ریتم آهنگ

همه چیز درباره رشته نقاشی

همه چیز درباره رشته نقاشی

دو هنر نقاشی و عکاسی از گذشته تا به امروز طرفداران زیادی به ویژه در ایران دارد. از استادان برجسته نقاشی در ایران می توان به محمود فرشچیان و کمال الملک اشاره کرد. نقاشی یک هنر ذاتی است و اینطور نیست فرد بتواند با گذراندن چند دوره کلاس تابستونی و واحد های دانشگاهی در این حرفه موفق شود. در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته های هنر سایت فسفر قصد داریم درباره رشته نقاشی، بازار کار، آینده شغلی و …. صحبت کنیم.

ماهیت رشته نقاشی
این رشته یکی از قدیمی ترین و اولین رشته های هنر است و قبولی شدن در آن به دلیل داشتن آزمون عملی در کنار کنکور کار راحتی نیست. همچنین داوطلبان علاقه مند به این رشته باید از قبل خود را برای آزمون عملی آماده کنند، زیرا این آزمون ضریب 4 دارد و تعیین کننده دانشگاه قبولی است. این افراد با سبک های مختلف نقاشی، تاریخچه نقاشی، روانشناسی رنگ ها و غیره آشنا می شوند.

توانایی های لازم برای ورود به رشته نقاشی
همان طور که می دانید این رشته بسیار هنری است و فرد باید به خلق آثار جدید علاقه مند باشد. از شرایط ورود به این رشته داشتن ویژگی های جسمی و روحی مناسبی است و به همین دلیل این رشته از جمله رشته های نیمه متمرکز است. از دیگر مهارت و شایستگی های لازم داشتن هوش بالا، ایده پرداز و نگاه متفاوت داشتن نسبت به سایر افراد است.

Painting student
مهارت های لازم برای دانشجوی نقاشی

معرفی دروس رشته نقاشی در مقطع کارشناسی
دروس عمومی در مقطع کارشناسی
فارسی، تاریخ اسلام، عربی، منطق و متدلوژی، معارف اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی تاریخ علم جهان اسلامی، زیست شناسی یا نجوم، زبان خارجه، مبانی فقهی قانونی اساسی.

دروس‌ پایه‌ در مقطع کارشناسی
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌(سطح‌ یک‌)، هندسه‌ مناظر و مرایا، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌.

دروس‌ اصلی‌ در مقطع کارشناسی
کارگاه‌ طراحی‌ (سطح‌ دو)، کارگاه‌ نقاشی‌ (سطح‌ یک‌)، کارگاه‌ نقاشی‌ دیواری‌ (سطح‌ یک‌)، نقاشی‌ دیواری‌، تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار نقاشی‌.

دروس اختیاری رشته نقاشی
هندسه نقوش در صنایع دستی ایران، روش، آزمون هنر در مدارس، آشنایی با هنر سنتی ایران، هنر در دنیای کودکان، انسان، طبیعت؛ طراحی، حکمت هنر اسلامی، آشنایی با رشته های هنری معاصر.

معرفی گرایش های رشته نفاشی در مقطع کارشناسی
این گرایش در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش نقاشی عمومی و نقاشی دیواری است.

گرایش نقاشی دیواری در مقطع کارشناسی
دانشجویان این گرایش در دوران تحصیل خود با تکنیک های تقاشی برای سطح های بزگ مانند دیوارها، ساختمان ها و …. آشنا می شوند. به دلیل فرهنگ سازی و زیباسازی شهر نیاز بیشتری به هنرمندان این گرایش برای طراحی دیوارهای شهری و به تصویر کشیدن تصاویر بزرگان، تصاویر شهدا، تصاویر طبیعت و …. هستیم.

