ریتم آهنگ

همه چیز درباره رشته عکاسی

همه چیز درباره رشته عکاسی

حرفه عکاسی از گذشته تا به حال برای افراد جامعه جذاب بوده است. ابزار اصلی این حرفه دوربین عکاسی است که این ابزار با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ها، دچار تغییرات زیادی شده است. در گذشته مردم از دوربین تنها برای ثبت لحظه های قشنگ و خاص استفاده می کرند. اما امروزه رشته عکاسی به یک حرفه تبدیل شده است و افراد علاقه مند به آن می توانند از این طریق برای خود کسب درآمد داشته باشند.

در بین افراد جامعه یا دوست یا آشنا و فامیل تا میشنوند فردی دوربینی دارد و یا در رشته عکاسی تحصیل میکند، به فکر این می افتند که این دانشجویان در مراسم ها و مهمانی ها از آنها عکاسی داشته باشند و اینطور فکر می کنند نهایت موفقیت این فرد می تواند زدن آتلیه باشد، در صورتی که نهایت تحصیل در رشته آکادمیک عکاسی به آتلیه ختم نمی شود و فرد کارهای با ارز دیگری می تواند انجام دهد.

آیا برای کسب درآمد از حرفه عکاسی نیاز است وارد دانشگاه شوم؟

از رشته ریاضی و تجربی هم می شود وارد رشته های هنر مانند عکاسی شد؟

آیا حرفه عکاسی بازار کار و آینده شغلی خوبی دارد؟

مشاوران تحصیلی اپلیکیشن فسفر به منظور تسهیل در تصمیم گیری شما داوطلبان عزیز برای انتخاب رشته دانشگاهی تصمیم گرفته اند در کنار معرفی رشته های تجربی، رشته های ریاضی، رشته های انسانی، این بار به معرفی رشته عکاسی از رشته های هنر و پاسخ دادن به سوالات فوق در این مطلب بپردازند..

Professional photography
عکاسی حرفه ای

ماهیت رشته عکاسی
رشته عکاسی از جمله رشته های پرطرفدار رشته هنر به حساب می آید. برخی از دانش آموزان که از همان ابتدای انتخاب رشته هدف تحصیل در رشته های هنر را دارند وارد هنرستان می شوند و به صورت تخصصی در آن رشته تحصیل می کنند. ورود به رشته های هنر برای همه داوطلبان کنکور مشکلی ندارد، حتی برخی از دانش آموزان گروه ریاضی، تجربی و انسانی بر حسب علاقه یا عوامل شخصی دیگر از رشته های برتر این رشته های مانند مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، بهداشت عمومی، داروسازی، پزشکی، رواشناسی، حقوق، هتلداری، حسابداری و ….. صرف نظر می کنند و در کنکور هنر شرکت می کنند.

افرادی که وارد هنرستان می شوند، بعد گذشت چند مدت از سال تحصیلی برای انجام برخی تکالیف درسی باید حداقل یک دوربین با کیفیت متوسط داشته باشند، که با توجه به شرایط اقتصادی کنکور جامعه برای اغلب خانواده ها کمی دشوار است. برای افرادی هم که قصد تحصیل دراین رشته در دانشگاه را دارند، این موضوع فرقی نمی کند و در واقع این رشته مانند رشته های نقشه برداری و معماری کمی هزینه بر است، بهتر است قبل از انتخاب این رشته تمام جوانب را بسنجید.

این رشته به چند دسته عکاسی چهره، عکاسی تبلیغات، عکاسی طبیعت، عکاسی سیاسی، عکاسی خبری و …تقسیم می شود. بهتر است از همان ابتدای کار نوع زمینه ای که قصد مشغول شدن در آن را دارید، معلوم کنید.

Food Photography
عکاسی از غذا

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته عکاسی رشته عکاسی
رشته عکاسی یک حرفه بسیار حساس و نیازمند دید هنری و خلاقیت بسیار است. تنها داشتن دوربین و ثبت چند عکس خانوادکی به معنی داشتن استعداد در این رشته نیست. یک عکاس باید بسیار صبور باشد و از زاویه های مختلف به محیط نگاه کند. این افراد به دلیل ارتباط به افراد زیاد باید دارای روحیه ای بسیار خونگرم و صمیمی باشند و به خوبی با بقیه ارتباط برقرار کنند. حضور دانشجویان این رشته در ساعات مختلف شبانه روز در اجتماع، طبیعت و دیگر محیط ها به دلیل بسیار مهم است، زیرا این فرد باید از محیط های مختلف عکاسی کند تا مطلب درسی خود را بیشتر درک کند و برا ی خود نمونه کار داشته باشد.

