ریتم آهنگ

همه چیز درباره رشته نمایش عروسکی

همه چیز درباره رشته نمایش عروسکی

از گذشته تا به امروز حرفه نمایش عروسکی برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان جذاب بوده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی دیگر از رشته های کنکور هنر، رشته نمایش عروسکی بپردازیم، زیرا اولین قدم برای انتخاب رشته درست، آشنایی با آن رشته، موقیعت های شغلی آن، شرایط تحصیل در آن، حقوق آن است. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ماهیت رشته نمایش عروسکی
حتما شما در دوران مدرسه، تئاترهای نمایش عروسکی را دیده اید. در این نمایش افراد سعی می کنند احساسات خود را از طریق عروسک ها به افراد انتقال دهند. برای اجرای این نمایش، افراد عروسک هایی را متناسب با شخصیت داستان که می تواند انسان یا حیوان باشد، را تولید می کنند و به صورت پشت پرده، دیالوگ های داستان را با تغییر صدا می گویند.

به افرادی که کنترل عروسک ها را پشت صحنه در اختیار دارند، عروسک گردان می گویند. این نمایش در آموزش مسائل به کودکان بسیار تاثیر گذار است و در مهد کودک ها از این نمایش خیلی استفاده می کنند. دانشجویان این رشته در دوران تحصیل خود با مباحثی مانند کارگردانی، نمایشنامه نویسی، عروسک گردانی و طراحی صحنه آشنا می شوند. در ادامه مطلب بیشتر در رابطه با موقیعت های شغلی این فارغ التحصیلان و درآمدشان صحبت می کنیم.

آیا این رشته آزمون عملی دارد؟
بله این رشته از جمله رشته های نیمه متمرکز کنکور هنر است. پذیرش دانشجویان این رشته ملزم به قبولی در دو آزمون کتبی و عملی است.

Introducing-Puppet-Show
رشته نمایش عروسکی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته نمایش عروسکی
داشتن خلاقیت و ذوق هنری از شرایط اصلی ورود به همه رشته های هنر است. از آنجایی که این افراد ارتباط زیادی با کودکان دارند باید با مباحث روانشناسی کودک نیز آشنایی داشته باشند. این حرفه نیازمند افرادی با حوصله، عاشق کار گروهی، داشتن قلمی خوب، علاقه مند به خواندن داستان های متنوع ایرانی و خارجی، داشتن صدای رسا و مناسب، برخورداری از آمادگی جسمانی خوب، علاقه مند به افزایش اطلاعات خود در زمینه جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات ایران و جهان، اقتصاد است.

اگر علاقه مند به قبولی در دیگر رشته های هنر مانند رشته عکاسی، رشته نقاشی، رشته مجسمه سازی، رشته فرش، رشته صنایع دستی، رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی، رشته ساخت طراحی و ساخت طلا و جواهر، رشته ارتباط تصویری، رشته طراحی پارچه، رشته هنر سفالگری هستید و نمی دانید شرایط تحصیل در آنها چگونه است، یا چه آینده کاری دارند، میتوانید به لینک مطالب مراجعه کنید.

معرفی دروس رشته نمایش عروسکی در مقطع کارشناسی
برای آشنایی بیشتر شما تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به دروس این رشته در مقطع کارشناسی داشته باشیم.

دروس پایه
اصول و مبانی ارتباطات، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران، جامعه شناسی عمومی، شناخت موسیقی، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر جهان، جامعه شناسی هنر، فرهنگ و ادبیات عامه، تمثیل شناسی، فلسفه مقدماتی شرق، روش تحقیق و تدوین پروژه، فلسفه مقدماتی غرب.

دروس اصلی
بنیاد نمایش در غرب و شرق، مبانی بازیگری، مبانی کارگردانی، مبانی طراحی صحنه، مبانی ادبیات نمایشی، مبانی نمایش عروسکی، تاریخ نمایش در ایران، تاریخ نمایش در جهان، بررسی تطبیقی نظریه های نمایش شرق و غرب.