دروس تخصصی گرایش نقاشی دیواری
کارگاه نقاشی دیواری سطح دو
مکان یابی
کارگاه نقاشی دیواری سطح سه
مرمت نقاشی دیواری
طرح داربست و فنون نصب
طرح و رسالت نهایی
طرح عملی جامع نقاشی دیواری
طرح پرسپکتیو روی سطح بزرگ مستوری و غیر مستوی
گرایش نقاشی عمومی در مقطع کارشناسی
دانشجویان این رشته در دوران تحصیل خود با روش های مناسب نقاشی، سبک های مختلف برای سطح های کوچک مانند بوم، کاغذ، تابلو و …. آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش نقاشی عمومی
کارگاه طراحی سطح سه
کارگاه نقاشی سطح دو
مرمت آثار نقاشی
کارگاه نقاشی سطح سه
طرح عملی جامع
طرح و رساله نهایی
گرایش های رشته نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد
طبق دفترچه کنکورکارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400 رشته نقاشی از زیر مجموعه هنرهای تصویری و طراحی به حساب می آید و دارای گرایش خاصی نیست. مجموعه هنرهای تصویری و طراحی دارای 7 رشته ارتباط تصویری، تصویرسازی، تصویر متحرک (انیمیشن)، نقاشی، باستان شناسی، مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی و باستان شناسی، عکاسی، هنرهای رایانه ای است.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته نقاشی در مقاطع بالاتر
خود رشته نقاشی در مقطع دکترا در ایران ارائه نمی شود، اما فارغ التحصیلان ارشد رشته نقاشی در دیگر رشته های دکترا که مجاز به انتخاب رشته هستند شرکت کنند. به عنوان مثال طبق دفترچه دکترا سال 1400، فارغ التحصیلان تمام رشته های هنر می توانند در زیر مجموعه های پژوهش هنر مانند پژوهش هنر، هنرهای اسلامی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای تجسمی شرکت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است به  سایت سازمان سنجش قسمت دکترای تخصصی مراجعه کنید.

بازارکار و آینده شغلی رشته نقاشی در ایران
یکی از دغدغه های علاقه مندان به رشته نقاشی، بازارکار این رشته است. د ر واقع تنها نقاشی کشیدن، درآمد خرح روزانه زندگی شما رو هم نمی دهد. اگر بخواهیم به طور صادقانه در باره بازارکار این رشته صحبت کنیم، میتوانبم بگوییم که این رشته بازارکار خیلی خوبی ندارد که در آن بتوانید درآمد زیادی کسب کنید. به همین خاطر شما باید در کنار مهارت نقاشی کشیدن، مهارت هایی مانند تدریس این هنر را هم داشته باشید تا به درآمد متوسطی در ماه برسید.

اما این مشکلات بازار کار این حرفه، دلیل بر از بین رفتن آن آینده شغلی آن نمی شود. علاقه مردم به هنر نقاشی رور روز بیشتر می شود و مردم تمایل زیادی به کشیدن چهره های خود هستند. در نهایت اگر شما به این رشته علاقه مند هستید، باید بدانید که به تنهایی این حرفه، مخارج زندگی شما را تامین نمی کند، اما با افزایش مهارت های خود و بیشتر کردن تلاش خود، می توانید به حداقل درآمد، متوسطی برسید.

Painting labor market in Iran
بازارکار رشته نقاشی در ایران

فرصت های شغلی رشته نقاشی در ایران
برای خیلی از دانشجویان سوال است که وقتی در یک رشته ای تحصیل میکنم در چه موقیعت های شغلی می توانم مشغل به کار شوم؟

دانشجویان این حرفه علاوه بر کسب درآمد از طریق کشیدن چهره، کشیدن تابلو، برگزاری گالری ها؛ می توانند به تدریس در دانشگاه ها، مدارس، آموزشگاه های آزاد بپردازند. همچنین این افراد می توانند در شهرداری ها، صدا و سیما، مطبوعات و نشریات، سازمان میراث فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگسراها و شهرداری ها مشغول به کار شوند.

