ریتم آهنگ

ارباب حلقه ها در ادبیات، سینما و طراحی

ارباب حلقه ها در ادبیات، سینما و طراحی

می دانستید لوکیشن مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها دهکده ای واقعی در نیوزلند است که اینک به جذابیتی توریستی بدل شده؟ گمان می کردید برای ساخت دهکده هابیتون ارتش یک کشور وارد عمل شده است؟ یا شنیده اید که شیفتگان این دنیای خیالی همچنان علاقمندند همه جزئیات زندگی خود – از تم عروسی و تولد گرفته تا دکوراسیون خانه شان را به سبک  ارباب حلقه ها بیارایند. ارباب حلقه ها: یاران حلقه، آغازِ طوفانی بود که سه‌گانه ارباب حلقه‌ها در جهان سینما بر پا کرد. سه گانه پیتر جکسون در میان ۲۵۰ اثر برتر سینمایی IMDB، جایگاه یازدهم را در اختیار خود دارد.
مجموعه سینمایی ارباب حلقه ها بر اساس رمانی حماسی- تخیلی ساخته شده است که جان رونالد روئل تالکین (J. R. R. Tolkien) نویسنده، شاعر، فیلسوف و زبان‌شناس انگلیسی به رشته تحریر درآورده است. این مجموعه ادامه هابیت اثر قبلی نویسنده در همین ژانر است. تالکین ماجراهای پیش از هابیت را هم در کتاب دیگری به نام سیلماریلیون شرح داده است.

هنوز هم مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها و هابیت ها از محبوب ترین ماجراهای فانتزی به شمار می رود و الهام بخش هنرمندان، طراحان داخلی و معماران است.

لوکیشن ارباب حلقه ها
لوکیشن ارباب حلقه ها
کشف سرزمین هابیت ها
انتخاب لوکیشن فیلمبرداری کار چندان آسانی نبود. وقتی جکسون دنبال یافتن ناکجا آبادی بودکه مشابه دنیای تالکین باشد، در سفری هوایی، مزرعه الکساندر را پیدا کرد. این مزرعه خانوادگی در نزدیکی شهر ماتاماتا واقع در منطقه ویکاتوی نیوزیلند قرار دارد. مناطق اطراف این مزرعه کاملا بکر و دست نخورده باقی مانده بود، دکل، سیم برق، ساختمان یا جاده ای به چشم نمی خورد و امکان ساخت دنیایی فانتزی به دور از آلودگی های بصری قرن بیستمی وجود داشت. خانواده ای که مزرعه را اداره می کردند با آن که نه اسم کتاب ارباب حلقه ها به گوششان خورده بود و نه پیتر جکسون را می شناختند، اجازه دادند ملک شان لوکیشن اصلی فیلم شود و به این ترتیب جکسون و گروهش بخشی از مزرعه خانوادگی الکساندر را به روستای هابیتون و قسمت های دیگر را به منطقه‌ شایر تبدیل کردند.

لوکیشن ارباب حلقه ها
ارتش نیوزلند به میدان آمد
 برای آماده کردن منطقه، ارتش نیوزلند با تجهیزات سنگین وارد عمل شد و از نزدیک ترین راه محلی، جاده ای به طول تقریبی ۱.۵ کیلومتر ایجاد کرد. علاوه بر نصب ژنراتورهای برق، به سیستم آب و فاضلاب رسیدگی شد. در مجموع ۳۷ حفره یا خانه‌ی هابیتی به همراه باغ‌ و پرچین‌ های آن، آسیاب و پلی دو قوسی و یک درخت بلوط ۲۶ تُنی در بالای خانه بیلبو بگینز ساخته شد. این درخت که از جنس فایبرگلاس و برگ های آن از جنس ابریشم است، از تایوان وارد شده بود. برگ ها یکی یکی به درخت متصل شدند و هر وقت برگی در مقابل نورآفتاب کمرنگ می شد، دوباره آن را با دست رنگ آمیزی می کردند. از انبوه گیاهان سَمار که در مزرعه می رویید برای سقف پوشالی آسیاب و بار استفاده شد و هر روز باید برای ۴۰۰ بازیگر، عوامل فیلم و بازدید کننده ها غذا تهیه می شد.

جکسون می گوید: می دانستم که روستای هابیتون باید فضایی صمیمی و راحت و سرشار از زندگی داشته باشد. برای همین یک سال قبل از فیلمبرداری پرچین ها و باغچه های کوچک را ساختیم و در این مدت علف های هرز هم فرصت داشتند تا از شکاف سنگ ها بیرون بیایند و در نهایت نه تنها لوکیشنی برای فیلمبرداری بلکه فضایی واقعی و فوق العاده طبیعی ایجاد شد.