امروزه با توجه به نیاز به عکاسی در صنایع مختلف و ایجاد برخی کارها روی تصاویر این افراد نیازمند به آشنایی با برخی نرم افزاهای گرافیکی مانند فتوشاپ، افترافکت و … هستند و نباید از فناوری های روز غافل شوند. برای افرادی که علاقه مند به عکس های طبیعت و خبری هستند داشتن سرعت عمل بسیار مهم است زیرا یک لحظه شاید تنها یکبار اتفاق بیفتند.

معرفی دروس رشته عکاسی در مقطع کارشناسی
به دلیل آشنایی بیشتر شما با این رشته در این قسمت قصد داریم نیم نگاهی به دروسی که در طی تحصیل در این رشته باید مطالعه کنید، داشته باشیم.

دروس پایه:
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه‌، کارگاه‌ عکاسی‌ رنگی‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌ ایران‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، آشنایی‌ با رشته‌های‌ هنری‌.

دروس‌ اصلی‌ :
شیمی‌ عمومی‌ و شیمی‌ عکاسی‌، فیزیک‌ و ابزارشناسی‌، آشنایی‌ با فیلمبرداری‌، تاریخچه‌ عکاسی‌، نورپردازی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد عکس‌، فنون‌ عرضه‌ و نمایش‌ عکس‌، فنون‌ بازسازی‌ عکس‌، کارگاه‌ تخصصی‌ عکاسی.‌

دروس تخصصی:
کارگاه‌ عکاسی‌، طرح‌ و رساله‌ نهایی.‌

معرفی گرایش های رشته عکاسی
بر اساس دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته 1400، فارغ التحصیلان مقطع لیسانس این رشته برای تحصیل در مقطع ارشد می توانند از مجموعه امتحانی با عنوان ” مجموعه هنرهای تصویری و طراحی” رشته عکاسی را انتخاب کنند، این رشته در مقطع کارشناسی ارشد هم مانند مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته عکاسی در مقاطع بالاتر
دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته عکاسی در مقاطع بالاتر مانند دکترا را دارند، باید بدانند که در مقطع دکترا رشته های با عنوان عکاسی وجود ندارد ولی می توانند در دیگر رشته های هنر که در دفترچه دکترا سایت سازمان سنجش اعلام می شود و از تمام رشته های هنر پذیرش دارند، شرکت کنند.

بازارکار و آینده شغلی رشته عکاسی در ایران
در متن بالا بیشتر این رشته را معرفی کردیم، اما بازارکار عکاسی چطور است؟

این فارغ التحصیلان می توانند به عکاسی خبری، چهره، طبیعت، سیاسی و خیلی از زمینه های دیگر به فعالیت بپردازند. داشتن دوربین عکاسی خوب و برخی تجهیزات دیگر، برای ورود به بازارکار در این رشته کافی است. اگر فردی این تجهیزات راداشته باشد، حتی در دوران تحصیل خود می تواند از طریق گرفتن عکس های تبلیغاتی، مناسبتی، چهره برای خود درآمد داشته باشد.

افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند، اگر در سازمان های خبری و تبلیغات، آتلیه های خصوصی مشغول به کار شوند بیشترین موفقیت از لحاظ مالی و شغلی را به دست می آورند.

در حالت کلی نمی توان گفت بازارکار این رشته بد است، و نه اینکه کاملا خوب است. بازارکار این رشته به دلیل ماهیتی که دارد نه در ایران، بلکه در خارج از کشور هم خیلی داغ نیست.

Photography-labor-market-in-Iran
بازارکار رشته عکاسی در ایران

منظور از خیلی داغ نبودن این است که، اگر به فکر این هستید تنها در مکان های دولتی مشغول به کار شوید و حقوق ثابت بگیرید، با توجه به ساختار این سازمان ها و محدودیت هایی برای ورود به آنها، برای همه فارغ التحصیلان این رشته امکان پذیر نیست.

