ریتم آهنگ

سبک بوهو چیست و چگونه آن را در دکوراسیون داخلی اجرا کنیم

سبک بوهو چیست و چگونه آن را در دکوراسیون داخلی اجرا کنیم

حتما تا به حال یک بار چشمتان به دکوراسیون سبک بوهو خورده است. بوهو یک طراحی رنگی، روشن و مخلوطی از طرح های مختلف است. کلمه بوهو معمولا به کسانی اطلاق می شود که از لحاظ اجتماعی خلاف عرف جامعه عمل می کنند و یا به اصطلاح هنری (!) هستند.

ماجرای بوهو دیزاین یا بوهمین ها به قرن ها قبل در اروپا برمی گردد و ریشه در کولی ها و سبک زندگی کولی وار مهاجرانی دارد که اغلب از بوهمیا – منطقه ای در کشور چک – کوچ کرده بودند و چون فرهنگی متفاوت از سرزمین های مقصد داشتند، سبک زندگی و سلایقشان عجیب بنظر می رسید. بعدها این اصطلاح برای توصیف وضعیت زندگی هنرمندان و روزنامه نگارانی که به حاشیه شهرهای رو به گسترش اروپایی رانده شده بوند، استفاده شد. بعدتر نیز به یک سبک زندگی و سبکی در طراحی دکوراسیون و مد و لباس تعمیم پیدا کرد.

در این سبک طراحی خانه به مکانی برای آرامش و پر از جذابیت های بصری تبدیل می شود. اما چه چیزی سبک بوهو را از دیگر سبک ها متمایز می کند؟ چگونه بدون زیاده روی و شلوغ کردن فضا می توان از این سبک استفاده کرد؟ در ادامه خواهیم خواند

سبک بوهو
پایه و اساس دکوراسیون بوهو سادگی است
پایه و اساس کار سادگی است
برای این که پایه و طرح کلی چیدمانتان در دکوراسیون بوهو ساده باشد، می توانید از یک رنگ ثابت برای دیوار اتاق خواب به سبک بوهو خود استفاده کنید. رنگ های گرم و زمینی ترکیب خوبی ایجاد می کنند. استفاده از رنگ های خنثی هم گزینه مناسبی است زیرا در آن صورت می توانید بدون شلوغ شدن فضا طرح های مختلف را در کنار هم داشته باشید.

یک راه دیگر این است که برای پایه از رنگ های خنثی استفاده اما بعد اتاق را با استفاده از رنگ های دیگر اشباع کنید تا یک هارمونی زیبا ایجاد شود. اگر از همان اول برای رنگ پایه و اصلی، رنگی شاد به کار ببندید، خیلی زود از آن خسته می شوید و ممکن است حتی بعد از مدتی شلوغ به نظر برسد. از طرف دیگر یک پالت رنگی خنثی ماندگاری بیشتری هم دارد.

سبک بوهو
گیاهان در سبک بوهو
گیاهان در سبک بوهو
برای ایجاد فضایی آرامش بخش و همچنین برای اضافه کردن بعد جدیدی به فضا، گیاهان گزینه ای مناسب و مقرون به صرفه ای هستند. همچنین گیاهان به راحتی با دکوراسیون هماهنگ شده و رنگ جدیدی را به آن می بخشند. به همه اینها تصفیه کردن هوای اتاق را هم اضافه کنید.

در یک اتاق بوهو آویزان کردن گیاهان یکی از بهترین کارهایی است که می توان انجام داد. می توانید با گیاهان خلاقیت به خرج دهید و با توجه به سلیقه خود گیاه خود را انتخاب کنید.

در سبک بوهو می توانید از یک سبد حصیری ساده گرفته تا یک گلدان پر زرق و برق برای کاشت گیاهان خود استفاده کنید.

سبک بوهو
با طرح ها بازی کنید
با طرح ها بازی کنید
یک راه حل ارزان و راحت این است که از طرح های مشابه برای کل اتاق استفاده کنید؛ از قالیچه های طرح دار گرفته تا کوسن و پاف های رنگی. تزریق طرح های مشابه به این وسایل کلید اصلی داستان ایجاد یک دکوراسیون بوهوی اصولی است.

البته که می توان از طرح ها، شکل ها و اندازه های مختلف هم برای ایجاد یک فضای بوهو استفاده کرد، اما اگر این تصمیم را دارید، بهتر است رنگشان مشابه و از مجموعه یک طیف مشخص رنگی باشند تا وحدت ایجاد شده و اتاق را ناهماهنگ نکنند. بوهو مقررات پیچیده و سختگیرانه بسیاری از سبک های دکوراسیون را ندارد اما دکوراسیونی که هر گوشه اش هم یک ساز بزند، بوهو نیست. بلکه در بوهو ترکیب هنرمندانه طرح ها و فرم های متنوع اهمیت دارد.

طیف رنگی را انتخاب کنید که  بتوانید به راحتی وسایل مورد علاقه خود در آن رنگ را پیدا کنید. مثلا طیف های رنگی تیره و لوکس گزینه مناسبی هستند مانند عنابی، سبز زمردی و بنفش سلطنتی.