دروس تخصصی
نمایشنامه نویسی عروسکی(1و2و3)، ماسک و گریم، شناخت مواد، بیان(1و2)، تاریخ نمایش عروسکی در شرق، تاریخ نمایش عروسکی در غرب، خیمه شب بازی، کارگاه چوب و فلز، روانشناسی شخصیت، طراحی چهره و بدن انسان، عروسک سازی (1و2و3و4)، بازی دهی عروسک(1و2)، طراحی صحنه نمایش عروسکی(1و2)، طراحی و دوخت لباس، کارگردانی نمایش عروسکی(1و2و3)، موسیقی در نمایش، طراحی چهره و بدن حیوان، موسیقی در نمایش عروسکی، کودک و نمایش، رایانه و نمایش عروسکی، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان، نقاشی چهره عروسک، نور و صدا در نمایش عروسکی، دیدن و تحلیل نمایش عروسکی، پروژه.

معرفی گرایش های رشته نمایش عروسکی
بر اساس انتشار دفترچه مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد سال 1400-1399 در سایت سازمان سنجش، این رشته در هیچ کدام از مقاطع دارای گرایش خاصی نمی باشد و به صورت عمومی ارائه می شود.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته نمایش عروسکی در مقاطع بالاتر
بر اساس تحقیقات ما، این رشته درحال حاظر تنها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. در مقطع دکترا، هیچ رشته ای با عنوان “نمایش عروسکی” وجود ندارد و دانشجویان اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، می توانند در دیگر رشته های هنر دکترا ارائه دهند.

بازار کار رشته نمایش عروسکی در ایران
یکی از مهم ترین مسائل برای انتخاب رشته دانشگاهی، آشنایی با بازار کار آن است. رشته که دارای بازار کار خوب باشد، زندگی فرد را تامین می کند و می تواند سطح زندگی خوبی داشته باشد. در حالت کلی بازار کار برخی رشته های هنر به جزء عکاسی، خیلی خوب نیست و جایگاه شغلی تضمین شده ای در ایران ندارند.

اما هستند افرادی که در رشته نفاشی، سفالگری، مجسمه سازی و … تحصیل کرده اند و برای خود درآمد دارند، اما باز هم شغل آنها تضمین شده نیست. شاید با این صحبت ها به این فکر بیفتید که بازار کار رشته نمایش عروسکی جزء کدوم دسته است؟

فارغ التحصیلان رشته نمایش عروسکی می توانند در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، فرهنگسراها، مهدکودک ها به فعالیت بپردازند. اما این دانشجویان باید به دنبال کسب مهارت دیگری برای شغل دوم هم باشند، زیرا این رشته هنوز جایگاه خوبی در ایران پیدا نکرده است.

درآمد و حقوق رشته نمایش عروسکی در ایران
میزان درآمد این افراد با توجه به اینکه به چه صورت و در چه تایمی کار کنند، بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از افراد به طور ثابت در فرهنگسراها، مهدکودک ها، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در تایم های از قبل تعیین شده به فعالیت می پردازند، حقوق متوسط ثابتی دارند.

اما برخی دیگر از افراد ممکن است در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به طور ثابت مشغول به کار باشند و دوره های آزاد این حرفه را نیز در مهد کودک ها و دیگر موسسه ها برگزار کنند، که این افراد درآمد بیشتری نسبت به دسته اول دارند.

حتی برخی از این افراد ممکن است تنها به ساخت عروسک ها بپردازند، که درآمد این زمینه شغلی هم خوب است. میانگین حقوق ماهانه این افراد از 2.500.000 تومان شورع می شود و هر چه فرد کارهای بیشتری قبول کند، میتواند درآمد بیشتری هم داشته باشد.

دانشگاه های برتر رشته نمایش عروسکی در ایران
بهترین منبع برای مشاهده دانشگاه های ارائه دهنده هر رشته، مراجعه به سایت سازمان سنجش و دریافت دفترچه انتخاب رشته آن گروه آزمایشی کنکور است. بر اساس انتشار دفترچه کارشناسی کنکور هنر سال 99 در سایت سازمان سنجش، این رشته تنها در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر به صورت سراسری و روزانه ارائه می شود. این دو دانشگاه از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته های هنر هستند که دانشجویان آن در دوران تحصیل پیشرفت بسیاری زیادی را در خود می بینند.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”