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود به مطالعه نحوه بافت قالی، انوع بافت قالی و گره ها به صورت تخصصی می پردازند.

دروس تخصصی گرایش بافت
حفاظت و مرمت گلیم، بافت فرش 3و4، حفاظت و مرمت فرش 3و4، رنگرزی سنتی 2.

Carpet-texture
رشته فرش گرایش بافت

 گرایش طراحی
دانشجویان گرایش طراحی در دوران تحصیل تا حدودی درباره نحوه طراحی قالی و گلیم آموزش می بینند و در زمینه انواع مختلف نقش های قالی های ایرانی مطالعه می کنند.

دروس تخصصی گرایش طراحی
کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه طراحی قالی، کارگاه رنگ و نقطه، کارگاه نگارگری، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، شناخت انواع مختلف نقوش قالی‌های ایرانی.

گرایش مرمت و تکمیل
دانشجویان این رشته با رنگ، انواع بافت، الیاف، رنگرزی شیمیایی و سنتی، انواع گره، دارکشی فرش، ابعاد فرش، نحوه حفظ کیفیت فرش، مرمت فرش آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش مرمت و تکمیل
آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی فرش، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت قالی، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی، مرمت و نگهداری گلیم و سایر زیراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ویژه مرمت قالی.

گرایش سایر زیرانداز ها
دانشجویان این گرایش با نحوه بافت انواع، زیلو، گلیم، گبه، سوماک و دیگر زیراندازها آشنا می شوند و به طور عملی آموزش می بینند.

دروس تخصصی گرایش سایر زیراندازها
کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت گلیم‌های یک رو، کارگاه بافت زیلو، کارگاه بافت سوماک، کارگاه بافت گبه‌ و سایر قالی‌های ایلیاتی، کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه بافت طراحی گلیم و سایر زیراندازها، جغرافیای گلیم و سایر زیراندازها، بررسی نقوش ونمادها در گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران، پژوهش در نقش و رنگ گلیم و سایر زیراندازهای ایران.

معرفی گرایش های رشته فرش در مقطع کارشناسی ارشد
بهترین منبع برای مشاهده گرایش های ارشد یک رشته، مطالعه دفترچه مرتبط با همان سال در سایت سازمان سنجش است. بر اساس مطالعه دفترچه مجموعه امتحانی آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیویسته سال 1400، این رشته با کد 1363 دارای 4 گرایش پژوهش در هنر، تولید، طراحی، مواد اولیه و رنگرزی است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته فرش در مقاطع بالاتر
در حال حاظر در ایران این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. بر اساس مطالعه دفترچه دکترا، رشته به عنوان فرش و یا مرتبط با آن در دفترچه ذکر نشده بود، اما این فارغ التحصیلان اگر علاقه مند به تحصیل در مقطع دکترا باشند در برای مقطع دکترا در دیگر رشته هایی مجاز گروه هنر شرکت کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته فرش در ایران
بیشتر دغدغه افرادی که میخواهند، رشته را برای تحصیل انتخاب کنند این است، بعد از فارغ التحصیلی بازار کاری دارد یا خیر. همان طور که میدانید در کل بازار کار برای بسیاری از رشته ها کمی با مشکل روبرو هست، اما این موضوع دلیل نمی شود کار پیدا نکند. صنعت فرش در ایران یکی از پر سود ترین صنعت ها به دلیل تهیه مواد اولیه فرش در ایران و تولید فرش های دستبافت به حساب می آید.

به همین دلیل امروزه بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی مرتبط با این صنعت به دنبال جذب فارغ التحصیلان رشته فرش هستند که دارای خلاقیت و مهارت کافی در زمینه رنگ، طرح و بافت باشند. زمینه های شغلی برای این فارغ التحصیلان متنوع است، از جمله دیگر زمینه های کاری مرتبط با این حرفه می توان به مشاور بازرگانان فرش اشاره کرد.

Carpet-field-of-labor-market
بازار کار رشته فرش
برخی از این افراد که دارای شرایط مالی خوب، در کنار دیگر شرایط داشته باشند، می توانند به عنوان سرمایه گذار در زمینه تولید فرش یا صادرات فعالیت داشته باشند. حتی آنقدر تعداد علاقه مندان به این رشته زیاد است که امروزه بسیاری از افراد دوست دارند دوره های آزاد مرتبط با این رشته شرکت کنند، به همین خاطر زمینه آموزش هم برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است.

درآمد و حقوق رشته فرش در ایران
میزان درامد هر فرد این حرفه ارتباط زیادی با نوع سازمانی که در آن مشغول است و زمینه شغلی دارد. به عنوان مثال فردی که در ارگان های دولتی مشغول است، حقوقی مطابق قانون مدیریت کشور دریافت می کند، اما فردی که در اگان های خصوصی مشغول است، حقوقی مطابق توافق با کارفرما دریافت می کند، که معمولا ارگان های خصوصی حقوق بیشتری را به افراد می دهند.

همچنین درآمد افرادی که به عنوان سرمایه گذار دراین بازار هستند، بستگی به وضعیت بازار، سود و زیان دارد. کمترین درآمد افراد شاغل در این زمنیه مربوط به افرادی می شود که در حوزه آموزش مشغول به فعالیت هستند. به طور میانگین میزان درآمد افراد شاغل دراین زمینه را می توان 4میلیون تومان در نظر گرفت.

دانشگاه های برتر رشته فرش در ایران
بر اساس اطلاعات موجود در دفترچه کنکور سراسری هنر سال 99، منتشر شده در سایت سازمان سنجش، این رشته در 10 دانشگاه سراسری مانند دانشگاه اراک، دانشگاه سمنان، دانشگاه سیستان بلوچستان-زاهدان، دانشگاه باهنر–کرمان، دانشگاه شیراز، دانشگاه کاشان، دانشگاه هنر، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه هنر شیراز ارائه شده است. دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”