لوکیشن ارباب حلقه ها
لوکیشن ارباب حلقه ها
جاذبه ای توریستی متولد شد
قرار بود دکور این مجموعه موقتی باشد بنابراین حفره ها یا خانه های هابیتی از الوار خام و پلی استایرن (نوعی پلیمر مصنوعی) بودند، پس از فیلمبرداری لوکیشن فیلم تقریبا از بین رفت. جکسون دوباره در سال ۲۰۰۹ برای فیلمبرداری فیلم هابیت: یک سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey) به هابیتون برگشت و این لوکیشن را با مصالح مقاوم تر بازسازی کرد. دولت نیوزیلند هم این مکان را حفظ و به جاذبه توریستی تبدیل کرد.

لوکیشن ارباب حلقه ها
هابیتون فعلی اکنون بیش از ۴.۸ هکتار وسعت و ۴۴ حفره یا خانه هابیتی دارد و به شهرک سینمایی هابیتون و یکی از جاذبه های گردشگری نیوزیلند مبدل شده است. البته این خانه‌ها در ابعاد واقعی ساخته شده اند و در فیلم‌ با جلوه‌های ویژه به ‌اندازه هابیت ها در آمده اند. اغلب حفره ها فقط نمای ظاهری دارند، اما گردشگران می توانند از یکی از آنها بازدید کنند.

در سال ۲۰۱۲ مهمانخانه اژدهای سبز و فروشگاهی که سوغاتی های روستای هابیتون را به مهمانان عرضه می کند، به مجموعه اضافه شد. تمام گردشگرانی که به نیوزیلند سفر می کنند پس از بازدید از این شهرک سینمایی تجربه ای جالب، سرگرم کننده و به یاد ماندنی از دنیای جادویی تالکین خواهند داشت.

لوکیشن ارباب حلقه ها
دکوراسیون به سبک هابیتی
با الگوبرداری از خانه هابیت ها، مبلمان، خرد و ریزه های دکوری و وسایل زینتی زیادی ساخته شده تا طرفداران پر و پا قرص این مجموعه بتوانند نشانه هایی از سرزمین میانی را به خانه شان بیاورند.

لوکیشن ارباب حلقه ها
لوکیشن ارباب حلقه ها
وقتی بادهای سرد از سمت کوه های مه آلود سرزمین میانی می وزد، نشستن کنار آتش بسیار دلچسب و لذت بخش است. مخصوصا اگر منقل کتیبه ای به زبانِ الویش داشته باشد که حروفش در برابر شعله های رقصان آتش به زیبایی بدرخشند. شعله های آتش باعث می شود تا حروف کتیبه نمایان شوند. یک حلقه بر دیگر حلقه ها حاکم خواهد بود، درست مثل زمانی که گاندالف حلقه یگانه را در آتش خانه فرودو می اندازد.

لوکیشن ارباب حلقه ها
غذا خوردن پشت همان میزی را تصور کنید که در فیلم دیده اید. در حاشیه میز جملاتی هایی از ارباب حلقه ها حکاکی شده و روی حلقه ای که پایه ها را به هم متصل می کند، کتیبه حلقه یگانه وجود دارد و شبیه نمونه چوبی حلقه یکتاست. قسمت جلویی صندلی ها هم با تصاویری برگرفته از فیلم و درخت سفید گوندور و پشت آن با چشم سائورون تزیین شده است. و حتی اگر کمترین شک در مورد ارتباط این میز و صندلی ها با دنیای تالکین وجود داشته باشد، روشنایی بالای میز که به شکل حلقه ی یگانه ساخته شده همه شک و تردیدها را از بین می برد.

لوکیشن ارباب حلقه ها
لوکیشن ارباب حلقه ها
با الهام گرفتن از راز معمای یاران حلقه در مقابل درهای دورین، پادری کوچک و زیبایی ساخته شده است تا نشان دهنده ارادت صاحب خانه به ارباب حلقه ها باشد.

لوکیشن ارباب حلقه ها
لوکیشن ارباب حلقه ها
بازار فروش درِ ورودی به سبک خانه های هابیتون هم بسیار پر رونق است. مدل های مختلف در ساخته و عرضه شده اند که همگی بسیار چشمگیر و تاثیرگذارند. به عنوان مثال نمونه اول که در تصویر می بینیم، برای طرفداران فیلم بسیار آشناست و کاملا شبیه درِ ورودی خانه فرودو در هابیتون است. البته برای کار گذاشتن چنین دری باید چارچوب ورودی خانه را کمی تغییر داد. نمونه دوم از عناصر و نمادهای فیلم الهام گرفته و طرحی از درخت سفید گوندور دارد. ورود نور از قسمت های شیشه ای و تضاد آن با حاشیه آجرنمای اطراف، فوق العاده زیباست.

لوکیشن ارباب حلقه ها
لوکیشن ارباب حلقه ها
برای کسانی که علاقه ای به ساختن حفره یا خانه هابیتی ندارند، می توانند کل دهکده را در تراریوم جای دهند تا همیشه هابیتون را پیش چشم داشته باشند. ریزه کاری های این نمونه خارق العاده و یادآور فضای سبز منطقه شایر در سرزمین میانی است.