اگر به فکر دریافت حقوق ثابت، در این حیطه تحصیلی هستید، می توانید به آموزش این حرفه در آموزشگاه های خصوصی، دانشگاه ها بپردازید. اگر کمی سختی های این رشته را تحمل کنید و در ابتدای کار توقع خود را از لحاظ کاری پایین بیاورید، می توانید به مرور زمان وارد بازارکار این رشته شوید.

فرصت های شغلی برای رشته عکاسی
امروزه اگر نگاهی که آگهی های سایت های کاریابی معتبر مانند ای استخدام، جابینجا داشته باشید، متوجه می شوید که خیلی از شرکت های خصوصی، رستوران ها، تولیدات پوشاک، فروشگاه های لباس و ….، برای تبلیغ محصولات خود برای صفحه های شبکه های اجتماعی به عکاس نیازدارند. اگر فرد مهارت کافی در این حرفه داشته باشد، میتواند به صورت پروژه ای با چندتا از این مکان ها همکاری داشته باشد و حتی حقوقی چندبرابر، حقوق ثابت دریافت کنید.

با توجه به صحبت هایی که داشتیم، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در در زمینه هایی مانند تدریس در آموزشگاه‌های عکاسی، عکاسی از چهره، عکاسی خبری و ورزشی، آتلیه عکاسی، عکاسی صنعتی، عکاسی از مجالس، عکاسی در حوزه تجاری، عکاسی برای مجلات، نشریات و روزنامه ها به فعالیت بپردازند.

Career-opportunities-for-photography
فرصت های شغلی برای رشته عکاسی

درآمد و حقوق رشته عکاسی در ایران
اگر بخواهیم درباره درآمد رشته عکاسی، صحبت کنیم، شاید خیلی دقیق نتوانیم، عددی را اعلام کنیم. همان طور که در بالا این رشته دارای زمینه های شغلی زیادی است و میزان درآمد این افراد با توجه به نوع کار(تمام وقت، پاره وقت، پروژه ای)، حجم کاری، خصوصی یا دولتی بودن محیط کار؛ بسیار متفاوت است.

افرادی که کار تمام وقت در شرکت های متوسط انجام می دهند می توانند، ماهانه به طور میانگین 3میلیون درآمد داشته باشند. افرادی که علاوه بر مهارت عکاسی، بر روی برخی از نرم افزاری های گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و …، مهارت داشته باشند، می توانند حقوق خود را تا 4 میلیون و حتی بیشتر، با توجه به حجم کاری خود افزایش دهند.

افرادی که به صورت پروژه ای کار می کنند، درآمدی طبق توافق با کارفرما دریافت می کنند. درآمد افرادی که آتلیه دارند، بسیار بیشتر از مبلغ های گفته شده است و بستگی به تعداد مشتریان دارد.

دانشگاه های برتر رشته عکاسی در ایران
براساس دفترچه انتشار کنکور سراسری گروه هنر 99 در سایت سازمان سنجش، این رشته در دانشگاه تهران، دانشگاه سمنان، دانشگاه نیشابور، دانشگاه هنر، دانشگاه هنر اصفهان ارائه شده است. دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند.

کارنامه قبولی رشته عکاسی 98 – 99 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری
کارنامه قبولی رشته عکاسی – دانشگاه تهران
کارنامه قبولی رشته عکاسی - دانشگاه تهران
کارنامه قبولی رشته عکاسی – دانشگاه تهران

بازار کار و آینده رشته عکاسی در دنیا
شاید شما هم از علاقه مندان به مهاجرت هستید و دوست دارید بدانید بازار کار این رشته در خارج از کشور چگونه است. با وجود تلفن های هوشمند به میزان قابل توجهی تقاضا برای دوربین های مصرفی کاهش می یابد، اما هنوز هم برخی از مدل های عکاسی هستند که فرد برای عکاسی کردن درآن لحظه ها نیازمند داشتن دوربین های خاص و تجهیزات متنوعی است. در گذشته حرفه عکاسی یه عنوان یک حرفه برای سرگرمی بوده است، اما امروزه این صنعت جایگاه خودش را در جامعه پیدا کرده است.
این روزها ، عکاسی به سرعت به عنوان یک انتخاب شغلی محبوب در بین تمام گروه های سنی در حال ظهور است. عکاسی هم یک علم است و هم یک هنر. یک عکاس باید بتواند از هر سوژه ، قطعه ای از ماشین آلات ، زیبایی بدن انسان ، مناظر یا لبخند کودک ترکیب خوبی ایجاد کند.

