ریتم آهنگ

همه چیز درباره رشته مجسمه سازی

همه چیز درباره رشته مجسمه سازی

همانطور که میدانید، مشاوران تحصیلی اپلیکیشن فسفر برای تسهیل تصمیم گیری در روند انتخاب رشته مدتی است به در رابطه با معرفی رشته ها روزانه مطالبی را برای شما در سایت قرار می دهند. انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیماتی است که یکی دانش آموز در دوران تحصیل خود میگیرد و بسیار بر آینده شغلی او تاثیر گذار است. به همین خاطر در این مطلب از مجموعه مطالب سایت فسفر تصمیم گرفته ایم به معرفی یکی دیگر از رشته های هنر، رشته مجسمه سازی و بررسی بازارکار، آینده شغلی، درآمد و دانشگاه های آن بپردازیم.

ماهیت رشته مجسمه سازی
به نظر من هنر یک علمی است که هر فردی فارغ از رشته ایی که در آن تحصیل یا کار می کند باید فرا بگیرد، زیرا با هنر روح آدمی آرامش می یابد و می تواند برای مدت زمانی هر چند کوتاه از مشغله های زندگی فاصله بگیرد. برخی از دانشجویان رشته هایی مانند داروسازی، بهداشت عمومی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مدیریت مالی، حسابداری و …. در طی تحصیل خود در دورهای آزاد در زمینه عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، موسیقی و غیره شرکت می کنند. مجسمه سازی در کنار رشته عکاسی و رشته نقاشی یکی دیگر از رشته های آکادمیک هنر است که طرفدرهای خاص خودش دارد.

این هنرمندان با استفاده از تراش سرامیک، سنگ و فلز، چوپ و دیگر مواد به خلق آثار هنری 3 بعدی می پردازند. این هنر تجسمی می تواند چهره یک فرد برجسته باشد، یا دوچرخه، اسب و غیره. در واقع این هنر به عنوان زبانی برای انتقال فرهنگ، افکار و عقاید یک ملت به کار می رود.

در واقع این هنرمندان در دوران تحصیل خود یاد می گیرند که چگونه از ایده ها مدل های 3 بعدی خلق کنند. دانشجویان رشته علاوه بر قبول شدن در کنکور سراسری باید نمره خوبی را در آزمون عملی کسب کنند تا بتوانند وارد این رشته شوند و ضریب امتحان عملی برای این رشته 4 است که شانس قبولی شما را برای تحصیل در دانشگاه خوب چند برابر می کند.

مجسمه سازی سخت تر از نقاشی است؟
هدف از ایجاد آثار در مجسمه سازی این است که آن اثر به صورت واقعی به نظر برسد، به همین دلیل در این هنر باید شکل از تمام زاویه ها بررسی شوند، اما در نقاشی اینطور نیست بر روی کاغذ، بوم، دیوار و … تصور کشیده میشود. البته امروزه شاهد نقاشی هایی مدرن 3بعدی هستیم، اما اصلا نمیتوان به عنوان جایگزینی برای هنر مجسمه سازی باشند. در نهایت اگر بخواهیم جواب سوال را بدهک باید بگویم که بله هنر مجسمه سازی بسیار سخت از رشته نقاشی است. اگر علاقه من به آشنایی با رشته نقاشی هم هستید، مطلب “همه چیز درباره رشته نقاشی” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

Sculpture-is-harder-than-painting
مجسمه سازی سخت تر از نقاشی

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته مجسمه سازی
حرفه مجسمه سازی حرفه بسیار حساسی است. دانشجویان این رشته باید دارای ذهنی خلاق و متفکر باشند تا بتوانند در با ایده گرفتن از محیط اطراف مدل های 3 بعدی زیبایی را ایجاد کنند. این رشته نسبت به سایر رشته ها، زمان بیشتری را از دانشجو برای تمرین می برد و شاید فرد مجبور به شب بیخوابی ها و حذف یکسری کارها از زندگی روزمزه خود شود.

از دیگر مهارت های لازم برای این دانشجویان داشتن روحیه هنری، علاقه به مجسمه سازی و ساخت مدل ها، مهارت ارتباطی قوی، داشتن سلامت جسمی خوب به ویژه در دست ها، توانایی تجسم ذهنی، توانایی دادن تعداد زیادی ایده در یک موضوع است.

Skills-needed-for-sculpture
مهارت لازم برای مجسمه سازی

معرفی دروس رشته مجسمه سازی در مقطع کارشناسی
به دلیل آشنایی بیشتر شما با این رشته تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به دروس آن بپردازیم.

دروس‌ پایه‌
مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، طراحی‌ پایه‌، کارگاه‌ نقاشی‌ عمومی‌، کارگاه‌ مواد و روش‌های‌ ساخت‌، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، هندسه‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنری‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ سنتی‌، آشنایی‌ با موزه‌ها، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تاریخ‌ عمومی‌ حجم‌سازی‌.