سبک بوهو
مبلمان کوتاه و کم ارتفاع
مبلمان کوتاه و کم ارتفاع
ممکن است که عجیب به نظر برسد اما هر چه قدر به زمین نزدیک تر باشید به دکوراسیون بوهو هم نزدیک تر هستید. برای مبلمان می توانید از مبل هایی با پشتی کوتاه که رویشان با تعداد زیادی کوسن پر شده استفاده کنید. برای ایجاد فضای بیشتر برای نشستن هم می توانید پاف های بزرگ را در نظر بگیرید.

اگر می خواهید حتما روی زمین فضایی برای نشستن داشته باشید، یک قالیچه را که با کوسن ها و پاف ها هماهنگی دارد، انتخاب کنید. اگر می خواهید میز تلویزیون و وسایل سرگرمی را به اتاق اضافه کنید از میزهایی بهره ببرید که ماندگارند و به راحتی با دکوراسیون بوهویتان هماهنگ شوند. حتی می توانید وسایل دست دوم را نیز در نظر داشته باشید.

سبک بوهو
انتخاب هایتان می تواند پراکنده باشد
انتخاب مبلمانتان باید به صورتی باشد که گویی این مبل ها، میزها و قالیچه ها قبل از آمدن به خانه شما با هم زندگی می کرده اند. قطعات مختلف مبلمان بوهو باید با یکدیگر، هماهنگ باشند اما در عین حال باید این حس را القا کنند که گویی از یک بازارچه عجیب و غریب خریداری شده اند.

نکته مهم: قطعه هایی را انتخاب کنید که به ظاهر برای خودشان شخصیت و تاریخچه ای دارند. (حتی اگر آن را در یک بازار محلی خریده اید و نمی دانید از کجا آمده.)

سبک بوهو
از مینیمالیسم دوری کنید
از مینیمالیسم دوری کنید
دکوراسیون بوهو درباره ماکسیمالیسم است و «هر چه بیشتر بهتر». در این دکوراسیون نمی توان زیاد از پارچه های ساده استفاده کرد یا یک فضا را کاملا خالی گذاشت. اما برای یک اتاق خواب بوهو می توان کمی از این شلوغی کاست.

سلیقه شخصیتان را در خانه بوهوی خود اعمال کنید و مطمئن شوید همه قطعاتی که در طول این سال ها جمع کرده اید می توانند خودی نشان دهند. استایل بوهو درباره این است که همه خرده ریزها به صورت لایه لایه روی هم جمع شوند و داستانشان را بازگو کنند. فقط مطمئن شوید فضا و دیوار خالی برای نشان دادن این خرده ریزها در اختیار دارید.

در عین حال یک خانه بوهو نباید مانند خانه یک محتکر باشد! هر چیزی باید سر جای خود قرار بگیرد اما نیازی هم نیست که خیلی سخت گیرانه در مورد جایگذاری وسایل عمل کنید.


رنگ های روشن
وقتی به بوهو فکر می کنیم معمولا رنگ های روشن و طیف های برجسته به ذهنمان می رسد. برای طراحی داخلی یک اتاق لوکس با سبک بوهو می توان از رنگ های صورتی، بنفش، نارنجی و سبز استفاده کرد.

رنگ هایی با تنالیته جواهرات هم با این سبک به راحتی هماهنگ می شوند. تُن رنگ های لوکس فضای آرامش بخشی را برای یک خانه بوهو فراهم می کند. برای مثال می توان برای اتاق خواب بوهو از یک تخت مراکشی با رنگی تیره استفاده کرد و سپس روی تخت را با ملحفه های روشن تکمیل کرد. به این ترتیب یک تضاد بوهو در اتاق ایجاد می شود.


متالیک و آیینه ها
اگر می خواهید یک اتاق مدرن بوهو داشته باشید که بزرگ تر و روشن تر به نظر برسد وسایلی که سطح آیینه ای یا متالیک دارند را در نظر داشته باشید.

حتی می توانید به صورت کاردستی آیینه هایی به صورت موزاییک های کوچک بخرید، سپس آن ها را روی دیوار کنار هم بچسبانید. فانوس ها و چراغ های مراکشی سبک بوهو به اتاق می بخشند و وقتی آویزان شوند حس راحتی و جذابیت بصری را هم به همراه دارند.

سبک بوهو
استفاده از لایه ها در سبک بوهو
همه چیز در سبک بوهو در مورد لایه هاست. این لایه ها در پارچه ها، قالیچه ها، کوسن ها و همه چیز صدق می کند. حتی گاهی در این سبک سه قالیچه با طرح و رنگ متفاوت روی هم انداخته می شوند!

همچنین اگر سطحی در بهترین حالت خود نیست می توان با لایه های مختلف به راحتی آن سطح را پوشاند. در سبک بوهو هر چه به لایه های زیرین نزدیک می شویم رنگ و طرح های بیشتری نمایان می شود.

سبک بوهو
اکسسوری ها را هنرمندانه اضافه کنید
اکسسوری ها می توانند سلیقه و فرهنگ شما را نشان بدهند. طوری اکسسوری ها را انتخاب کنید گویی برای خرید آن ها به همه جای دنیا سفر کرده اید. اگر ایده سفر به کل دنیا را دوست ندارید و می خواهید هماهنگی بیشتری بین اکسسوری ها باشد به یک عتیقه فروشی رفته و با توجه به سلقیه تان وسایل مورد نظر خود را خریداری کنید.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”