لوکیشن ارباب حلقه ها
دوست داران دنیای فانتزی که باغ و باغچه دارند، می توانند با نشانه هایی حال و هوای ارباب حلقه ها را به خانه بیاورند. می توان آن را در جایی از باغچه کاشت که کاملا در معرض دید باشد، هرچند اگر لا به لای درختچه ها و بوته ها قرار گیرد بسیار جالب تر است.

لوکیشن ارباب حلقه ها
برای آن که باغ واقعا شبیه به منطقه شایر شود، ایده ساختن خانه بازی یا اتاقکی شبیه خانه هابیت ها بسیار هوشمندانه به نظر می رسد. هر چند ممکن است این اتاقک به دکوراسیون خانه ارتباطی نداشته باشد اما می تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد. تصور کنید بچه ها چقدر دوست دارند آنجا سرک بکشند و بازی کنند، البته اگر صاحب خانه به آنها اجازه دهد!

لوکیشن ارباب حلقه ها
شاهکاری برای تمام فصول
رمان ارباب حلقه‌ها که این شور و غوغا را به پا کرده است، در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ در سه جلد با عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه منتشر شد. نگارش کتاب در سال ۱۹۳۷ آغاز شد و دوازده سال بعد در ۱۹۴۹ به پایان رسید. حتی آتش جنگ جهانی دوم هم نتوانست تالکین را از نوشتن بازدارد. کتاب تاکنون به ۳۸ زبان زبان‌ مختلف ترجمه شده و بارها و بارها تجدید چاپ شده است. فروش بالای ۱۵۰ میلیون نسخه ای این سه گانه نشان دهنده میزان شهرت و محبوبیت آن در سراسر جهان است.

لوکیشن ارباب حلقه ها
پاداش شجاعان
پیتر جکسون کارگردان نیوزیلندی در ۱۹۹۷، پس از رایزنی‌های زیاد شد حق ساخت فیلمی بر اساس رمان ارباب حلقه ها را از آنِ خود کرد. اما به زودی دریافت که هیچ شرکت هالیوودی نمی پذیرد بودجه کلان چنین پروژه عظیمی را در اختیار کارگردان جوانی بگذارد که شهرت چندانی هم ندارد. جکسون حتی پیشنهاد داد که سه کتاب را در یک فیلم خلاصه کند، اما باز هم هیچ استودیویی حاضر به همکاری نشد. معجزه زمانی رخ داد که کمپانی نیو لاین سینما نه تنها خطر ساخت اثر را پذیرفت بلکه اصرار کرد فیلم هم مانند رمان، سه قسمتی باشد. این سه فیلم هم زمان از ۱۱ اکتبر ۱۹۹۹ تا ۲۲ دسامبر ۲۰۰۰ (در مدت ۴۳۸ روز) در نیوزیلند فیلمبرداری شد و از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به نمایش آمد. سه گانه ارباب حلقه ها با بودجه ای بالغ بر ۲۸۱ میلیون دلار، یکی از بزرگترین و سخت ترین پروژه های سینمایی تا به امروز بوده است و در زمان اکران خود با فروشی نزدیک به سه میلیارد دلار رکورد فروش را جابجا کرد.

لوکیشن ارباب حلقه ها
رازهای سرزمین میانی
داستان ارباب حلقه ها در ناکجا آبادی به نام سرزمین میانی اتفاق می افتد. اِلف‌ها که صنعتگران قابلی هستند، حلقه‌های قدرت را ساختند و سائورون، شاه تاریکی، همزمان حلقه ای یگانه ساخت و قدرت خود را در آن دمید تا بتواند بر بقیه حلقه‌ها حکومت کند و از آن‌ برای تسلط بر سرزمین میانی استفاده کند، اما در جنگ، آخرین اتحاد اِلف‌ها و آدمیان شکست خورد و حلقه به دست پسر پادشاه آدمیان افتاد. او به جای نابود کردن حلقه، آن را برای خود نگه داشت ولی بعدها کشته شد و حلقه به دست موجودی به نام گالوم افتاد. از سوی دیگر در برج سیاه موردور، قدرت سائورون هردم افزایش می‌یافت، اما او به حلقه یگانه نیاز داشت تا آن را کامل کند. برای همین به دنبال حلقه بود، تا جسم و اقتدارش را باز یابد، اما حلقه گم شده بود. پس از زمانی دراز حلقه به دست هابیتی به نام بیلبو بگینز افتاد و به او عمری طولانی بخشید، اما بیلبو در شب تولد صد و یازده سالگی خود ناپدید شد و حلقه قدرت را برای برادرزاده جوانش فرودو، باقی گذاشت. پس از رفتن بیلیو همه چیز عوض شد و سائورون جای حلقه را فهمید. فرودو می‌بایست سرزمین میانی را زیرپا بگذارد و به اعماق سایه‌های موردور سفر کند تا با انداختن حلقه به آتش شکاف‌های هلاکت، آن را نابود سازد. ارباب حلقه‌ها ماجرای سفر بزرگ فرودو و یاران حلقه در سرزمین میانی است.

“تمامی محتوا مندرج در سایت متعلق به رسانه ریتم آهنگ می باشد و هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.”