شرایط کار برای عکاسان از نظر تخصص متفاوت است. عکاسان ممکن است در داخل یا خارج از منزل کار کنند. عکاسان پرتره ممکن است در استودیوها کار کنند، اما آنها همچنین برای گرفتن عکس در محل مشتری، مانند مدرسه یا خانه باید به آن محل بروند.

Photographic-labor-market-in-the-world
بازار کار و آینده رشته عکاسی در دنیا

عکاسان خبری ممکن است به صورت محلی یا بین المللی سفر کنند و باید آماده کار در محیط های ناخوشایند یا حتی خطرناک باشند. به عنوان مثال ، ممکن است یک عکاس خبری برای گرفتن عکس به یک منطقه جنگی اعزام شود . عکاسان خبری غالباً برنامه نامنظمی کار می کنند و باید با اطلاع کوتاه در دسترس باشند.عکاسان هوایی در هواپیما یا هلیکوپتر کار می کنند تا یک منظره، واقعه یا مکان را از منظر بالادستی ثبت کنند. بیشتر عکاسان مدت طولانی ایستاده یا راه می روند. آنها ممکن است نیاز به حمل تجهیزات سنگین داشته باشند.

چشم انداز شغلی رشته عکاسی در دنیا
طبق دفترچه چشم انداز شغلی دفتر کار آمریكا در سال 2019 ، چشم انداز شغلی عكاسان تا سال 2029 به میزان 4٪ كاهش دارد كه این میزان نسبت به همه مشاغل كندتر از میزان متوسط ​​است. این رشد آهسته به دلیل کاهش قیمت دوربین های دیجیتال و علاقه روزافزون افراد آماتور به عکاسی ایجاد می شود. عکاسان در رسانه های سنتی به دلیل کاهش تقاضا برای عکاسان خبری ، همچنان مورد ضربه جدی قرار خواهند گرفت. اما خوشبختانه، کسانی که می خواهند در عکاسی پرتره یا تجاری تخصص پیدا کنند، می توانند آینده شغلی خوبی داشته باشند. عکاسی یک صنعت فوق العاده اشباع است و برای ورود به آن نیاز به کارهای جدی است. اما اگر از استعداد و تلاش بالایی برخوردار باشید ، می تواند به یک حرفه بسیار خلاق و سودآور منجر شود.

درآمد و حقوق رشته عکاسی در دنیا
اما حقوق عکاسان چقدر است؟ خوب ، علاوه بر این که برای چه کسی کار می کنید ، پاسخ های مختلفی نیز بر اساس مکان وجود دارد. تفاوت در هزینه های زندگی بین شهرها و مناطق روستایی باعث نوسانات در حقوق عکاسان می شود.

میانگین حقوق عکاس بر اساس سطح تجربه ، مکان و نوع کاری که انجام می دهند بسیار متفاوت است. عکاسانی که به عنوان دستیار عکاس استخدام می شوند، معمولاً دستمزد ساعتی از 25 تا 100 دلار در ساعت دریافت می کنند، در حالی که کسانی که با سازمان هایی مانند دانشگاه ها و شرکت ها کار می کنند می توانند سالانه 35000 تا 100000 دلار درآمد کسب کنند ، که بعضاً دارای مزایا هستند.

حتی اگر حقوق عکاسان به طور قابل توجهی متفاوت است، برخی از مشاغلی وجود دارد که به طور مداوم بالاترین مقیاس حقوق را در صنعت ارائه می دهند. برخی از مشاغل پردرآمد عکاسی در سال 2021 عبارت اند از : عکاس مستقل، عکاس مد، عکاس هنرهای زیبا، عکاس پزشکی، عکاس محصول، عکاس مجموعه فیلم، عکاس کاخ سفید، عکاس عروسی.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”