دروس اصلی و تخصصی
نقش‌ برجسته‌، فرم‌ و فضا، رابطه‌ مجسمه‌سازی‌ با محیط‌، آشنایی‌ با فنون‌ قالبگیری‌، آشنایی‌ با طرح‌ و ساخت‌ سکه‌، کارگاه‌ مجسمه‌سازی‌ عمومی‌، کارگاه‌ سرامیک‌، کارگاه‌ طراحی‌ تخصصی‌، کارگاه‌ ارتباط‌ تصویری‌، کارگاه‌ برنزریزی‌، کارگاه‌ مجسمه‌سازی‌ تخصصی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار مجسمه‌سازی‌، طرح‌ جامع‌ مجسمه‌سازی‌، عکاسی‌، پروژه‌.

معرفی گرایش های رشته مجسمه سازی
رشته مجسمه سازی در حال حاضر طبق دفترچه کنکور سراسری سازمان سنجش در هیچ کدام از مقاطع دارای گرایش خاصی نمی باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مجسمه سازی در مقاطع بالاتر
این رشته تنها در مقطع کارشناسی ارائه می شود و دانشجویان این رشته در برای ادامه تحصیل می توانند در مقطع ارشد و دکترا در دیگر زیرمجموعه های هنر بر طبق دفترچه کنکور شرکت کنند. به عنوان مثال بر طبق دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته 1400، مجموعه هنرهای تصویری و طراحی دارای 7 رشته ارتباط تصویری، تصویرسازی، تصویر متحرک (انیمیشن)، نقاشی، باستان شناسی، مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی و باستان شناسی، عکاسی، هنرهای رایانه ای است.

بازار کار و آینده شغلی رشته مجسمه سازی در ایران
شاید شما تا به اینجای مطلب را دنبال کرده اید تا بسنجید این رشته مناسب است یا خیر. یکی از چالش های بیشتر داوطلبان کنکور، پیدا کردن شغل بعد از فارغ التحصیلی و تضمین شغلی آن است. خودتان بهتر می دانید که رشته مجسمه سازی مانند رشته عکاسی و یا رشته نقاشی در جامعه امروزی خیلی موقیعت های شغلی و طرفداران زیادی ندارد.

این فارغ التحصیلان تنها نباید به فکر ساخت مجسمه و فروش آن باشند، بله این افرادی باید با توجه به مهارتی که دارند به فکر تدریس در مدارس از طریق جذب در آموزش و پرورش و یا در فرهنگسرا ها باشند. برخی از این فارغ التحصیلان اگر سرمایه خوبی داشته باشند، می توانند کارگاه راه اندازی کنند.

Job-market-and-the-future-of-sculpture
بازار کار و آینده شغلی مجسمه سازی

واقعیت این رشته جایگاه شغلی مشخصی در کشور ما وجود ندارد و این افراد باید علاوه بر تسط روی این مهارت بر روی مهارت های دیگری در حوزه هنر را نیز داشته باشند؛ تا راحت تر کار پیدا کنند. پیش بینی می شود که این حرفه تا سال 2026 رشد متوسطی داشته باشد و خطر استفاده از اتوماسیون در این حرفه بسیار کم است.

به طور کلی این افراد در سمت های شغلی با عنوان های مدیر امور هنری، کارشناس صنایع دستی و … می توانند به کار مشغول شوند.

فرصت های شغلی رشته مجسمه سازی
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شهرداری ها، آموزش و پرورش، هنرستان های فنی و حرفه ای و ….؛ در سمت های کارشناس صنایع دستی، مدیر امور هنری مشغول به کار شوند. همچنین این افراد می توانند نسبت به راه اندازی کارگاه و آموزشگاه های آزاد افدام کنند و به تدریس بپدازند.

درآمد و حقوق رشته مجسمه سازی در ایران
واقعا نمی توان درآمد معینی برای رشته های هنری مانند رشته مجسمه سازی در نظر گرفت. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت تمام وقت، پاره وقت، ساعتی کار کنندو به عنوان مثال حقوق فردی که استخدام آموزش و پروش، و یا شهرداری است با فردی که کارگاه دارد، بسیار متفاوت است. همینطور حقوق فردی که در مدارس تدریس می کند تا در کارگاه ها و آموزشگاه های آزاد، بسیار متفاوت استو میانگین حقوق ماهانه فارغ التحصیل این رشته را می توان 5 میلیون تومان اعلام کرد.

دانشگاه های برتر رشته مجسمه سازی در ایران
دانشگاه تهران و دانشگاه هنر از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مجسمه سازی در ایران هستند.

بازارکار و آینده شغلی رشته مجسمه سازی در دنیا
در حال حاظر اطلاعات مناسبی در حوزه بازار کار این رشته در خارج از کشور پیدا نکرده ایم. به محض دریافت اطلاعات درست و کافی، این مطلب بروزرسانی می شود.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”