درآمد و حقوق رشته نقاشی در ایران
میزان درآمد و حقوق فارغ التحصیلان این رشته، با توجه به مهارت کاری، سبک کاری و خیلی از عوامل دیگر بسیار متفاوت است. به عنوان مثال درآمد فردی که استخدام آموزش و پروش می شود، با فردی که در آموزشگاه های آزاد به تدریس می پردازد؛ بسیار متفاوت است. افرادی که در این حرفه در مکان های دولتی مانند شهرداری ها، صدا و سیما، مطبوعات و نشریات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و …، مشغول به کار می شوند، معمولا تایم کار تمام وقت دارند و به طور میانگین ماهانه 4 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. افرادی که به کارهای آزاد در این حوزه مانند برگزاری گالری، کشیدن چهره و غیره، مشغول هستند، درآمدی بسیار متفاوت دارند و تقریبا میتوان گفت ثابت نیست. میزان درآمد این افراد به صورت سلیقه ای و بر اساس حجم کاری تعیین می شود.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته نقاشی در ایران
از بهترین دانشگاه های رشته هنر در ایران عباترت اند از: دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه هنر سوره، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه هنر سمنان، دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران مرکز، دانشگاه علوم تحقیقات.

کارنامه قبولی رشته نقاشی 99 – 1400 و حداقل درصد لازم برای دانشگاه سراسری
کارنامه قبولی رشته نقاشی – دانشگاه هنر تهران
کارنامه قبولی رشته نقاشی – دانشگاه هنر تهران 99
کارنامه قبولی رشته نقاشی – دانشگاه هنر تهران 99

بازارکار و آینده شغلی رشته نقاشی در دنیا
شاید شما که در حال مطالعه این رشته و قصد تحصیل در آن را دارید به فکر مهاجرت هم باشید، اما نمی دانید وضعیت بازارکار این رشته در دنیا چطور است. در افرادی که وارد رشته های هنری می شوند نباید دنبال تضمین شغلی باشند. حتی این افراد باید تمام تلاش خود را کنند که خودشان از طریق کشیدن تابلو، برگزاری نمایشگاه، تدریس و …. درآمد کسب کنند. شما اگر دارای رزومه خوداشتغالی و انجام کارهای بزرگ هنری باشید، زمینه مهاجرت برای شما راحت تر می شود.

شرط های مهاجرت این فارغ التحصیلان به هر کشور با توجه سطح تحصیلات، سابقه کاری و دیگر موارد متفاوت است. به عنوان مثال کشور کانادا یکی از کشورهایی است که شغل نقاشی لیست اکسپرس اینتری آمده است. این افراد در کانادا می توانند به عنوان معلم هنر، هنرمند، نقاش هنری، نقاش پرتره، آبرنگ کار مشغول به کار شوند. برای کسب اطلاعات دقیق درباره مهارجرت فارغ التحصیلان این رشته بهتر است از یک مشاوران شرکت های مهاجرتی کمک بگیرید.

درآمد و حقوق رشته نقاشی در دنیا
حقیقت این است که اکثر هنرمندان می توانند درآمد کسب کنند، آنها فقط پشتکار به خرج دهند و شروع به کار کنند. متوسط ​​دستمزد هنرمند در ایالات متحده از 27 آوریل 2021 ، 56361 دلار است ، اما این محدوده معمولاً می تواند بین 47865 و 65494دلارباشد. دامنه حقوق و دستمزد بسته به بسیاری از عوامل مهم ، از جمله تحصیلات ، گواهینامه ها ، مهارت های اضافی ، تعداد سالهایی که در حرفه خود صرف کرده اید ، می تواند بسیار متفاوت باشد. شما با مراجعه به سایت Salary.com مقدار حقوق دریافتی مشاغل این حوزه را در کشور دلخواه مشاهده کنید.

دانشگاه های برتر رشته نقاشی در دنیا
از بهترین دانشگاه های هنر و طراحی در جهان می توان به کالج سلطنتی هنر، دانشگاه هنر لندن، دانشگاه طراحی پارسونز، مدریه طراحی رود آیلند، موسسه فناوری ماساچوست ( راهنمای کامل اپلای در مؤسسه فناوری ماساچوست ) اشاره کرد.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”